Data:

3-30 czerwca 2022

Miejsce:

Ajara Art Museum Gallery, Batumi (Gruzja)

Udostępnij:

Dodano:

03.06.2022 09:00

InterchanGE 2022 w Batumi

W dniach 3-5 czerwca Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu uczestniczył w kolejnej edycji Międzynarodowego Festiwalu Fotografii InterchanGE w Batumi (Gruzja). W tym roku tematem przewodnim Festiwalu była wojna w Ukrainie, stąd szeroka reprezentacja artystów ukraińskich. Polskim akcentem była wystawa „Daleko idące konsekwencje”, do której zaproszeni zostali Alicja Kielan, Ala Savashevich oraz Józef Robakowski. W trzech wybranych projektach artystycznych ukazano „daleko idące konsekwencje” systemu totalitarnego, następstwa rosyjskiej agresji, propagandy i wojennej doktryny.

Prace Alicji Kielan są najnowsze w prezentowanym zestawie i stanowią doskonały przykład fotografii dokumentalnej, która znacznie wykracza poza formę zwyczajnej dokumentacji z placu budowy. W przeciwieństwie do niej jest poruszającym zapisem przekształcania przestrzeni handlowej w tymczasowe mieszkania dla ukraińskich migrantów i migrantek wojennych. Dodatkowym kontekstem dla zdjęć Kielan jest historia samego budynku, który kilkakrotnie zmieniał swoje przeznaczenie. Został otwarty na początku XX wieku jako dom towarowy, a następnie po Nocy Kryształowej w Breslau zaczął pełnić funkcję biurowca. Po II wojnie światowej i przyłączeniu miasta do Polski przekształcono go w bank. Kolejna wojna, tym razem w Ukrainie, przyniosła dalsze przemiany. Właśnie stał się miejscem do mieszkania — domem po raz pierwszy w swojej 100-letniej historii.

Praca Ali Savashevich „Poza. Pozycja. Sposób” nawiązuje z kolei do sowieckiej okupacji. W przewrotny sposób opowiada o dyscyplinie, bólu i cierpieniu. Medium i rodzaj wypaczonego przedmiotu stanowią tutaj stworzone przez artystkę buty na obcasie z radziecką czerwoną gwiazdą. Nie są one już obuwiem podkreślającym kobiecość, a gwiazda nie jest symbolem rewolucji, ale stają się narzędziem tortur. Pokolenie, do którego należy Savashevich, nie miało bezpośredniego kontaktu z komunistycznym systemem i władzą. Jednak nawet dzisiaj, 30 lat po rozpadzie ZSRR, obywatele Europy Wschodniej są często oceniani przez pryzmat totalitarnej przeszłości ich kraju, muszą zmagać się ze stereotypami związanymi z ich ojczyzną. Artystka mierzy się więc z ciężarem sowieckiego dziedzictwa i jego historią, które mają dla niej również osobisty wymiar.

Dopełniające zestaw prace wideo Józefa Robakowskiego to zapis z ekranu domowego telewizora — voyurystyczny gest i spektakl sam w sobie. Podjęte przed laty działanie zamkniętego w mieszkaniu artysty w kontekście obecnych wydarzeń odnosi się również do współczesnej formy rosyjskiego totalitaryzmu, który zmusza wiele swoich ofiar do ukrywania się i pozostawania w zamknięciu. Nagranie wideo z pogrzebu pierwszego sekretarza i z sowieckiej parady wojskowej obnaża megalomanię i wynaturzoną formę propagandy. Telewizor bywa oknem na świat, ale zainfekowany propagandą jest narzędziem opresji i manipulacji – tak samo dzisiaj, jak przed laty.

 

 

 

 

„Daleko idące konsekwencje”

W trzech wybranych projektach artystycznych ukazane są „daleko idące konsekwencje” systemu totalitarnego, następstwa rosyjskiej agresji, propagandy i wojennej doktryny.
Prace Alicji Kielan są najnowsza w prezentowanym zestawie i stanowią doskonały przykład fotografii dokumentalnej, która znacznie wykracza poza formę zwyczajnej dokumentacji z placu budowy. W przeciwieństwie do niej jest poruszającym zapisem przekształcania przestrzeni handlowej w tymczasowe mieszkania dla ukraińskich migrantów i migrantek wojennych. Dodatkowym kontekstem dla zdjęć Kielan jest historia samego budynku, który kilkakrotnie zmieniał swoje przeznaczenie. Został otwarty na początku XX wieku jako dom towarowy, a następnie po Nocy Kryształowej w Breslau zaczął pełnić funkcję biurowca. Po II wojnie światowej i przyłączeniu miasta do Polski przekształcono go w bank. Kolejna wojna, tym razem w Ukrainie, przyniosła dalsze przemiany. Właśnie stał się miejscem do mieszkania — domem po raz pierwszy w swojej 100-letniej historii.
Praca Ali Savasevich „Poza. Pozycja. Sposób” nawiązuje z kolei do sowieckiej okupacji. W przewrotny sposób opowiada o dyscyplinie, bólu i cierpieniu. Medium i rodzaj wypaczonego przedmiotu stanowią tutaj stworzone przez artystkę buty na obcasie z radziecką czerwoną gwiazdą. Nie są one już obuwiem podkreślającym kobiecość, a gwiazda nie jest symbolem rewolucji, ale stają się narzędziem tortur. Pokolenie, do którego należy Savasevicah, nie miało bezpośredniego kontaktu z komunistycznym systemem i władzą. Jednak nawet dzisiaj, 30 lat po rozpadzie ZSRR, obywatele Europy Wschodniej są często oceniani przez pryzmat totalitarnej przeszłości ich kraju, muszą zmagać się ze stereotypami związanymi z ich ojczyzną. Artysta mierzy się więc z ciężarem sowieckiego dziedzictwa i jego historią, które mają dla niej również osobisty wymiar.
Dopełniające zestaw prace wideo Józefa Robakowskiego to zapis z ekranu domowego telewizora — voyiurystyczny gest i spektakl sam w sobie. Podjęte przed laty działanie zamkniętego w mieszkaniu artysta w kontekście obecnych wydarzeń odnosi się również do współczesnej formy rosyjskiego totalitaryzmu, który zmusza wiele swoich ofiar do ukrywania się i pozostawania w zamknięciu. Nagranie wideo z pogrzebu pierwszego sekretarza i z sowieckiej parady wojskowej obnaża megalomanię i wynaturzoną formę propagandy. Telewizor bywa oknem na świat, ale zainfekowany propagandą jest narzędziem opresji i manipulacji – tak samo dzisiaj, jak przed laty.

Kurator: Paweł Bąkowski

 

 

 

Odsłuchaj treść artykułu
Array ( [post_type] => post [posts_per_page] => 8 [post_status] => publish [orderby] => Array ( [meta_value_num] => DESC [date] => DESC ) [meta_key] => sticky_post [ignore_sticky_posts] => 1 [tax_query] => Array ( [0] => Array ( [taxonomy] => category [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 470 ) [operator] => NOT IN ) ) [category__in] => Array ( [0] => 15 ) [category__not_in] => Array ( [0] => 470 ) )

AKTUALNOŚCI

Dodano: 01.12.2025 11:26

MIESIĘCZNIK „ODRA” 12/2025

Najnowszy numer miesięcznika "ODRA" już w sprzedaży stacjonarnej oraz do poczytania online! pokaż więcej »

Dodano: 24.11.2025 07:00

OKiS na 33. Wrocławskich Targach Dobrych Książek

Unikatowe publikacje OKiS oraz spotkania z autorami naszych nowości wydawniczych! Odwiedź nasze stoisko podczas Targów Dobrych Książek w dniach 5-7 grudnia we Wrocławiu. pokaż więcej »

Dodano: 24.11.2025 07:00

„Kiedyś różą byłam, dziś gniję w kanale” – pokazy grudniowe

Spektakl Roberta Traczyka o Róży Luksemburg łączy elementy teatru politycznego, groteski i komiksowej narracji. Zapraszamy na najbliższe pokazy, 5 i 6 grudnia do Instytutu im. Jerzego Grotowskiego. pokaż więcej »

Dodano: 24.11.2025 06:00

„HEKSY” na 18. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia

6 grudnia spektakl „HEKSY” w reż. Moniki Pęcikiewicz będzie prezentowany podczas 18. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie. pokaż więcej »

Dodano: 24.11.2025 06:00

Mikołajkowy Jazz. World Pulse Roland Abreu x Luis Nubiola x Widnokres

W grudniu na Polanie Jakuszyckiej wystąpi kubańsko-polski projekt, łączący jazz, soul, hip-hop i elektronikę. Nazwa „Widnokres” – horyzont – symbolizuje przestrzeń otwartości, dialogu i spotkania kultur, stylów oraz emocji. Zapraszamy! pokaż więcej »

Dodano: 24.11.2025 06:00

ON2 System Test II

Zapraszamy 6 grudnia na Tęczową na wieczór z muzyką elektroniczną, by pokazać jak powinien wyglądać clubbing, wzmocniony brzmieniem legendarnego już systemu ON2.  pokaż więcej »

Dodano: 24.11.2025 06:00

Szkolenie: zarządzanie projektem w kulturze 2025

Bezpłatne szkolenie dedykowane wszystkim, którzy zajmują się zarządzaniem w kulturze na Dolnym Śląsku. Zapraszamy w dniach 6 -7 grudnia w godzinach od 10.00 do 16.00. Obowiązuje kolejność zgłoszeń. pokaż więcej »

Dodano: 24.11.2025 06:00

KONCERT „JESTEM STĄD” Kazimierza Pichlaka i Jacka Szreniawy

Zapraszamy na koncert „Jestem stąd”, wydarzenia w formie kameralnego spotkania z piosenką autorską, w której słowo Kazimierza Pichlaka i muzyka Jacka Szreniawy splatają się w opowieść o miejscach, pamięci i bliskości. pokaż więcej »

Przejdź do treści