Data i miejsce:

12 maja 2023, godz. 17:00
Awangarda taneczna w Polsce
Wykład prof. Małgorzaty Leyko w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Rynek-Ratusz 27, Wrocław

13 maja 2023, godz. 10:00–13:00
Od tańca do ruchu. Od interpretacji do obecności
Warsztaty z Igą Załęczną dla grupy roboczej OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Rynek-Ratusz 27, Wrocław

Bilety:

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

Udostępnij:

Dodano:

12.05.2023 09:00

Awangarda taneczna w Polsce

12 maja 2023, godz. 17:00
Awangarda taneczna w Polsce
Wykład prof. Małgorzaty Leyko w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

Nowoczesny taniec artystyczny, który pojawił się w Europie w pierwszej dekadzie XX wieku jako kontrpropozycja wobec tańca klasycznego, był zjawiskiem nowatorskim i awangardowym. Jego zapowiedzią były zreformowane praktyki cielesne z przełomu XIX i XX wieku, nowy sposób definiowania ruchu i eksperymenty z technikami tanecznymi i środkami wyrazu scenicznego. W Polsce apogeum rozwoju tańca artystycznego przypadło na lata 1918–1939, a rodzimi twórcy – korzystając z doświadczeń zachodnioeuropejskiej sceny tańca – rozwijali własne style i oryginalne formy. Cechą szczególną polskiego tańca artystycznego było spotykanie się w jego obszarze nowatorskich tendencji w innych sztukach – literaturze (Kazimierz Wyrzykowski, Jan Lechoń), muzyce, (Karol Szymanowski, Roman Palester), malarstwie (Teresa Roszkowska, Władysław Daszewski, grupa Zdrój), teatrze (Leon Schiller, Juliusz Osterwa) i filmie (Eugeniusz Cękalski). Obok polskich tancerek, m.in.: Tacjanny Wysockiej, Ireny Prusickiej, Poli Nireńskiej, występowali także wykonawcy zagraniczni, którzy w różnych okresach związali się z polską sceną tańca: Ruth Sorel-Abramowicz, Rita Sacchetto, Georg Groke. Świetny rozwój polskiego tańca artystycznego przerwała wojna, a potem zahamowała polityka kulturalna w czasach PRL.

Małgorzata Leyko – kulturoznawca i teatrolog, pracuje w Katedrze Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego; zajmuje się badaniami nad teatrem niemieckojęzycznym w XIX i XX wieku, teatrem żydowskim w Polsce, polsko-niemieckimi stosunkami teatralnymi, teatrem jako instytucją oraz tańcem i ruchem w teatrze. Zagadnieniom tańca poświęciła m.in. pionierskie na gruncie polskim publikacje dotyczące Oskara Schlemmera i jego poszukiwań w Bauhausie: „Warsztat teatralny i scena Bauhausu” [w:] „W kręgu zagadnień awangardy”, t. 3, red. G. Gazda i R. Kluszczyński (Łódź 1990); „Przestrzeń sceniczna jako funkcja formy, barwy i ruchu. «Balet triadyczny» na tle koncepcji teatru Oskara Schlemmera” [w:] „W kręgu zagadnień awangardy”, t. 5, red. G. Gazda i M. Leyko (Łódź 1995); „I Am not a Worshiper of Dionysius” [w:] „Modern Theatre in Different Cultures”, red. E. Udalska (Warszawa 1997); wydała antologię: O. Schlemmer, „Eksperymentalna scena Bauhausu”, wstęp, przeł. i oprac. M. Leyko (Gdańsk 2010). Była jednym z kuratorów wystawy „Schlemmer / Kantor” w Cricotece (2016/2017). W książce „Teatr w krainie utopii. Monte Verità, Mathildenhöhe, Hellerau, Goetheanum, Bauhaus”, (Gdańsk 2012) zajmowała się także wczesnymi poszukiwaniami R. Labana, współpracą É. Jaques-Dalcroze’a z A. Appią w Hellerau, eurytmią R. Steinera i sceną Bauhausu. W latach 2015–2020 kierowała zespołem przygotowującym „Słownik tańca współczesnego” (w druku).

 

13 maja 2023, godz. 10:00–13:00
Od tańca do ruchu. Od interpretacji do obecności
Warsztaty z Igą Załęczną dla grupy roboczej OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena

 

W trakcie warsztatów uczestnicy będą badać i rozszerzać rozumienie praktyki tanecznej oraz form pracy z ciałem w odniesieniu do koncepcji wielkich reformatorów tańca Rudolfa Labana i Mary Wigman. Stworzony przez Labana system harmonii ruchu oraz rozwinięty przez kolejnych jego współpracowników Laban/Bartenieff Movement System będzie inspiracją i podstawą doświadczenia podczas naszej pracy. W systemie tym ruch ujmuje się w czterech podstawowych kategoriach, które są ze sobą w relacji: CIAŁO / WYSIŁEK / KSZTAŁT / PRZESTRZEŃ. Analiza i opis ruchu związany z poszczególnymi aspektami może stać się podstawą szerszej i pogłębionej psychologicznie refleksji o człowieku, interpretacji dotyczących funkcjonowania osoby zarówno w jego wewnętrznym świecie, jak i w środowisku zewnętrznym, w relacjach, a także związku między wydatkowaniem energii, wysiłkiem, pracą a regeneracją. Koncepcja Labana stała się jednym z głównych systemów opisu ruchu, z którego czerpie psychoterapia tańcem i ruchem.

W proponowanej przeze mnie perspektywie praktycznego działania w ramach warsztatów przedstawię wpływ Laban Movement Analysis (LMA) w możliwie szerokim ujęciu pracy z ciałem. Będziemy więc eksperymentować, badać i poznawać elementy Labanowskiego języka ruchu w różnych kontekstach: jako inspirację i twórczy model w pracy artystycznej, choreograficznej, tanecznej; jako obiektywny system opisu ruchu w pracy terapeutycznej; czy też jako narzędzie w pracy społecznej, animacyjnej.

 

Iga Załęczna to animatorka, choreografka, pedagożka i aktorka. Członkini i założycielka Teatru Chorea, gdzie zrealizowała projekty teatralne (m.in. „Koguty, borsuki i inne kozły”,„Córka swojej matki”) oraz edukacyjno-artystyczne (m.in. Teatr Forum jako metoda pracy). W latach 2006–2018 pracowała z Pawłem Passinim (praca aktorska, choreograficzna). Prowadzi warsztaty i szkolenia dla osób pracujących w obszarze edukacji artystycznej. Zajmuje się kształceniem młodzieży, przygotowując ją do pracy w przestrzeni animacji i sztuki. W latach 2011–2022 pracowała w Policealnym Studium Animatorów Kultury „SKiBA” we Wrocławiu, prowadząc stały kurs zajęć z reżyserii, dramy, technik teatralnych i ekspresji scenicznej. Współpracuje z Akademią Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, gdzie prowadzi przedmiot reżyseria teatru ruchu.

Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2010, 2011, 2017 i 2020. W 2016 roku zrealizowała program stypendialny z ramach programu Erasmus+, który zwyciężył w konkursie FRSE EDUinspiracje 2017  jako najlepszy projekt edukacyjny.

W 2015 ukończyła kurs Teatru Forum, a w 2019 roku zdobyła kwalifikacje trenerskie w zakresie dramy. Od 10 lat prowadzi warsztaty rozwojowe, edukacyjne i twórcze. Łączy narzędzia artystyczne i techniki sztuk performatywnych (taniec, choreoterapia, praca z ciałem indywidualna i grupowa, drama) z technikami terapeutycznymi (psychoterapia tańcem i ruchem) pracując w zgodzie z dynamiką procesu grupowego. Współpracuje z Fabryką Sztuki w Łodzi (projekty Przestrzenie Sztuki, Szkoła Pedagogów Kreatywności), Instytutem Grotowskiego (warsztaty Teatr/Spotkanie/Zmiana, Teatr Forum i inne formy pracy z grupą). Obecnie w trakcie szkolenia Psychoterapia tańcem i ruchem.

 

 

 

Otwarty Uniwersytet Poszukiwań
Otwarty Uniwersytet Poszukiwań (OUP) to program regularnych spotkań o charakterze wykładów i warsztatów odbywających się w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, adresowanych do wszystkich zainteresowanych poruszaną w ich trakcie tematyką, a w sposób szczególny do studentów uczelni wyższych Wrocławia i innych polskich ośrodków akademickich.

Więcej informacji na temat Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań na stronie www.grotowski-institute.pl

Awangarda teatralna Europy Środkowo-Wschodniej i jej obecność w teatrze współczesnym.
Kurs wiodący Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań realizowany w roku akademickim 2022/2023 stanowić będzie jedno z podsumowań zbliżającego się do swojego finału projektu finansowanego ze środków Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, a zarazem próbą otwarcia dalszych możliwości namysłu nad awangardą w kontekście współczesnym. Do udziału w nim zaproszeni zostali tym razem nie tylko polscy badacze i badaczki, ale i gości z Ukrainy, Białorusi, Czech i Słowenii, którzy zaprezentują w trakcie wykładów i seminariów dorobek awangard teatralnych swoich krajów oraz podejmą próbę refleksji nad ich współczesnymi aspektami.

Więcej informacji na temat Kursu wiodącego 2021/2022 Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań na stronie www.grotowski-institute.pl

Organizator:
Instytut im. Jerzego Grotowskiego

Współorganizacja:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

OKiS

 

Projekt współfinansowany z budżetu  Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Odsłuchaj treść artykułu
Array ( [post_type] => post [posts_per_page] => 8 [post_status] => publish [orderby] => Array ( [meta_value_num] => DESC [date] => DESC ) [meta_key] => sticky_post [ignore_sticky_posts] => 1 [tax_query] => Array ( [0] => Array ( [taxonomy] => category [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 470 ) [operator] => NOT IN ) ) [category__in] => Array ( [0] => 15 ) [category__not_in] => Array ( [0] => 470 ) )

AKTUALNOŚCI

Dodano: 17.10.2024 12:50

GŁOSOWANIE DO RAD KULTURY

Zachęcamy do głosowania na kandydatów i kandydatki do Dolnośląskiej Rady Kultury oraz Wrocławskiej Rady Kultury. Głosowanie online na 1 wybraną osobę do każdej z Rad trwa do 26 października. pokaż więcej »

Dodano: 20.10.2024 04:00

XVII Międzynarodowy Festiwal „Hałda Jazz” 2024 – Bolesławiec

23-31 października zapraszamy do Bolesławca na wyjątkowe wydarzenia artystyczne w ramach jesiennej edycji Festiwalu Hałda Jazz. pokaż więcej »

Dodano: 20.10.2024 03:00

Październikowe pokazy „Limby” | Teatru Układ Formalny

„Limba” w reż. Piotra Ratajczaka to spektakl o współczesnych problemach w komunikacji międzyludzkiej, hejcie, egoizmie, braku empatii i społecznych podziałach. pokaż więcej »

Dodano: 20.10.2024 03:00

„Pejzaże” koncert Teatru ZAR

Koncert Teatru ZAR oraz Studia VoiceLAB z gościnnym udziałem Urszuli Dudziak, Natalii Polovynki (Ukraina) oraz Lekso Gremelashvilego (Gruzja) odbędzie się 24 października w greckokatolickiej Katedrze św. Wincentego i św. Jakuba we Wrocławiu. pokaż więcej »

Dodano: 20.10.2024 02:10

Maria Michałowska. Na końcu tej drogi być może znajdę lustro

Monograficzna wystawa Marii Michałowskiej, zaplanowana na październik br., jest próbą spojrzenia na twórczość tej artystki jako na proces, którego istotnym elementem jest budowanie własnej podmiotowości i badanie relacji ze światem. pokaż więcej »

Dodano: 20.10.2024 02:00

„Lobster” – prapremiera Teatru Kombinat

OKiS we Wrocławiu wspólnie z Teatrem Kombinat zapraszają na prapremierę spektaklu pt. „Lobster”. Spektakl powstał w ramach współpracy wrocławskich artystek – pisarki i dramaturżki Agnieszki Wolny-Hamkało oraz reżyserki Katarzyny Baranieckiej. Bilety już w sprzedaży. pokaż więcej »

Dodano: 20.10.2024 01:00

KONCERT HAWDALOWY/ OPOWIEM WAM SERCEM

Najpiękniejsze pieśni i piosenki aszkenazyjskie oraz melodie z lat 30-tych XX w. usłyszymy w wykonaniu Magda Brudzińska Klezmer Trio podczas najbliższego Koncertu Hawdalowego 26 października w Synagodze pod Białym Bocianem. pokaż więcej »

Dodano: 20.10.2024 00:00

Kongres Kultury Wrocławia i Dolnego Śląska

W dniach 25-26 października br. pod hasłem „Sztuka współpracy" odbędzie się Kongres Kultury Wrocławia i Dolnego Śląska. W programie m.in. debaty, dyskusje i warsztaty, wybory do dwóch Rad Kultury oraz działania artystyczne we Wrocławiu oraz w regionie. pokaż więcej »

Skip to content

Zapisz się do naszego newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych (pokaż całość)