FOTO-GEN OKIS I IMPERATYW W GALERII MIEJSKIEJ WE WROCŁAWIU W CZASOPIŚMIE RITA BAUM
W najnowszym numerze czasopisma artystyczno-literackiego RITA BAUM zostały opublikowane dwa teksty poświęcone naszym ekspozycjom.
Okładka: Marcin Maziej, Mateusz Adamczyk
Andrzej Mazur opisał doskonale przyjętą przez publiczność zbiorową wystawę „Imperatyw” organizowaną przez OKiS i jej gospodarza, Galerię Miejską we Wrocławiu. W ekspozycji, której kuratorami byli Manfred Bator oraz Dyrektor Galerii Miejskiej we Wrocławiu, Mirosław Jasiński, udział wzięli uznani artyści wizualni, wywodzący się z różnych pokoleń i wyrażający się przy użyciu różnych mediów i środków wyrazu: Andrzej P. Bator, Łukasz CEKAS Berger, Łukasz Gierlak, Wacław Szpakowski, Stach Szumski i Igor Wójcik. Jest to już kolejny tekst o tej wystawie po m.in. publikacjach w Miesięczniku ODRA i Piśmie Artystycznym Format.
Ekspozycji towarzyszyły liczne materiały wideo, m.in. opatrzony autorskim komentarzem spacer po niej wybitnych wrocławskich artystów scenicznych, Justyny Szafran i Roberta Gonery.
Manfred Bator w tekście „Niezwykły świat Magdy Hueckel” opisał prezentowaną w Galerii FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu wystawę ujętej w tytule tekstu, jednej z najciekawszych współczesnych polskich artystek fotomedialnych. Wystawę „Organic”, współorganizowaną z warszawską galerią Jednostka, zbudowano z trzech odrębnych cykli, które łączył wspólny, osadzony w systemie uniwersalnych wartości przekaz nobilitujący każdą chwilę TU i TERAZ i każde istnienie. W nieustannym podróżowaniu artystka odkrywa prawdy dotyczące istoty trwania w bogatym i różnorodnym świecie przyrody, wzajemnych relacji i odpowiedzialności. Polecamy także tekst poświęcony tej niezwykłej wystawie w najnowszym numerze Pisma Artystycznego Format.
Rita Baum jest wrocławskim pismem artystyczno-literackim, ukazującym się od 1998 roku. Redakcja pisma od początku stara się stopniowo wcielać w życie koncepcję “pisma-ciała”, będącą próbą stworzenia ekstremalnie rozumianego czasopisma: artefaktu rozciągającego się pomiędzy ciałem i sztuką. Koncepcja ta opiera się częściowo na poststrukturalnym i feministycznym podejściu do sztuki. Jednym z jego aspektów jest kreowanie wizerunku kobiety, Rity Baum, której istnienie jest nie do końca sprawdzalne. W pierwszych numerach zamieszczane były wywiady z Ritą, a podczas eventów czasopisma pokazywane są np. jej torebki (wystawa projektantów mody) albo fotografie jej mieszkania. Część czytelników i widzów traktuje ten pomysł jako artystyczny żart, część zaś stawia na poważnie pytania: kim jest Rita. Działania takie są próbą burzenia opozycji: autentyczność i fikcyjność, i budową postaci fantomatycznej.
W piśmie znajdziemy artykuły dotyczące historii sztuki, estetyki, filozofii Wschodu, socjologii, wywiady z artystami, rozmowy z polskimi filozofami, teksty na temat muzyki współczesnej i kierunków eksperymentalnych oraz prezentacje prozy i poezji polskiej i obcej. Rita Baum proponowała swoim czytelnikom artykuły o metafizyce Emmanuela Lévinasa, kosmologii i miłości według Charlesa Fouriera, działaniach i twórczości Josepha Beuysa oraz grupy Fluxus, teksty o szaleństwie we współczesności, widzianym w najróżniejszych perspektywach (filozoficznej, artystycznej, socjologicznej), a także o buddyzmie tybetańskim i zen.
Obszarami działalności Rity Baum poza wydaniami papierowymi są imprezy czasopisma oraz Internet. W sieci pismo obecne jest na stronie ritabaum.pl, gdzie zamieszczane są eseje dotyczące sztuki, recenzje literackie, teatralne i filmowe, zapowiedzi wydarzeń kulturalnych.
Rita Baum podróżuje z imprezami po całej Polsce, na które składają się wystawy, performanse, koncerty i prezentacje poetyckie, a w cyklu “Rita w mieście” także instalacje, przenoszące przestrzeń miasta do przestrzeni galerii.
Wystawy zostały dofinansowane z Budżetu Województwa Dolnośląskiego.