NOWY PORZĄDEK.
JEAUK KANG / ANNA PILAWSKA-SITA / MICHAŁ SITA
Wystawa „Nowy porządek” to kuratorski pomysł na zestawienie w przestrzeni galerii dwóch długofalowych projektów fotograficznych, z pozoru tylko bardzo od siebie odległych, a mianowicie realizacji koreańskiego fotografia Jeauka Kanga, który konsekwentnie odwiedza i fotografuje miejsca / architekturę dotknięte klęskami żywiołowymi i jej rozkład, a z drugiej zaś strony Michała Sitę i Annę Pilawską-Sita, którzy w 2018 roku zrealizowali bardzo odważny projekt „Củ Chi Tunnels Restoration Report”. Analizują w nim proces konserwacji i współczesnych zmian znaczeń zabytku architektury, jakim jest sieć partyzanckich tuneli zbudowanych na trzech poziomach, umożliwiających przetrwanie w czasie, kiedy życie na powierzchni było niemożliwe, gdy amerykańskie bombardowania zmieniły prowincję Cu Chi w zgliszcza pozbawione roślin, zwierząt i ludzi. Tunele, rozbudowane w czasie wojny amerykańskiej do rozmiarów podziemnego miasta, były odpowiedzią na brutalność tego konfliktu, materializującą się w formie utrzymywanych w tajemnicy, ciasnych, ciemnych i pełnych robactwa korytarzy.
Kuratorem wystawy jest Paweł Bąkowski
Jeauk Kang (1977) – artysta, niezależny kurator i eseista, a także założyciel i dyrektor Suwon International Photo Festival, platformy międzynarodowej wymiany fotografii azjatyckiej. Jest absolwentem College of Fine Arts na Uniwersytecie Narodowym w Seulu, autorem 11 książek o sztuce, miał 20 wystaw osobistych i brał udział w około 200 wystawach zbiorowych w znanych przestrzeniach wystawienniczych na całym świecie. Jego głównym zainteresowaniem jest zrównoważona komunikacja ze społeczeństwem i możliwe zmiany poprzez sztukę w różnych formach. Najnowszy projekt „Sztuka i katastrofa” poświęcony jest tematyce traumy i możliwości jej przezwyciężenia poprzez sztukę na obszarach dotkniętych klęską w Nepalu i na Filipinach. Od 2007 roku intensywnie pracuje nad globalnymi problemami środowiskowymi jako fotograf. W 2017 roku opublikował „Planetę”, fotoksiążkę, która przedstawia całokształt pracy nad kwestiami środowiskowymi, a obecnie koncentruje się na opublikowaniu fotoksiążki katastrof trzęsień ziemi zarejestrowanych w Chinach, na Haiti, w Nepalu, na Filipinach itp.
Michał Sita (1985) – fotograf dokumentalista, kurator. Absolwent fotografii na ITF w Opawie i antropologii na UAM w Poznaniu, gdzie obecnie pracuje nad doktoratem dotyczącym społecznych sposobów używania przeszłości we współczesnej Polsce. Prowadzi badania poprzez fotografię. Współautor interdyscyplinarnej analizy międzywojennych fotografii zoologicznych Wiesława Rakowskiego, autor książek „Củ Chi Tunnels Restoration Report” (Fotograficzna Publikacja Roku 2020) oraz „Historii Polski zeszyt ćwiczeń vol. 1” – stanowiącej wizualny komentarz do badań etnograficznych w Murowanej Goślinie. Kurator wystaw m.in. Małgorzaty Lebdy i Rafała Siderskiego, Mayumi Suzuki, Jana Kurka, Wiesława Rakowskiego. Odpowiadał za realizację ekspozycji m.in. Martina Parra i Rimaldasa Vikšraitisa czy Sputnik Photos. W latach 2020–2021 jeden z kuratorów programu talentów 6×6 World Press Photo. Autor tekstów o fotografii, stały współpracownik redakcji Kultury u Podstaw.
Anna Pilawska-Sita (1989) – dyplomowana architektka Wydziału Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Absolwentka Polskiej Szkoły Dendrologii i Arborystyki. Laureatka Konkursu im. Marii Dokowicz, wyróżniona w konkursie Dyplom Roku / nagroda im. Zbyszka Zawistowskiego, finalistka Nagrody Architektonicznej Województwa Wielkopolskiego w kategorii Młody Twórca 2021. Stypendium Ministerstwa Kultury w obszarze opieki nad zabytkami pozwoliło jej zebrać materiały stanowiące podstawę książki Củ Chi Tunnels Restoration Report. Pracowała m.in. w Niemczech; w Wietnamie; Republice Południowej Afryki. Obecnie prowadzi autorską pracownię projektową. Członkini Stowarzyszenia Architektów Polskich i Polskiego Towarzystwa Dendrologicznego. Interesuje się tematyką zielonej architektury i wpływu przyrody, istniejącej i introdukowanej, na obszary zurbanizowane. Współpracuje z instytucjami kultury realizując projekty wystaw oscylujących wokół tematyki dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego.
WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE WYSTAWIE
24 czerwca 2023, godz. 15.00
„Co o obrazie opowie muzykolog?” Spacer po wystawie „NOWY PORZĄDEK” z dr Robertem Losiakiem
Czy na niemej i nieruchomej fotografii da się odczuć audiosferę miejsca? Jak się ma pejzaż dźwiękowy do zastanych w galerii zdjęć ukazujących niszczycielskie siły żywiołów i tajemnicze tunele Củ Chi?
W sobotę 24 czerwca 2023, o godz. 15.00 zapraszamy na oprowadzanie po wystawie „Nowy porządek”, które poprowadzi dr Robert Losiak. Punktem wyjścia dla tego spotkania pozostaje fotografia, jednak zostanie ona skonfrontowana z punktem widzenia muzykologa, badacza dźwięku.
dr Robert Losiak – muzykolog. Założyciel Pracowni Badań Pejzażu Dźwiękowego. Autor artykułów naukowych poświęconych problematyce audiosfery ze szczególnym uwzględnieniem badań nad pejzażem dźwiękowym miasta. Współredaktor pracy zbiorowej „Audiosfera miasta” (2012) oraz monografii „Audiosfera Wrocławia” (2014). Od 2004 roku prowadzi zajęcia dydaktyczne w zakresie problematyki pejzażu dźwiękowego. Kierownik projektu badawczego Pejzaż dźwiękowy Wrocławia – badania nad audiosferą miasta środkowoeuropejskiego. Prowadził też badania porównawcze audiosfery Wrocławia i Lwowa w ramach współpracy między uniwersytetami obu miast. Redaktor czasopisma „AUDIOSFERA. Koncepcje – Badania – Praktyki”.
Wstęp na spotkanie jest bezpłatny.

„Krytyczne studia nad dziedzictwem”
Spotkanie ze studentkami Jastrzębskiej Szkoły Fotografii Dokumentalnej
Prowadzenie: Michał Sita
Wartości determinujące proces konserwacji zabytków architektury, są głównym tematem wystawy „Nowy porządek”. Podczas dyskusji uzupełnimy metody krytycznej pracy z dziedzictwem, wykorzystywane przez artystów biorących udział w wystawie, o kilka alternatywnych możliwości.
Zaprezentujemy i skomentujemy realizowane na Śląsku projekty artystyczne czterech autorek – Joanny Bubak, Joanny Smołki, Mileny Soporowskiej i Katarzyny Szwarc, dotyczące tego regionu lub odnoszące się do jego charakterystyki. Przestrzeń, przyrodnicze otoczenie, proces upamiętniania i mity, poddawane są przez nie głębokiej rewizji. Joanna Bubak zastanawia się na przykład: czy utopiec to cepeliowa anegdotka zaczerpnięta z dawno wymarłego folkloru, czy może jedno z możliwych uosobień lęku, którego sens i genderowe podstawy są dziś tak samo aktualne? Katarzyna Szwarc w swojej relacji z meandrującym odcinkiem Odry testuje możliwości współistnienia z otoczeniem, rozumianym jako splot rzeki, przestrzeni i istot innych niż ludzie. Projekty, o których będziemy rozmawiać, są krytycznymi analizami różnych rodzajów dziedzictwa. Jednocześnie, zakorzenione w regionalnej rzeczywistości mity, symbole czy pamięć, stają się dla autorek jedynie punktem wyjścia dla pracy wyobraźni. W procesie artystycznym, jaki proponują, chodzi o rozpoznanie i przetworzenie tych elementów dziedzictwa, w których tkwi potencjał tworzenia nowych, lepszych sposobów porządkowania otaczającej nas rzeczywistości.
W czasie spotkania będzie można otrzymać darmowy egzemplarz gazetowej publikacji, podsumowującej 2022 rok w Jastrzębskiej Szkole Fotografii Dokumentalnej.
Wstęp wolny!
15 lipca 2023, godz. 15.00
Jadwiga Janowska „False Flag” – Spotkanie autorskie
Spotkanie jest wydarzeniem towarzyszącym do wystawy NOWY PORZĄDEK, a poprowadzi je Gabriela Piasecka
Jadwiga Janowska od 2019 roku realizuje projekt „False flag” opowiadający o gliwickiej radiostacji i jej znaczeniu dla historii i topografii regionu. Jak sama pisze: „Mój projekt podzielony jest na dwie części: w jednej z nich fotografuję wieżę z różnych punktów miasta i w różnych deformacjach, np. odbijającą się w szybach okolicznych domów, w lusterkach skuterów, itp., jak również przedmioty i reprezentacje graficzne, które ją przedstawiają. W drugiej części fotografuję siebie z wieżą – daję napotkanym pod radiostacją osobom aparat i proszę, aby zrobiły mi zdjęcie. Kontrast między “obiektywnymi”, bardziej topograficznymi zdjęciami masztu, a “subiektywniejszym” spojrzeniem, zamieszczającym człowieka na tle wieży, pozwala mi podkreślić turystyczny aspekt tego miejsca, jak również stanowi mój sposób poszukiwania siebie w tej przestrzeni.”
Więcej o projekcie na https://jadwigajanowska.pl/false-flag/
Pierwsze fotograficzne kroki Jadwiga Janowska stawiała w gliwickiej grupie „Aczkolwiek”. W 2018 roku zdobyła główną nagrodę za fotoreportaż w kategorii „Young Poland”, na konkursie GRAND PRESS PHOTO. Jej prace były prezentowane w kraju i za granicą, na wystawach i publikacjach „Debuts”, „Eastreet”, #SHOWMEYOURUFO at the Noorderlicht Photofestival; w magazynach: „Contemporary Lynx” i „K Mag”.
Wstęp wolny!
22 lipca 2023, godz. 12:00-16:00
Przerobione ruiny | Warsztaty z Viniciusem Libardoni
Wiek uczestników: 15+
Termin nadsyłania zgłoszeń: środa 19 lipca 2023

Wyobraźnia wobec rozpadu. O właściwościach i potencjałach miejsc zdegradowanych
Anna Pilawska-Sita (1989) – dyplomowana architektka Wydziału Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Absolwentka Polskiej Szkoły Dendrologii i Arborystyki. Laureatka Konkursu im. Marii Dokowicz, wyróżniona w konkursie Dyplom Roku / nagroda im. Zbyszka Zawistowskiego, finalistka Nagrody Architektonicznej Województwa Wielkopolskiego w kategorii Młody Twórca 2021. Stypendium Ministerstwa Kultury w obszarze opieki nad zabytkami pozwoliło jej zebrać materiały stanowiące podstawę książki Củ Chi Tunnels Restoration Report. Pracowała m.in. w Niemczech; w Wietnamie; Republice Południowej Afryki. Obecnie prowadzi autorską pracownię projektową. Członkini Stowarzyszenia Architektów Polskich i Polskiego Towarzystwa Dendrologicznego. Interesuje się tematyką zielonej architektury i wpływu przyrody, istniejącej i introdukowanej, na obszary zurbanizowane. Współpracuje z instytucjami kultury realizując projekty wystaw oscylujących wokół tematyki dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego.
Organizatorzy:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Galeria FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Projekt współfinansowany z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego