Otwarty Uniwersytet Poszukiwań.
Pragnienie immanencji. Ontologia zdarzenia a teatr polski. Badiou – Grotowski – Kantor. Wykład i seminarium.
Otwarty Uniwersytet Poszukiwań
Otwarty Uniwersytet Poszukiwań (OUP) to program regularnych spotkań o charakterze wykładów i warsztatów odbywających się w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, adresowanych do wszystkich zainteresowanych poruszaną w ich trakcie tematyką, a w sposób szczególny do studentów uczelni wyższych Wrocławia i innych polskich ośrodków akademickich.
Teatr dla filozofii – filozofia dla teatru – Kurs wiodący 2019/2020
W 2019/2020 roku kurs wiodący Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań, jak wskazuje tytuł, nie tyle będzie krążył wokół konkretnego, wyznaczonego z góry tematu, co skupi się na kierunkach możliwej wymiany między dwiema wspomnianymi praktykami dyskursywnymi. Związków filozofii i teatru szukać będziemy zarówno w budzie jarmarcznej na przedrewolucyjnej rosyjskiej prowincji, jak i na przemierzających średniowieczny Paryż mansjonach. W renesansowym Teatro Olimpico w Vicenzy i w piwnicach małych grup laboratoryjnych. Działając w duchu interdyscyplinarności, w przeświadczeniu, że mamy sobie nawzajem niejedno do powiedzenia i przekazania, zamierzamy przejść od dyskusji zaocznej do bezpośredniego dialogu i żywej wymiany zdań.
14 lutego 2020, godz. 17.00
Pragnienie immanencji. Ontologia zdarzenia a teatr polski. Badiou – Grotowski – Kantor
Wykład Marty Kufel-Kaszyńskiej
Można w wielkim skrócie powiedzieć, że Alain Badiou w książce „Byt i zdarzenie” sformułował ontologię, w której centrum – w miejsce wyobrażanej przez filozofów od wieków esencji – umieścił „coś, co nie daje się zamknąć w zwykłym rejestrze «tego, co jest»”, czyli zdarzenie. Tym samym jest on autorem niezwykle dynamicznego i procesualnego wyobrażenia o ontologii, które nie pozostaje bez wpływu na myślenie o teatrze i jego filozoficznych podstawach. Od dłuższego czasu wspierając się dziełem życia Jerzego Grotowskiego i Tadeusza Kantora, staram się przemyśleć ontologiczne zarysy polskiej specyfiki teatru ze zdarzeniem w centrum. Już samo myślenie o teatrze jako o sytuacji ontologicznej wymaga ostrożności. A już przemieszczenie ontologicznego centrum teatru w stronę zdarzenia pociąga za sobą poważne konsekwencje w pojmowaniu teatru. W takim układzie teatr staje się tworem immanentnym, posiadającym tylko sobie właściwą prawdę. Na nowo należy również przemyśleć pojęcie podmiotu teatralnego, który w tym wypadku realizuje się w napięciu pomiędzy immanentnym procesem artystycznym a artystą. Wreszcie teatr staje się tu żywym procesem etycznym poprzez wierność zdarzeniu. Wszystko to sprawia, że obiegowy podział na „prawdę życia” i „fikcję teatru” przestaje być obowiązujący. W oparciu o artystyczno-filozoficzne dzieło Grotowskiego i Kantora postaram się rozwinąć te problematyczne zagadnienia.
15 lutego 2020
Pragnienie immanencji. Ontologia zdarzenia a teatr polski. Badiou – Grotowski – Kantor
Seminarium Marty Kufel-Kaszyńskiej dla grupy roboczej w ramach OUP
Marta Kufel-Kaszyńska jest doktorantką Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego na specjalności teatrologicznej. Autorka książki „Błędne Betlejem Tadeusza Kantora” (Kraków, 2013). W swoich badaniach nad polskim teatrem XX wieku poszukując nowej formuły opisu doświadczenia po Zagładzie, podejmowała próby łączenia chrześcijańskiej nieortodoksyjnej teologii z wybranymi zjawiskami polskiego teatru oraz nowoczesnej filozofii. Aktualnie kończy pracę nad rozprawą doktorską nazywającą wspólność i różnicę drogi twórczej Jerzego Grotowskiego i Tadeusza Kantora w perspektywie filozofii zdarzenia Alaina Badiou. Publikowała m.in. w „Didaskaliach”, „Kontekstach”, „Teatrze” i „Performerze”. Mama Stasi i Anielki.
Organizator:
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Współorganizacja:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Projekt współfinansowany z Budżetu Województwa Dolnośląskiego