Daty pokazów:

14 września 2018, godz. 18:00
15 września 2018, godz. 18:00
16 września 2018, godz. 19:00

Miejsce grania spektaklu:

Sala Teatru Laboratorium, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Rynek Ratusz 27, Wrocław (Przejście Żelaźnicze)

Udostępnij:

Dodano:

14.09.2018 07:00

WRZEŚNIOWE POKAZY SPEKTAKLU POSTAĆ DNIA TEATRU POLSKIEGO – W PODZIEMIU

Ośrodek Kultury i Sztuki i Teatr Polski – w podziemiu zapraszają na spektakl o legendzie wrocławskiego teatru, wybitnym aktorze Igorze Przegrodzkim.

Poruszające przedstawienie o bezkompromisowym artyście w sytuacji zagrożenia. Wielki aktor traci dom, którym jest teatr. Miejsce, gdzie dzielił się swoją twórczością, a więc życiem, gdzie powstały najważniejsze dla niego i dla widzów spektakle: Życie snemSprawa Dantonaczy Ślub. Aktorzy Teatru Polskiego – w podziemiu  grają przypowieść o Igorze Przegrodzkim, ale także o sobie samych. O bezdomności. O stracie. O nadziei.

 

pilgrim/majewski
„Postać dnia / siedem reakcji na jedno zdarzenie czyli opowieść teatralna o aktorze Przegrodzkim”

reżyseria: Seb Majewski
dramaturgia i archiwalia: Tomasz Jękot
scenografia: Karolina Mazur

obsada: Agnieszka Kwietniewska, Igor Kujawski, Tomasz Lulek, Michał Opaliński, Andrzej Wilk

Daty pokazów:
14 września 2018, godz. 18:00
15 września 2018, godz. 18:00
16 września 2018, godz. 19:00

Miejsce grania spektaklu:
Sala Teatru Laboratorium, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Rynek Ratusz 27, Wrocław (Przejście Żelaźnicze)

Czas trwania spektaklu: 80 minut

 

Producent: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Projekt jest współfinansowany ze środków budżetu Województwa Dolnośląskiego

 

Informacja o biletach:

 

 

sprzedaż stacjonarna:
– w Galerii FOTO-GEN, pl. bpa Nankiera 8, Wrocław
wtorek-piątek od 10:00 do 18:00 (od 4 do 13 września)
– na godzinę przed spektaklem w Instytut Grotowskiego, Rynek Ratusz 27, Wrocław

Ceny biletów:
40 zł w przedsprzedaży ( do 13 września)
45 zł (od 14 do 16 września)
Uwaga! bilety/miejsca są nienumerowane

Organizator zastrzega sobie wcześniejsze zakończenie sprzedaży – po wyczerpaniu puli biletów.

 

Bardzo udana jest pierwsza premiera Teatru Polskiego – w podziemiu. Długo i z niepokojem oczekiwana, spełniła swoje zadanie i przyniosła mnóstwo dobrych emocji.

Wyjątkowa „Postać dnia / siedem reakcji na jedno zdarzenie czyli opowieść teatralna o aktorze Przegrodzkim” po prostu i zwyczajnie wzrusza. Zespół Teatru Polskiego – w podziemiu przypomniał legendę Wrocławia, barwną postać, znakomitego aktora, Igora Przegrodzkiego. Przypomniał w opowieści, która nie jest dokumentem, tylko poetycką refleksją. Nad przemijaniem, pamięcią o aktorze i człowieku. Na szczęście, dzięki przytoczonym anegdotom z czasów Przegrodzkiego, spektakl przypomina też o zabawnej stronie życia i pracy aktora. I jest zupełnie pozbawiony egzaltacji, a o tę nie było trudno.

Niezorientowanym czytelnikom wyjaśniam, czym jest Teatr Polski – w podziemiu: to instytucja stworzona przez zespół twórców niegodzących się na dyrekcję Cezarego Morawskiego, w większości zwolnionych z Polskiego. Długo nie mieli gdzie grać, teraz pracują pod opieką OkiS-u, producenta wydarzenia, w partnerstwie z Instytutem Grotowskiego. Tę premierę wystawili w sali Teatru Laboratorium.

Igora Przegrodzkiego zagrał Michał Opaliński, kreując po mistrzowsku postać mistrza w wielkiej roli, jednej z najlepszych w dotychczasowej karierze. W niczym mu nie ustępuje partnerująca Agnieszka Kwietniewska, grająca drzewo – lipę na wrocławskim placu Kościuszki. To na niej zamieszkał mężczyzna – twórca, który znalazł tu swój dom i miejsce spełnienia. Jednak życie bez problemów nie byłoby życiem w ogóle, więc drzewo niesie je ze sobą. Swego czasu zostało poświęcone przyjaźni polsko-wschodnioniemieckiej i powinno zostać wycięte. A Przegrodzki wycięty wraz z nim, bo czym jest aktor bez swojego miejsca do życia? – Jesteś odważnym człowiekiem i aktorem też. Każde drzewo przyjmie cię z otwartymi ramionami – zapewnia swojego lokatora zagrożona lipa. […]

Na wielu poziomach każdy znajdzie w tym pięknym przedstawieniu coś dla siebie ważnego. Już to dyskretne przypomnienie o zespole, który stracił dom. Albo opowieść o tym, że my wszyscy, odchodząc ze sceny życia, zostajemy zapomniani. „Miało być spokojne dobre życie, a stało się smutnym teatrem”, stwierdza Przegrodzki i nie patetycznie, a zwyczajnie dorzuca: „przecież teatr jest tylko na chwilę”.

Jakie to mądre, ładne i pięknie zagrane. Przez wszystkich: wyraźnie wzruszonego Andrzeja Wilka, zabawnego Igora Kujawskiego, trzymającego formę Tomasza Lulka. Michał Opaliński stworzył wybitną kreację, dobrze zaopiekowany przez Agnieszkę Kwietniewską.

Małgorzata Matuszewska,  Recenzja premiery Teatru Polskiego – w podziemiu

 

Ta pozornie absurdalna opowieść (aktor mieszkający na lipie i broniący jej niczym ekolog Puszczy Białowieskiej kontra bezduszny system z politykiem na czele, który w miejsce argumentów o korniku drukarzu na sztandary wciąga obronę polskich korzeni drzew porastających piastowski Wrocław) kryje w sobie czytelną dla większości widzów poruszającą historię. Lipę zastajemy przy laboratoryjnym stanowisku, bo choć mogłoby się wydawać, że nie robi nic, zwyczajnie sobie rośnie, a tak naprawdę nieustannie dokonuje skomplikowanych procesów oczyszczania atmosfery. Zupełnie jak artyści, których codzienną pracę tak łatwo utożsamiać ze zbijaniem bąków. Zamach na lipę jest i zamachem na teatr, spór o jej korzenie odzwierciedla próby tworzenia nowej narracji historycznej i kulturowej, a wspinaczka Przegrodzkiego po konarach drzewa – pokusę wewnętrznej emigracji i usiłowania zachowania marginesu wolności przez artystę w czasach, kiedy sztuka staje się coraz mocniej podporządkowana politycznym wytycznym. Mimo tych zderzeń skojarzeń to jednak bynajmniej nie polityka jest tu najważniejsza.

Postać dnia jest hołdem złożonym przez artystów wielu pokoleń wielkiemu aktorowi – przez Opalińskiego, który nie zdążył się z nim spotkać, ale który ofiarowuje mu swoją interpretację monologu Zygmunta z Życie snem, w którym wystąpił Przegrodzki w 1968 roku; przez Wilka, Lulka i Kujawskiego, którzy przerzucają się teatralnymi anegdotami; wreszcie – przez Sebastiana Majewskiego, który tę teatralną godzinę spędza pochylony nad stołem, przygotowując pocztówki dla Igora, dla jego przyjaciółki, aktorki Igi Mayr, dla Krystyny Skuszanki i Jerzego Krasowskiego, dla Jerzego Grzegorzewskiego i Jakuba Rotbauma.

Zawierając w sobie ten hołd, przedstawienie Majewskiego jest jednocześnie czymś więcej – rozszerza perspektywę na los artysty i los teatru, na ulotność spektaklu, sławy, talentu, dokonań. 

Magda Piekarska, Przegrodzki wychodzi z Podziemia

 

fot: Natalia Kabanow

AKTUALNOŚCI

Dodano: 16.05.2022 13:16

W MAJOWEJ ODRZE

CHMIELEWSKI: Koniec wojny • UŚCIŃSKA o ostatnim proteście medyków • W cieniu wojny: BACHMANN, ORZECHOWSKI, GROTOWICZ, WIŚNIEWSKI Rozmowa z prof. K. Markiewiczem • SKORUPSKI: Marsylia a Covid GÖMÖRI O T. NOWAKU • KOSIEWSKI: Łzy kobiet • PALONKA o Indianach Literatura: GLEŃ, GUTOROW, WANIEK, BRAKONIECKI, HALÁSZ pokaż więcej »

Dodano: 16.05.2022 11:00

XXXI Międzynarodowy Festiwal „Maj z Muzyką Dawną”

Już w tym tygodniu rozpocznie się 31. edycja Festiwalu "Maj z muzyką dawną". Zapraszamy na liczne festiwalowe wydarzenia w terminach 21 maja-5 czerwca 2022. pokaż więcej »

Dodano: 16.05.2022 10:00

Nieszpory Maryjne Monteverdiego. Koncert inauguracyjny XXXI Festiwalu Maj z Muzyką Dawną.

Zapraszamy na koncert inaugurujący Festiwalu "Maj z muzyką dawną" w dniu 21 maja 2022 o godz. 19:00 do Kościół Wniebowzięcia NMP w Kłodzku. pokaż więcej »

Dodano: 16.05.2022 10:00

„Przekaz z ludzką twarzą. Historia Polsko-Czechosłowackiej Solidarności”

21 maja 2022 w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu w Kunicach odbędzie się otwarcie wystawy zdjęć prezentującej działalność polskich i czeskich opozycjonistów. pokaż więcej »

Dodano: 16.05.2022 09:00

Ogólnopolska Konferencja Naukowa „zawsze fragment” TADEUSZ RÓŻEWICZ: NOWE ODCZYTANIA

Konferencja online poświęcona dziełom dramatycznym, aktywności teatralnej oraz refleksji krytycznej Tadeusza Różewicza odbędzie się w dniach 19-20 maja 2022. pokaż więcej »

Dodano: 16.05.2022 08:00

Wystawa: Zdzisław Jurkiewicz.
„Die Sonne in der Küche”

Twórczość Zdzisława Jurkiewicza jest próbą połączenia tego, co odległe i nieosiągalne z tym, co bliskie, codzienne, a nawet zwykłe. Wystawę "Sonne in der Küche" od 26 maja 2022 można zobaczyć w Berlinie. pokaż więcej »

Dodano: 16.05.2022 07:00

„CZAS UMIERANIA OS” – czeska premiera spektaklu Przemysława Wojcieszka

Nowa premiera dramatu Przemysława Wojcieszka „Czas umierania os” 28 maja br. podczas Festiwal Wild! w Pradze. pokaż więcej »

Dodano: 16.05.2022 06:00

Muzyczne Czwartki 2022 – występy koncertowe młodzieży szkolnej I i II stopnia

Wraz z uczniami i pedagogami szkoły muzycznej w Jeleniej Górze zapraszamy na majowe koncerty kameralne z cyklu "Muzyczne Czwartki". pokaż więcej »

Zapisz się do naszego newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych (pokaż całość)