Daty pokazów:

14 września 2018, godz. 18:00
15 września 2018, godz. 18:00
16 września 2018, godz. 19:00

Miejsce grania spektaklu:

Sala Teatru Laboratorium, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Rynek Ratusz 27, Wrocław (Przejście Żelaźnicze)

Udostępnij:

Dodano:

14.09.2018 07:00

WRZEŚNIOWE POKAZY SPEKTAKLU POSTAĆ DNIA TEATRU POLSKIEGO – W PODZIEMIU

Ośrodek Kultury i Sztuki i Teatr Polski – w podziemiu zapraszają na spektakl o legendzie wrocławskiego teatru, wybitnym aktorze Igorze Przegrodzkim.

Poruszające przedstawienie o bezkompromisowym artyście w sytuacji zagrożenia. Wielki aktor traci dom, którym jest teatr. Miejsce, gdzie dzielił się swoją twórczością, a więc życiem, gdzie powstały najważniejsze dla niego i dla widzów spektakle: Życie snemSprawa Dantonaczy Ślub. Aktorzy Teatru Polskiego – w podziemiu  grają przypowieść o Igorze Przegrodzkim, ale także o sobie samych. O bezdomności. O stracie. O nadziei.

 

pilgrim/majewski
„Postać dnia / siedem reakcji na jedno zdarzenie czyli opowieść teatralna o aktorze Przegrodzkim”

reżyseria: Seb Majewski
dramaturgia i archiwalia: Tomasz Jękot
scenografia: Karolina Mazur

obsada: Agnieszka Kwietniewska, Igor Kujawski, Tomasz Lulek, Michał Opaliński, Andrzej Wilk

Daty pokazów:
14 września 2018, godz. 18:00
15 września 2018, godz. 18:00
16 września 2018, godz. 19:00

Miejsce grania spektaklu:
Sala Teatru Laboratorium, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Rynek Ratusz 27, Wrocław (Przejście Żelaźnicze)

Czas trwania spektaklu: 80 minut

 

Producent: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Projekt jest współfinansowany ze środków budżetu Województwa Dolnośląskiego

 

Informacja o biletach:

 

 

sprzedaż stacjonarna:
– w Galerii FOTO-GEN, pl. bpa Nankiera 8, Wrocław
wtorek-piątek od 10:00 do 18:00 (od 4 do 13 września)
– na godzinę przed spektaklem w Instytut Grotowskiego, Rynek Ratusz 27, Wrocław

Ceny biletów:
40 zł w przedsprzedaży ( do 13 września)
45 zł (od 14 do 16 września)
Uwaga! bilety/miejsca są nienumerowane

Organizator zastrzega sobie wcześniejsze zakończenie sprzedaży – po wyczerpaniu puli biletów.

 

Bardzo udana jest pierwsza premiera Teatru Polskiego – w podziemiu. Długo i z niepokojem oczekiwana, spełniła swoje zadanie i przyniosła mnóstwo dobrych emocji.

Wyjątkowa „Postać dnia / siedem reakcji na jedno zdarzenie czyli opowieść teatralna o aktorze Przegrodzkim” po prostu i zwyczajnie wzrusza. Zespół Teatru Polskiego – w podziemiu przypomniał legendę Wrocławia, barwną postać, znakomitego aktora, Igora Przegrodzkiego. Przypomniał w opowieści, która nie jest dokumentem, tylko poetycką refleksją. Nad przemijaniem, pamięcią o aktorze i człowieku. Na szczęście, dzięki przytoczonym anegdotom z czasów Przegrodzkiego, spektakl przypomina też o zabawnej stronie życia i pracy aktora. I jest zupełnie pozbawiony egzaltacji, a o tę nie było trudno.

Niezorientowanym czytelnikom wyjaśniam, czym jest Teatr Polski – w podziemiu: to instytucja stworzona przez zespół twórców niegodzących się na dyrekcję Cezarego Morawskiego, w większości zwolnionych z Polskiego. Długo nie mieli gdzie grać, teraz pracują pod opieką OkiS-u, producenta wydarzenia, w partnerstwie z Instytutem Grotowskiego. Tę premierę wystawili w sali Teatru Laboratorium.

Igora Przegrodzkiego zagrał Michał Opaliński, kreując po mistrzowsku postać mistrza w wielkiej roli, jednej z najlepszych w dotychczasowej karierze. W niczym mu nie ustępuje partnerująca Agnieszka Kwietniewska, grająca drzewo – lipę na wrocławskim placu Kościuszki. To na niej zamieszkał mężczyzna – twórca, który znalazł tu swój dom i miejsce spełnienia. Jednak życie bez problemów nie byłoby życiem w ogóle, więc drzewo niesie je ze sobą. Swego czasu zostało poświęcone przyjaźni polsko-wschodnioniemieckiej i powinno zostać wycięte. A Przegrodzki wycięty wraz z nim, bo czym jest aktor bez swojego miejsca do życia? – Jesteś odważnym człowiekiem i aktorem też. Każde drzewo przyjmie cię z otwartymi ramionami – zapewnia swojego lokatora zagrożona lipa. […]

Na wielu poziomach każdy znajdzie w tym pięknym przedstawieniu coś dla siebie ważnego. Już to dyskretne przypomnienie o zespole, który stracił dom. Albo opowieść o tym, że my wszyscy, odchodząc ze sceny życia, zostajemy zapomniani. „Miało być spokojne dobre życie, a stało się smutnym teatrem”, stwierdza Przegrodzki i nie patetycznie, a zwyczajnie dorzuca: „przecież teatr jest tylko na chwilę”.

Jakie to mądre, ładne i pięknie zagrane. Przez wszystkich: wyraźnie wzruszonego Andrzeja Wilka, zabawnego Igora Kujawskiego, trzymającego formę Tomasza Lulka. Michał Opaliński stworzył wybitną kreację, dobrze zaopiekowany przez Agnieszkę Kwietniewską.

Małgorzata Matuszewska,  Recenzja premiery Teatru Polskiego – w podziemiu

 

Ta pozornie absurdalna opowieść (aktor mieszkający na lipie i broniący jej niczym ekolog Puszczy Białowieskiej kontra bezduszny system z politykiem na czele, który w miejsce argumentów o korniku drukarzu na sztandary wciąga obronę polskich korzeni drzew porastających piastowski Wrocław) kryje w sobie czytelną dla większości widzów poruszającą historię. Lipę zastajemy przy laboratoryjnym stanowisku, bo choć mogłoby się wydawać, że nie robi nic, zwyczajnie sobie rośnie, a tak naprawdę nieustannie dokonuje skomplikowanych procesów oczyszczania atmosfery. Zupełnie jak artyści, których codzienną pracę tak łatwo utożsamiać ze zbijaniem bąków. Zamach na lipę jest i zamachem na teatr, spór o jej korzenie odzwierciedla próby tworzenia nowej narracji historycznej i kulturowej, a wspinaczka Przegrodzkiego po konarach drzewa – pokusę wewnętrznej emigracji i usiłowania zachowania marginesu wolności przez artystę w czasach, kiedy sztuka staje się coraz mocniej podporządkowana politycznym wytycznym. Mimo tych zderzeń skojarzeń to jednak bynajmniej nie polityka jest tu najważniejsza.

Postać dnia jest hołdem złożonym przez artystów wielu pokoleń wielkiemu aktorowi – przez Opalińskiego, który nie zdążył się z nim spotkać, ale który ofiarowuje mu swoją interpretację monologu Zygmunta z Życie snem, w którym wystąpił Przegrodzki w 1968 roku; przez Wilka, Lulka i Kujawskiego, którzy przerzucają się teatralnymi anegdotami; wreszcie – przez Sebastiana Majewskiego, który tę teatralną godzinę spędza pochylony nad stołem, przygotowując pocztówki dla Igora, dla jego przyjaciółki, aktorki Igi Mayr, dla Krystyny Skuszanki i Jerzego Krasowskiego, dla Jerzego Grzegorzewskiego i Jakuba Rotbauma.

Zawierając w sobie ten hołd, przedstawienie Majewskiego jest jednocześnie czymś więcej – rozszerza perspektywę na los artysty i los teatru, na ulotność spektaklu, sławy, talentu, dokonań. 

Magda Piekarska, Przegrodzki wychodzi z Podziemia

 

fot: Natalia Kabanow

Odsłuchaj treść artykułu
Array ( [post_type] => post [posts_per_page] => 8 [post_status] => publish [orderby] => Array ( [meta_value_num] => DESC [date] => DESC ) [meta_key] => sticky_post [ignore_sticky_posts] => 1 [tax_query] => Array ( [0] => Array ( [taxonomy] => category [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 470 ) [operator] => NOT IN ) ) [category__in] => Array ( [0] => 15 ) [category__not_in] => Array ( [0] => 470 ) )

AKTUALNOŚCI

Dodano: 07.11.2025 13:16

10.11.2025 OKiS nieczynny

Informujemy, że w dniu 10 listopada 2025 Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu jest nieczynny. pokaż więcej »

Dodano: 04.11.2025 14:52

MIESIĘCZNIK „ODRA” 11/2025

Nowy numer już w sprzedaży, a w nim m.in.: MOCZAR WIECZNIE ŻYWY Z Pawłem Machcewiczem rozmawia Piotr Gajdziński, Marek Orzechowski: KLĄTWA DOBRYCH UCZYNKÓW, Wojciech Łuczak: CZEKAJĄC NA EFEKT KATHARSIS, Krzysztof Mączkowski: CZY (I JAK) KOWALSKI MOŻE OCALIĆ PLANETĘ? pokaż więcej »

Dodano: 01.11.2025 10:15

„Dimensionlessness of Glass. Dolnośląskie Warsztaty
i Sympozjum Szkła Artystycznego i Designu”

Zapraszamy na trzecią odsłonę tegorocznego e-Glass Festival „Dimensionlessness of glass”, która odbędzie się 6-7 i 10-12 listopada w w Hucie Szkła Martin Stefanek w Desnej. W ramach wydarzenia odbędą się bezpłatne pokazy artystów: Mariusza Łabińskiego i Igora Wójcika. pokaż więcej »

Dodano: 01.11.2025 08:00

Dolnośląskie Salony Muzyczne 2025

W listopadzie w ramach cyklu Dolnośląskich Salonów Muzycznych, który jest wzorowany na tradycji dziewiętnastowiecznych salonów muzycznych, organizowanych przez szlachtę i elitę finansową, na terenie Dolnego Śląska odbędą się koncerty w Pieńsku, Gozdnicy i Zawidowie. pokaż więcej »

Dodano: 01.11.2025 08:00

„Polskie drogi do Niepodległości”

11 listopada w Siedlęcinie odbędą się Obchody Święta Odzyskania Niepodległości Powiatu Karkonoskiego. W programie oficjalne uroczystości patriotyczne oraz koncert pieśni patriotycznych. pokaż więcej »

Dodano: 01.11.2025 07:00

WYKŁAD MARKA DYŻEWSKIEGO ODWOŁANY

Informujemy, że z przyczyn niezależnych od organizatorów wykład Marka Dyżewskiego o muzycznych perłach średniowiecza został odwołany. pokaż więcej »

Dodano: 01.11.2025 06:00

„Szpieg z Krainy Głuchych”

„Szpieg z Krainy Głuchych” to spektakl-musical z muzyką rap, graną i śpiewaną na żywo. Opowiada o głosie Głuchych. Migana historia Marka Śmietany – Głuchego lektora polskiego języka migowego (PJM), performera i działacza na rzecz praw Głuchych. pokaż więcej »

Dodano: 01.11.2025 05:00

WROCŁAWSKIE ZADUSZKI JAZZOWE

16 listopada w sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędzie się koncert z udziałem wybitnych artystów polskiej sceny jazzowej, Tria Kuby Stankiewicza i Macieja Sikały, kontynuuje wieloletnią tradycję Zaduszek Jazzowych zapoczątkowaną przez wrocławskie środowiska jazzowe i studenckie. W programie kompozycje Krzysztofa Komedy i Jana Ptaszyna Wróblewskiego. pokaż więcej »

Przejdź do treści