„Makbet” w reżyserii Giorgiego Chkhaidze w ramach Polsko-Gruzińskiego Festiwalu Kultury 2018
„MAKBET” – William Szekspir (spektakl z polskimi napisami)
czas: 1h 20 min.
SYNAGOGA POD BIAŁYM BOCIANEM
29 października 2018 (poniedziałek), godz. 19.00
Wyjątkowy spektakl w ramach Polsko-Gruzińskiego Festiwalu Kultury 2018!
Wstęp wolny! (pierwszeństwo dla osób z zaproszeniami, ilość miejsc ograniczona)
Zaproszenia do odbioru w Galerii FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki (plac Nankiera 8, Wrocław)
Szekspirowski „Makbet” w reżyserii Giorgiego Chkhaidze to jeden z najważniejszych spektakli w repertuarze Experimental Theatre Everywhere z Batumi. Giorgi Chkhadze rozpoczął pracę nad tą sztuką już w czasie studiów na Państwowym Uniwersytecie Teatralnym i Filmowym im. Shoty Rustawelego w Tbilisi. W czasie długiego procesu twórczego tekst przeszedł wiele zmian nim osiągnął ostateczną sceniczną wersję.
Głównymi postaciami adaptacji są Makbet, Lady Makbet, Banquo, Duncan i dwie wiedźmy, które nadają nowe życie największej tragedii Szekspira. W „Makbecie” w reżyserii Chakhaidze trzecia wiedźma i Lady Makbet dzielą te same cechy charakteru. Lady Makbet jest tu największą z czarownic, to ona wprowadza zamęt i opanowuje myśli Makbeta.
Forma spektaklu jest eksperymentalna. Na wielkiej przestrzeni rozciągnięta jest duża pajęcza sieć: Makbet przygotowuje w niej pułapkę na swoje ofiary. Do spektaklu reżyser Chkhadze wprowadził również wiele elementów akrobatycznych.
Zapraszamy na ten klasyczny i znany wszystkim tekst w niecodziennej gruzińskiej interpretacji.
Obsada:
GIORGI ARVELADZE – Makbet
NATALIA GALOGRE – Lady Makbet
PHRIDON MODEBADZE – Duncan
TEDO TUGHUSHI – Banquo
IRINA GLONTI – Wiedźma
GIORGI KAKALADZE – Wiedźma
Makbet w wykonaniu Experimental Theater Everytwhere zaskoczył mnie, co jest nieczęste. Produkcja posiada wigor i jest oryginalna. (…) Praca artystów jest nowa i niespodziewana, a Giorgi Chkhaidze należy do najbardziej oryginalnych reżyserów, których pracę miałem okazję oglądać.
David Evans
Kierownik Produkcji Teatru Narodowego Walii
„Experimental Theatre Everywhere” został powołany do istnienia w 29 maja 2013 roku. Tworzy go grupa 11 młodych artystów z Batumi, którzy nie boją się eksperymentować w materii teatralnej zagospodarowując na scenę niecodzienne i niewykorzystane przestrzenie. Poszukują nowych form teatralnego wyrazu. Wierzą, że współczesny teatr może komunikować się z widzami w alternatywny sposób, bez pośrednictwa tradycyjnej sceny.
Repertuar teatru obejmuje:
- „Łysa Śpiewaczka” – Eugène Ionesco
- „Sen Nocy Letniej” – William Szekspir
- „Makbet” – William Szekspir
- „Oskar i Pani Róża” – Eric Emmanuel Schmitt
- „Dwanaście miesięcy” – Samuil Marshak
- „Bez wyjścia” – Jean-Paul Sartre
- „Kontrakt” – Nana Sepashvili
W roku 2013 dzięki wsparciu Ministerstwa Edukacji, Kultury i Sportu Autonomicznej Republiki Adżarii teatr spektaklem „Łysa Śpiewaczka” otworzył Paryski Międzynarodowy Festiwal Teatralny. Artyści uczestniczyli w kilku międzynarodowych festiwalach teatralnych:
„Łysa Śpiewaczka” – Paryż, Francja (2013); Bursa, Turcja (2012)
„Makbet” – Izmir, Turcja (2015); Ankara, Turcja (2016); Vasvar, Węgry(2017); Tbilisi, Gruzja (2017), USA (2018)
„Bez wyjścia” – Izmir, Turcja (2016)
„Kontrakt” – Izmir (2017)
Kontakt:
theatre.everywhere@outlook.com
https://www.facebook.com/Theater.Everywhere/
Fotorelacja ze spektaklu na stronie www.okis.pl fot. Dvj Mniamos