Gra w czerwone. Wystawa Jana Bortkiewicza
Podjęta przed trzydziestu laty przez Jana Bortkiewicza gra, będąca repliką dziecięcej gry w zielone, zaowocowała cyklem zdjęć i kolaży, których owocem refleksji czy małych odkryć jest czerwień. Biologiczno-wiosenna zieleń zastąpiona została przez wszędobylską, zadomowioną w wielu dziedzinach naszego życia i wyobraźni czerwień. Czerwień otwiera skalę barw w widmie słonecznego światła dostępną naszemu wzrokowi. Czerwień krwi symbolizuje źródło życia większości istot naszej planety. Agresywność czerwieni atakuje nas z tysięcy znaków drogowych, zakazujących czegoś lub nakazujących. Czerwień zajmuje poczesne miejsce w heraldycznej symbolice, figuruje na większości państwowych sztandarów. Ta różnorodność sytuacji i relacji naszych spotkań z czerwienią, pomnożona jeszcze przez całą skalę odcieni znajdujących się między fioletem a zmierzającym ku żółci kolorem pomarańczowym, sprawia, że młodzieńcza gra, jaką Jan Bortkiewicz podjął przed laty, zdążyła się rozrosnąć do problemu o potężnych wymiarach. Prezentowany na wystawie cykl pt. „Gra w Czerwone” artysta zrealizował w 1973 roku. Od tamtego czasu minęło czterdzieści osiem lat. Inspiracją do jego powstania stała się lektura książki Marii Rzepińskiej „Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego”, głównym motorem zaś – chęć uczestnictwa w najbardziej w owym czasie prestiżowym konkursie polskiej fotografii artystycznej „Złocisty Jantar”. Zestaw składał się z 28 czarno-białych fotografii z naniesioną w pewnych miejscach czerwienią.
Jan Bortkiewicz urodził się w 1945 w Wilnie. Fotografią zajmuje się od ponad 50 lat. Jest absolwentem Wyższego Studium Fotografii. Wykładał fotografię w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych i Pomaturalnym Studium Fotografii Pho-Bos we Wrocławiu. Pracował w redakcjach „Odra” we Wrocławiu , „Polska” w Warszawie, Janus Screen Studio w Nowym Jorku. Przez 20 lat był kierownikiem artystycznym galerii fotografii Domek Romański we Wrocławiu. Jest autorem kilkudziesięciu plakatów, okładek płyt, katalogów reklamowych, współrealizatorem scenografii filmowych i telewizyjnych, redaktorem książek oraz organizatorem sympozjów. Swoje prace prezentował na wystawach indywidualnych oraz zbiorowych w Polsce i za granicą. Był kuratorem ponad 200 wystaw. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. w: Berlinische Galerie Martin Gropius-Bau, University of Con/necticut, Centrum G. Pompidou, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Kapsztadzie, Muzeum Narodowe im. Čiurlionisa w Kownie, Museum on the Seam w Jerozolimie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu.
Dyrektor artystyczny: Tomas Katko
Kurator: Laszlo Haris
Kurator: Jan Zieliński
fot. Gaspar Kéri
Organizator:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

Kolta Galéria
Wystawa została dofinansowana z Budżetu Województwa Dolnośląskiego.