Miejsce i data

Mala galerija Banke Slovenije
Slovenska cesta 35, Lublana, Słowenia
3–30 października 2025

Osoby kuratorskie

Kuratorka wystawy: Marika Kuźmicz
Kuratorka programu performatywnego z Polski: Agnieszka Chodysz-Foryś
Kuratorzy programu performatywnego ze Słowenii: Ana Grobler i Sebastian Krawczyk
Współpraca programowa: Iva Kovač, Hana Čeferin, Adam Parol
Koordynatorka: Marharyta Rubanenko

Patronat honorowy

Marta Cienkowska – Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Łukasz Paprotny – Chargé d'affaires a.i. Rzeczypospolitej Polskiej w Lublanie

Organizator

Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego
www.okis.pl

Współorganizatorzy

Mala galerija Banke Slovenije (MGBS)
www.mgbs.si

Mesto žensk
www.cityofwomen.org

Kulturno umetniško društvo
Mreža (KUD Mreža)
www.kudmreza.org

Fundacja Arton
www.fundacjaarton.pl

Partner

Ambasada Republiki Polskiej w Ljubljanie

Projekt współfinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej ze środków Funduszu Promocji Kultury oraz z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Wystawa jest częścią Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej – Miasto Kobiet w Lublanie

Wystawie towarzyszył będzie program performatywny

04.10.2025
godzina 11.00 – oprowadzania kuratorskie po wystawie
godzina 12.00 – performance Anny Kalwajtys “Line”

16.10.2025
godzina 17.00 – oprowadzanie po wystawie Ivy Kovač
godzina 17.30 – performance Lučka Centa “ved'ma”

23.10.2025
godzina 17.00 – oprowadzanie po wystawie Hany Ceferin
godzina 17.30 – performance Iva Suhadolnik “The tape”

30.10.2025
godzina 17.00 – oprowadzanie po wystawie Agnieszki Chodysz-Foryś
godzina 17.30 – performance Anity Wach performance “68 Toasts to a Flawed Heart”

Udostępnij:

Dodano:

03.10.2025 00:00

Places for Deliberation. Barbara Kozłowska

urodziłam się w polsce wystawiałam dużo i zawsze tam gdzie nie chciałam wystawiać tam gdzie chciałabym wystawiać nigdy nie wystawiałam wyjeżdżałam podróżowałam występowałam wyjeżdżałam tam gdzie chciałam wyjechać z ważnych artystycznych powodów podróżowałam wszystkimi dostępnymi środkami lokomocji jak najdalej występowałam na plażach w galeriach i na video budowałam przenosiłam powtarzałam coś tam budowałam modele teoretyczne pojęć jakichś tam przenosiłam linię graniczną na księżyc i gdzieś tam powtarzałam zawsze te same banalne zdania o sztuce i rzeczywistości albo zawsze tę samą banalną prawdę o sztuce pisałam oczywistości o czymś tam brałam udział w wystawach w polsce rumunii wielkiej brytanii włoszech jugosławii podróżowałam na syberię do wielkiej brytanii na maltę do włoch jugosławii francji

To głos Barbary Kozłowskiej (1940-2008) o niej samej. W takiej właśnie formie jako swego rodzaju tekst-obiekt, autobiogram często towarzyszył jej wystawom. Mówi o sprawach dla artystki najważniejszych: ruchu, podróży, przestrzeni i jej swobodnemu przemierzaniu.

Barbara Kozłowska była jedną z prekursorek sztuki performance w Polsce, uczestniczką wrocławskiej sceny awangardowej, którą można uznać za jedno z najbardziej żywych i progresywnych miejsc na mapie regionu w tamtym okresie. Choć ukończyła Wydział Ceramiki (w pracowni malarstwa architektonicznego), szybko porzuciła tradycyjne media i skoncentrowała się na działaniach efemerycznych.

Kozłowska urodziła się w Tarnobrzegu, gdzie jej rodzina znalazła się w wyniku przymusowego przesiedlenia po rozpoczęciu się II wojny światowej. Wojna brutalnie naznaczyła życie Kozłowskiej – w 1940 r. zginął w obozie koncentracyjnym w Dachau jej ojciec, do obozu trafił także jeden z jej braci, zaangażowany w działalność opozycyjną. Artystka miała zawsze w pamięci trudny początek życia i późniejsze powojenne lata, miała także świadomość wpływu wielkiej, okrutnej polityki na życie jednostki. Buntowała się przeciwko życiu w totalitarnym kraju, który ograniczał jej możliwość swobodnego podróżowania i decydowania o sobie. Podróż, którą Kozłowska utożsamiała z wolnością, stała się osią jej twórczości, działaniem konceptualnym, które przełożyło się na realizowaną przez wiele lat pracę Linia graniczna. Kozłowska od 1967 r. wyznaczała punkty na kuli ziemskiej, kreśląc linię, która w jej zamierzeniu, miała biec przez kulę ziemską do księżyca. Robiła to, pokonując formalne i polityczne trudności i odwiedzając różne miejsca, po to, by na plażach świata usypywać z piasku lub układać z kamieni stożki lub po prostu zdokumentować swoją obecność. Bogaty materiał z tych podróży: zdjęcia, mapy, ale także np. bilety kolejowe lub lotnicze, notatki robione na restauracyjnych serwetkach, włączała jako część tej pracy. Miała szczególne, świadome podejście do dokumentacji działań artystycznych, traktując ją jako pełnoprawny element pracy. Odzwierciedleniem tej sytuacji jest jej bogate archiwum, zawierające także liczne wersje jej biogramów, które również można uznać za rodzaj artystycznego działania. Pisanie własnych wersji swojego życiorysu można uznać za gest emancypacyjny. Takich nie brakowało w twórczości Kozłowskiej, artystki określającej swoje miejsce i zaznaczającej swoją odrębność poprzez działania performatywne. Tak było w przypadku pracy „Arytmia” (1980), w której, poprzez wskazywanie poszczególnych części ciała, artystka określała swoją tożsamość płciową, czy w przypadku pracy „Punkt widzenia” (1978), performansu wykonanego z udziałem kamer wideo, w ramach którego Kozłowska oznaczyła swoją obecność w przestrzeni. Gest ten może być oczywiście odczytywany symbolicznie jako metafora odnajdywania własnego miejsca w polu polskiej sztuki, zdominowanego przez artystów mężczyzn.

Choć Kozłowska stanowczo odżegnywała się od feminizmu, jej prace są dziś jednymi z bardziej wyrazistych kobiecych i jednocześnie uniwersalnych gestów w polskiej sztuce, które dziś mogą być odczytane na nowo.

Wystawa „Places for Deliberation” Barbary Kozłowskiej jest pierwszą prezentacją tej artystki w Słowenii. Prezentowane są na niej wybrane najważniejsze prace artystki z jej prywatnego archiwum przechowywanego nadal we Wrocławiu.

Fotorelacja z otwarcia wystawy „Places for Deliberation” Barbary Kozłowskiej

 

Galeria zdjęć z wystawy „Places for Deliberation”, fot. Nada Žgank

Odsłuchaj treść artykułu
Array ( [post_type] => post [posts_per_page] => 8 [post_status] => publish [orderby] => Array ( [meta_value_num] => DESC [date] => DESC ) [meta_key] => sticky_post [ignore_sticky_posts] => 1 [tax_query] => Array ( [0] => Array ( [taxonomy] => category [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 470 ) [operator] => NOT IN ) ) [category__in] => Array ( [0] => 15 ) [category__not_in] => Array ( [0] => 470 ) )

AKTUALNOŚCI

Dodano: 23.12.2025 14:20

WESOŁYCH ŚWIĄT

Niech Święta będą czasem spokoju, rodzinnych spotkań i radości, a nadchodzący rok przyniesie wiele sukcesów, spełnionych marzeń i planów. Zdrowych i pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz wszelkiej pomyślności w 2026 roku życzą dyrektor Igor Wójcik i zespół Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu pokaż więcej »

Dodano: 20.12.2025 12:38

PREMIERA „AS I JUNIOR”

Zapraszamy na premierę nowego filmu dokumentalnego „As i Junior”, która odbędzie się 25 grudnia 2025 r. o godz. 16:50 na antenie TVP3 Wrocław.  Bohaterem filmu jest mieszkająca w Mysłakowicach koło Karpacza rodzina pani Katarzyny, która samotnie wychowuje trójkę dzieci w spektrum autyzmu. U trzynastoletniego Oktawiana zdiagnozowano zespół Aspergera, u dziesięcioletnich bliźniaczek – Julki i Mai […] pokaż więcej »

Dodano: 18.12.2025 10:29

Rozmowa z Henrykiem Koczanem w TVP3 Wrocław

Zachęcamy do obejrzenia rozmowy w TVP 3 Wrocław z Henrykiem Koczanem - zastępcą dyrektora OKiS we Wrocławiu - o wieloletniej współpracy mediów i kultury w regionie oraz wspólnych projektach promujących nasz region, jego kulturę, sztukę i historię. pokaż więcej »

Dodano: 15.12.2025 01:00

Instalacja teatralna pn.: „Pod Lodem“

„Pod Lodem" podejmuje temat alienacji i dehumanizacji we współczesnym, kapitalistycznym społeczeństwie. Utwór pokazuje, jak systemy biurokratyczne i ekonomiczne, narzucające sztywne ramy i bezlitosną logikę, oddzielają ludzi od ich emocji i indywidualności. pokaż więcej »

Dodano: 15.12.2025 01:00

Idźcie z tym co macie – Grażyna Łobaszewska

Najpiękniejsze polskie kolędy w wykonaniu jednej z najbardziej cenionych polskich wokalistek, Grażyny Łobaszewskiej, już 27 grudnia w Karpaczu. pokaż więcej »

Dodano: 15.12.2025 00:30

KONCERT ŚWIĄTECZNY I PODSUMOWANIE ROKU W SOUND EXPERIENCE

Zapraszamy na niezwykły koncert podsumowujący ostatni rok współpracy OKiS we Wrocławiu z ekipą Sound Experience. Na muzycznej scenie pojawi się Piotr Damasiewicz z kolektywem L.A.S. Listening and Sounding oraz gośćmi. pokaż więcej »

Dodano: 15.12.2025 00:10

Fotorelacja z premiery spektaklu „Amatorki” Teatru Kombinat

Fotorelacja z premiery spektaklu „Amatorki” w reżyserii Katarzyny Baranieckiej, która odbyła się 12 grudnia 2025 we Wrocławskim Teatrze Współczesnym na Scenie na Strychu. pokaż więcej »

Dodano: 12.12.2025 00:00

„W cieniu. Śladami Bronisława Piłsudskiego”

Interdyscyplinarny projekt artystyczno-badawczy twórców i twórczyń z Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, łączący sztukę współczesną z antropologią. Punktem wyjścia są pionierskie badania Bronisława Piłsudskiego nad Ajnami i społecznościami Północno-Wschodniej Azji. pokaż więcej »

Przejdź do treści