XVI Międzynarodowy Festiwal Hałda Jazz
Za nami XVI Międzynarodowy Festiwal Hałda Jazzu. W 2023 roku zaplanowano aż trzy odsłony, a pierwsza z nich odbyła w dniach 21-23 czerwca w salach kinowych Dolnośląskiego Centrum Filmowego we Wrocławiu.
Międzynarodowy Festiwal Hałda Jazz to wydarzenie artystyczne o piętnastoletniej tradycji. Głównym celem wydarzenia jest popularyzacja jazzu i bluesa oraz muzyki inspirowanej tymi gatunkami z udziałem wybitnych artystów z Polski i zagranicy.
Znak firmowy festiwalu budowały koncerty z udziałem znakomitych, czołowych artystów polskich o międzynarodowym formacie, m.in. Tomasza Stańko, Leszka Możdżera, Grażyny Auguścik, Urszuli Dudziak, Piotra Wojtasika i wielu innych. Hałda Jazz ma swoją genezę w bogatyńskim zagłębiu górniczo-energetycznym, skąd wzięła się jego nazwa. Festiwalowa scena nie jest jednak związana z żadnym konkretnym miastem, a jego organizatorzy są otwarci i elastyczni w działaniu.
Z uwagi na powódź, która dotknęła Bogatynię latem 2010 roku, trzecia edycja Festiwalu nie odbyła się w zaplanowanym (wrześniowym) terminie. Kataklizm wyrządzony przez Miedziankę, na co dzień niepozorną, niewielką rzekę, zmienił nie tylko Bogatynię, ale też nadał imprezie zupełnie nowy kierunek. Organizatorzy Festiwalu obrali sobie wówczas cel, jakim była pomoc ludziom dotkniętym przez powódź. We współpracy z Fundacją Polska Miedź i Polską Akcją Humanitarną, zorganizowaliśmy objazdową imprezę – Hałda Jazz Powodzianom. Podczas kilkunastu koncertów zorganizowanych w różnych miastach Dolnego Śląska przeprowadziliśmy zbiórkę publiczną na rzecz powodzian. Do akcji włączyli się: Telewizja Polska i Polskie Radio, Tomasz Stańko oraz Marek Niedźwiecki. Przybyła na koncerty publiczność, a także słuchacze radiowej Trójki zareagowali na apel organizatorów, a cały dochód z akcji (ponad 90 tys. zł) został przekazany ofiarom powodzi za pośrednictwem Polskiej Akcji Humanitarnej.
Po zakończeniu charytatywnej trasy objazdowej, przesunięta w czasie trzecia edycja festiwalu powróciła na scenę Bogatyńskiego Ośrodka Kultury dopiero późną jesienią 2010 roku. Właśnie wówczas, na antenie Trójki, podczas popularnej audycji Markomania, zlicytowano za 36 tys. zł trąbkę ofiarowaną na rzecz powodzian przez Tomasza Stańko.
Niesprzyjające twórczej atmosferze okoliczności, jakie napotkały organizatorów tuż przed czwartą edycją Hałdy, wpłynęły na podjęcie decyzji o przeniesieniu Festiwalu z Bogatyni do Pragi. Właśnie tam, do jednego z najpopularniejszych czeskich klubów jazzowych, Krzysztof Witkowski zaprosił kilka międzynarodowych sław jazzu (wystąpił m.in. John Betsch i Piotr Wojtasik).
W 2012 roku Hałda Jazz powrócił na scenę Bogatyńskiego Ośrodka Kultury w nowatorskiej formie i z nowymi propozycjami. Po raz pierwszy w historii Festiwalu odbyła się Mała Akademia Jazzu dla bogatyńskich przedszkolaków, w trakcie której edukacja muzyczna przeplatała się z rytmem, harmonią i dobrą zabawą.
Bieg festiwalu zmieniała nie tylko powódź ale i zmiany władz. Wychodzimy jednak z założenia, że z gustami się nie dyskutuje. Jesteśmy wdzięczni, że na trzy lata mogliśmy przenieść nasz festiwal do Wałbrzycha, a już od 2022 roku zaistnieliśmy we Wrocławiu.
Choć Hałda Jazzu nigdy nie dorówna projektom jazzowym jak Jazz nad Odrą, czy Jazztopad, to na równi z największymi festiwalami na świecie popularyzuje sztukę improwizowaną.
Liczy się jakość a nie ilość, z takiego założenia wyszliśmy tworząc program artystyczny tegorocznej edycji. Mamy cztery festiwalowe pozycje, a każda z nich w sposób zaplanowany niesie jakieś przesłanie. Otwieramy się również na organizację pojedynczych koncertów pod szyldem Hałda Jazzu.
Aby nazwa stała się bardziej uniwersalna i nie kojarzyła się wyłącznie z hałdą węgla brunatnego, nadaliśmy wydarzeniu świeżość zarówno w fabule, jak i tytule. Przed nami szesnasta edycja Festiwalu Hałda Jazzu, która odbędzie się w salach kinowych Dolnośląskiego Centrum Filmowego we Wrocławiu.
PROGRAM:
Dolnośląskie Centrum Filmowe – Sala Warszawa, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 64A

Marek Stryszowski – saksofony: sopranowy i altowy oraz wokal,
Krzysztof Ścierański – gitara basowa,
Marek Raduli – gitara,
Marcin Ścierański – perkusja.
22 czerwca 2023, godz. 11.00-12.00
Dolnośląskie Centrum Filmowe – Sala Lalka, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 64A
MAŁA AKADEMIA JAZZU
22 czerwca w Sali Lalka Dolnośląskiego Centrum Filmowego we Wrocławiu zrealizujemy niepowtarzalny i bardzo potrzebny projekt edukacyjny, którego odbiorcami będą nasi milusińscy. Dzięki Małej Akademii Jazzu dzieci będą mieli możliwość zapoznać się z historią jazzu, poznać instrumenty, rytm, improwizację. Wszystko to pod opieką znakomitych muzyków – pedagogów.
Poprzez realizację Małej Akademii Jazzu w pierwszej kolejności chcemy rozwijać zainteresowania młodych ludzi muzyką jazzową. Kolejnym założeniem MAJ jest kształtowanie umiejętności obcowania z muzyką na żywo, rozwijanie postaw kreatywnych i spontanicznych i wreszcie poszerzanie i pogłębienie wiedzy dzieci i młodzieży na temat funkcjonowania muzyki w kontekstach współczesnej kultury oraz kształtowanie niezbędnych w tym zakresie nawyków. Istotą projektu jest realizowanie zajęć muzycznych prowadzonych przez znanych muzyków jazzowych. Jesteśmy przekonani, że obecność muzyki na żywo oraz dialog pomiędzy uczniami i osobami prowadzącymi przyczynią się do osiągnięcia założonych celów.
Realizując MAJ opieramy się o podstawy naukowe. Ważnym i nieodłącznym elementem wszechstronnego wychowania człowieka jest sztuka. Dzięki niej możemy rozwijać procesy poznawcze, wzbogacać sferę uczuć, organizować proces prawidłowej percepcji, pobudzać wyobraźnię i kształtować postawy estetyczne. Chcąc kształtować wrażliwość na piękno, rozwijać smak estetyczny musimy przygotować dziecko w tym kierunku już od wczesnego dzieciństwa. Eksperyment i improwizacja to główne drogi do rozwoju artystycznego dzieci. Kontakt z muzyką i szeroko pojętą sztuką w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym mają bardzo istotny wpływ na kształtowanie się poczucia estetyki. To wtedy dzieci gromadzą doświadczenia, które będą istotne dla całego ich życia. Rozwijają wyobraźnię, uczą się tworzyć i reagować na nowe sytuacje.
W realizacji MAJ widzimy dodatkowe korzyści, ponieważ proponowany projekt zaliczyć można do działań profilaktycznych. Wychodząc z założenia, że wczesnoszkolna profilaktyka powinna bazować na wzmacnianiu naturalnych procesów rozwoju potencjału i możliwości dzieci i młodzieży, to właśnie MAJ spełnia wszystkie warunki. Patrząc z tej perspektywy, okres dojrzewania sprzyja nie tylko ujawnieniu się zachowań ryzykownych, ale i wzmacnianiu dążenia większości młodych ludzi do pozytywnego rozwoju. Eksperci dostrzegają potrzebę masowego docierania z działaniami profilaktycznymi do wielu populacji: dzieci, młodzieży, młodych dorosłych, rodziców oraz różnych grup zawodowych. Wśród skutecznych strategii profilaktyki uniwersalnej wymieniają m.in. aktywne kształtowanie przekazów kulturowych oraz wzmacnianie środowisk potencjalnie profilaktycznych w jego funkcji wychowawczej, w tym ruchy młodzieżowe i organizacje pozarządowe, określone grupy zawodowe, np. lekarze, nauczyciele, urzędnicy, ludzie mediów (K. Wojcieszek, 2006).
22 czerwca 2023, godz. 19:30
Dolnośląskie Centrum Filmowe – Sala Lalka, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 64A

22 czerwca zapraszamy melomanów jazzu na muzyczno-literacki wieczór poświęcony osobie i twórczości Krzysztofa Komedy Trzcińskiego. W programie dwa wydarzenia. Czas Komedy to autorskie spotkanie z wybitnym znawcą i promotorem jazzu – Dionizym Piątkowskim, który wraz z fotografikiem Markiem Karewiczem opracowali w formie książki biografię Krzysztofa Komedy Trzcińskiego wraz z albumem.Spotkanie autorskie z Dionizym Piątkowski stanie się znakomitym przejściem do koncertu z muzyką filmową Krzysztofa Komedy. Tego wieczoru publiczność będzie miała niepowtarzalną okazję do wysłuchania koncertu z muzyką Krzysztofa Komedy w specjalnie przygotowanych, nowych aranżacjach. Pojawią się jego ikoniczne kompozycje – Rosemary`s Baby, Crazy Girl, Kattorna. W tej części wieczoru historia życia kompozytora zostanie muzycznie skontrastowana przez współczesnych muzyków – Adama Kawończyka, Piotra Domagałę, Krzysztofa Witkowskiego oraz Damiana Szajkowskiego. Muzycy podchodzą do utworów Komedy w swój autorski, oryginalny sposób, a aranżacje zostały entuzjastycznie przyjęte przez krytykę, jak i liczną publiczność podczas licznych odsłon spektaklu Nim Wstanie Dzień. Fenomenem twórczości Krzysztofa Komedy, jak również przedmiotem badań zajął się również Krzysztof Witkowski – twórca i reżyser nagradzanej owacjami na stojąco sztuki o życiu i twórczości Krzysztofa Komedy. Muzyka opracowana przez kwartet nabiera nowych kolorów, pojawiają się oryginalne barwy – jest miejsce na afrykańskie digeridoo, jak również czas i przestrzeń na mocne rockowe riffy i brzemienia wypełnione współczesną elektroniką.
23 czerwca 2023, godz. 20:00
Dolnośląskie Centrum Filmowe – Sala Lalka, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 64A

Jorgos Skolias & Antonis Skolias podczas finału XVI Międzynarodowego Festiwalu Hałda Jazzu, Wrocław 2023. Już 23 czerwca w sali Lalka Dolnośląskiego Centrum Filmowego artyści zaprezentują materiał z płyty Kolos. Wystąpią dla Państwa ojciec i syn, śpiewający Jorgos Skolias oraz grający na perkusji Antonis Skolias. Duet realizuje wspomnienia Jorgosa z dzieciństwa oraz muzyczne inspiracje Antonisa. W muzyce pełnej improwizacji pobrzmiewa soul, rhythm and blues oraz folk. Jest trochę akustycznie, trochę elektronicznie. Część tekstów, to zapamiętane z dziecięcych lat strofy greckich piosenek, część to poezja Konstantinosa Kawafisa. Całość muzyki to projekt autorski wymyślony, wyimprowizowany i zagrany na żywo.
Jorgos Skolias – wybitny wokalista, autor muzyki i tekstów, od wielu lat jedna z najbarwniejszych postaci polskiej sceny okołojazzowej. Improwizator, mistyk głosu, opracował autorską technikę śpiewu wielogłosowego (harmonicznego). Pracował sesyjnie przy wielu produkcjach filmowych i teatralnych, współpracował między innymi z Tie Break, Young Power, Kapela ze Wsi Warszawa, Dżem, Voo Voo, Krzak, Basspace, Audiofeeling, a także z Tomaszem Stańko, Bogdanem Hołownią, Zbigniewem Namysłowskim, Leszkiem Cichońskim, Krzysztofem Knittlem, Joachimem Menclem, Mr Krimem, Pawłem Kaczmarczykiem, Jarosławem Śmietaną, Arturem Dutkiewiczem i Jarosławem Besterem. Nagrał ponad 50 płyt. Jest muzykiem czynnym i poszukiwanym.
Antmonis Skolias – kompozytor, perkusista, muzyk. Perkusista duetu Kolos oraz zespołów: Companions, Impro Krk. Założyciel grup Amusing Companions, Lord Bemol, Kolos. Współpracował między innymi z Vladimirską, Ornette, Krakow Street Band, Grzegorzem Kapołką, Jorgosem Skoliasem, Bronisławem Dużym i Rycerzykami. Płyta Kolos wyróżniona jako druga najlepsza płyta jazzowa 2016 przez magazyn JazzPress, a płyta Rycerzyków Kalarnali uznana za jedno z najciekawszych wydawnictw sceny muzyki niezależnej 2018. Współpracownik Mateusza Pakuły oraz Evy Rysovej. Stypendysta Miasta Krakowa oraz Funduszu Wyszehradzkiego. Nagrodzony statuetką Ludwika za muzykę do Wieloryb the Globe, wyróżniony przez miesięcznik Teatr za najlepszą muzykę do spektaklu Mój niepokój ma przy sobie broń. Zrealizował muzykę do takich spektakli, jak Na końcu łańcucha, Mój niepokój ma przy sobie broń, Twardy gnat, martwy świat, Lordy, Wieloryb the Globe, Havel-man, Série bezdůvodných aktů, Miłosna wojna stulecia, Pluton p-brane czy Siedem kresek.
Bilety w cenie: 120 zł normalny, 100 zł dla osób niepełnosprawnych, 100 zł dla seniorów
Bilety do nabycia: www.kupbilecik.pl oraz w kasach DCF.
Więcej na www.haldajazz.pl
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Fundacja Promocji Muzyki i Terapii Green
Dolnośląskie Centrum Filmowe – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego