Data:

3-30 czerwca 2022

Miejsce:

Ajara Art Museum Gallery, Batumi (Gruzja)

Udostępnij:

Dodano:

03.06.2022 09:00

InterchanGE 2022 w Batumi

W dniach 3-5 czerwca Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu uczestniczył w kolejnej edycji Międzynarodowego Festiwalu Fotografii InterchanGE w Batumi (Gruzja). W tym roku tematem przewodnim Festiwalu była wojna w Ukrainie, stąd szeroka reprezentacja artystów ukraińskich. Polskim akcentem była wystawa „Daleko idące konsekwencje”, do której zaproszeni zostali Alicja Kielan, Ala Savashevich oraz Józef Robakowski. W trzech wybranych projektach artystycznych ukazano „daleko idące konsekwencje” systemu totalitarnego, następstwa rosyjskiej agresji, propagandy i wojennej doktryny.

Prace Alicji Kielan są najnowsze w prezentowanym zestawie i stanowią doskonały przykład fotografii dokumentalnej, która znacznie wykracza poza formę zwyczajnej dokumentacji z placu budowy. W przeciwieństwie do niej jest poruszającym zapisem przekształcania przestrzeni handlowej w tymczasowe mieszkania dla ukraińskich migrantów i migrantek wojennych. Dodatkowym kontekstem dla zdjęć Kielan jest historia samego budynku, który kilkakrotnie zmieniał swoje przeznaczenie. Został otwarty na początku XX wieku jako dom towarowy, a następnie po Nocy Kryształowej w Breslau zaczął pełnić funkcję biurowca. Po II wojnie światowej i przyłączeniu miasta do Polski przekształcono go w bank. Kolejna wojna, tym razem w Ukrainie, przyniosła dalsze przemiany. Właśnie stał się miejscem do mieszkania — domem po raz pierwszy w swojej 100-letniej historii.

Praca Ali Savashevich „Poza. Pozycja. Sposób” nawiązuje z kolei do sowieckiej okupacji. W przewrotny sposób opowiada o dyscyplinie, bólu i cierpieniu. Medium i rodzaj wypaczonego przedmiotu stanowią tutaj stworzone przez artystkę buty na obcasie z radziecką czerwoną gwiazdą. Nie są one już obuwiem podkreślającym kobiecość, a gwiazda nie jest symbolem rewolucji, ale stają się narzędziem tortur. Pokolenie, do którego należy Savashevich, nie miało bezpośredniego kontaktu z komunistycznym systemem i władzą. Jednak nawet dzisiaj, 30 lat po rozpadzie ZSRR, obywatele Europy Wschodniej są często oceniani przez pryzmat totalitarnej przeszłości ich kraju, muszą zmagać się ze stereotypami związanymi z ich ojczyzną. Artystka mierzy się więc z ciężarem sowieckiego dziedzictwa i jego historią, które mają dla niej również osobisty wymiar.

Dopełniające zestaw prace wideo Józefa Robakowskiego to zapis z ekranu domowego telewizora — voyurystyczny gest i spektakl sam w sobie. Podjęte przed laty działanie zamkniętego w mieszkaniu artysty w kontekście obecnych wydarzeń odnosi się również do współczesnej formy rosyjskiego totalitaryzmu, który zmusza wiele swoich ofiar do ukrywania się i pozostawania w zamknięciu. Nagranie wideo z pogrzebu pierwszego sekretarza i z sowieckiej parady wojskowej obnaża megalomanię i wynaturzoną formę propagandy. Telewizor bywa oknem na świat, ale zainfekowany propagandą jest narzędziem opresji i manipulacji – tak samo dzisiaj, jak przed laty.

 

 

 

 

„Daleko idące konsekwencje”

W trzech wybranych projektach artystycznych ukazane są „daleko idące konsekwencje” systemu totalitarnego, następstwa rosyjskiej agresji, propagandy i wojennej doktryny.
Prace Alicji Kielan są najnowsza w prezentowanym zestawie i stanowią doskonały przykład fotografii dokumentalnej, która znacznie wykracza poza formę zwyczajnej dokumentacji z placu budowy. W przeciwieństwie do niej jest poruszającym zapisem przekształcania przestrzeni handlowej w tymczasowe mieszkania dla ukraińskich migrantów i migrantek wojennych. Dodatkowym kontekstem dla zdjęć Kielan jest historia samego budynku, który kilkakrotnie zmieniał swoje przeznaczenie. Został otwarty na początku XX wieku jako dom towarowy, a następnie po Nocy Kryształowej w Breslau zaczął pełnić funkcję biurowca. Po II wojnie światowej i przyłączeniu miasta do Polski przekształcono go w bank. Kolejna wojna, tym razem w Ukrainie, przyniosła dalsze przemiany. Właśnie stał się miejscem do mieszkania — domem po raz pierwszy w swojej 100-letniej historii.
Praca Ali Savasevich „Poza. Pozycja. Sposób” nawiązuje z kolei do sowieckiej okupacji. W przewrotny sposób opowiada o dyscyplinie, bólu i cierpieniu. Medium i rodzaj wypaczonego przedmiotu stanowią tutaj stworzone przez artystkę buty na obcasie z radziecką czerwoną gwiazdą. Nie są one już obuwiem podkreślającym kobiecość, a gwiazda nie jest symbolem rewolucji, ale stają się narzędziem tortur. Pokolenie, do którego należy Savasevicah, nie miało bezpośredniego kontaktu z komunistycznym systemem i władzą. Jednak nawet dzisiaj, 30 lat po rozpadzie ZSRR, obywatele Europy Wschodniej są często oceniani przez pryzmat totalitarnej przeszłości ich kraju, muszą zmagać się ze stereotypami związanymi z ich ojczyzną. Artysta mierzy się więc z ciężarem sowieckiego dziedzictwa i jego historią, które mają dla niej również osobisty wymiar.
Dopełniające zestaw prace wideo Józefa Robakowskiego to zapis z ekranu domowego telewizora — voyiurystyczny gest i spektakl sam w sobie. Podjęte przed laty działanie zamkniętego w mieszkaniu artysta w kontekście obecnych wydarzeń odnosi się również do współczesnej formy rosyjskiego totalitaryzmu, który zmusza wiele swoich ofiar do ukrywania się i pozostawania w zamknięciu. Nagranie wideo z pogrzebu pierwszego sekretarza i z sowieckiej parady wojskowej obnaża megalomanię i wynaturzoną formę propagandy. Telewizor bywa oknem na świat, ale zainfekowany propagandą jest narzędziem opresji i manipulacji – tak samo dzisiaj, jak przed laty.

Kurator: Paweł Bąkowski

 

 

 

Odsłuchaj treść artykułu
Array ( [post_type] => post [posts_per_page] => 8 [post_status] => publish [orderby] => Array ( [meta_value_num] => DESC [date] => DESC ) [meta_key] => sticky_post [ignore_sticky_posts] => 1 [tax_query] => Array ( [0] => Array ( [taxonomy] => category [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 470 ) [operator] => NOT IN ) ) [category__in] => Array ( [0] => 15 ) [category__not_in] => Array ( [0] => 470 ) )

AKTUALNOŚCI

Dodano: 05.11.2025 11:00

Fotorelacja z performans Anity Wach „68 Toasts to a Flawed Heart” w ramach wystawy „Places for Deliberation”

Zachęcamy do obejrzenia fotorelacji z performansu Anity Wach „68 Toasts to a Flawed Heart”, który odbył się 30 października w ramach programu performatywnego wystawy „Places for Deliberation” Barbary Kozłowskiej w Lublanie (Słowenia). pokaż więcej »

Dodano: 04.11.2025 14:52

MIESIĘCZNIK „ODRA” 11/2025

Nowy numer już w sprzedaży, a w nim m.in.: MOCZAR WIECZNIE ŻYWY Z Pawłem Machcewiczem rozmawia Piotr Gajdziński, Marek Orzechowski: KLĄTWA DOBRYCH UCZYNKÓW, Wojciech Łuczak: CZEKAJĄC NA EFEKT KATHARSIS, Krzysztof Mączkowski: CZY (I JAK) KOWALSKI MOŻE OCALIĆ PLANETĘ? pokaż więcej »

Dodano: 01.11.2025 11:00

Nagrody Marszałka Województwa Dolnośląskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury – w zakresie konserwacji zabytków na rok 2025

5 listopada Marszałek Województwa Dolnośląskiego Paweł Gancarz oraz Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Jarosław Rabczenko wręczyli nagrody pięciu opiekunów dolnośląskich zabytków. Uroczystości towarzyszyło seminarium pt. Historia, która napędza przyszłość - zabytki w rozwoju gospodarczym gmin i powiatów. pokaż więcej »

Dodano: 01.11.2025 10:15

„Dimensionlessness of Glass. Dolnośląskie Warsztaty
i Sympozjum Szkła Artystycznego i Designu”

Zapraszamy na trzecią odsłonę tegorocznego e-Glass Festival „Dimensionlessness of glass”, która odbędzie się 6-7 i 10-12 listopada w w Hucie Szkła Martin Stefanek w Desnej. W ramach wydarzenia odbędą się bezpłatne pokazy artystów: Mariusza Łabińskiego i Igora Wójcika. pokaż więcej »

Dodano: 01.11.2025 10:10

80-lecie Harcerstwa na Dolnym Śląsku

Obchody Roku Harcerstwa Dolnośląskiego będą okazją do przypomnienia 80-letniego dorobku harcerstwa poprzez prezentację wybitnych postaci z i aktualnej działalności organizacji na terenie województwa. Zapraszamy 4 listopada do Wrocławia na Kongres 80 lecia Harcerstwa na Dolnym Śląsku oraz 7 listopada do Głogowa na Galę 80-lecia Hufca ZHP Głogów im. Dzieci Głogowskich. pokaż więcej »

Dodano: 01.11.2025 10:10

Jesienne pokazy spektaklu „Lobster” we Wrocławiu

7 i 8 listopada w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego odbędą się pokazy spektaklu „Lobster", który powstał w ramach współpracy pisarki Agnieszki Wolny-Hamkało oraz reżyserki Katarzyny Baranieckiej i opowiada historię kobiety dotkniętej chorobą terminalną. pokaż więcej »

Dodano: 01.11.2025 10:00

Dzień Pamięci i Pojednania

Zapraszamy na Dzień Pamięci i Pojednania! W sobotę, 8 listopada, we Wrocławiu odbędzie się wyjątkowe wydarzenie poświęcone historii dialogu i solidarności – Dzień Pamięci i Pojednania! pokaż więcej »

Dodano: 01.11.2025 10:00

RÓŻOWY PAŹDZIERNIK TRWA CAŁY ROK. KONCERT W STYLU CUNTRY

8 listopada w Miejskim Ośrodku Kultury w Kowarach odbędzie się koncert Mai Boguckiej i Wojciecha Dudkowskiego. Serdecznie Zapraszamy pokaż więcej »

Przejdź do treści