Jaroslav Rudiš „Aleja Narodowa” – Monodram
Nareszcie! 26 kwietnia wraca poruszający monodram Dariusza Maja Aleja Narodowa, który na podstawie powieści Jaroslava Rudiša zaadptowała i wyreżyserowała Katarzyna Dudzic-Grabińska. Wamdam-Maj uważa się za „ostatniego Rzymianina”. Hitlerowskie saluty tłumaczy, jak wielu innych narodowców w Czechach i w Polsce, tradycją cesarską. Jednocześnie jak Václav Havel pragnie, aby prawda i miłość zwyciężyły nad kłamstwem i nienawiścią. W finale boleśnie zderza się… z regułami wolnego rynku. Narodowiec, rasista, szowinista, bojownik antysystemowy, menel, pijak, ćpun, bohater. Jak rodzi się świadomość faszystowska, szowinizm i nietolerancja? Trzeba przeżyć, żeby się uodpornić.
A już 3 maja Aleja Narodowa zostanie pokazana w ramach XI Międzynarodowego Festiwalu Teatrów i Kultury Awangardowej PESTKA 2019 w Jeleniej Górze.
M, Piekarska, Wandam z Alei Narodowej. Teatr Polski w Podziemiu gra w Piano Barze, [w:] wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/7,35771,23537108,wandam-z-alei-narodowej-teatr-polski-w-podziemiu-gra-w-piano.html
„Adolf Hitler uratował mi życie. Wiem, co chcesz powiedzieć, ale nie mów nic” Jaroslav Rudiš
26 kwietnia 2019 – KUP BILET
Biogramy twórców
Dariusz Maj
Absolwent Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu (1994). W roku 1984 basista wrocławskiej grupy punkowej Sedes. Laureat nagrody wojewody dolnośląskiego dla najlepiej rokującego aktora młodego pokolenia (2002). W latach 1997-2001 aktor Centrum Sztuki – Teatru Dramatycznego w Legnicy (obecnie Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy). W latach 2001-2009 aktor Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu. W latach 2009-2013 aktor Wrocławskiego Teatru Współczesnego im. E. Wiercińskiego. W Teatrze Polskim we Wrocławiu od 2015-2018 roku. Twórca wielu ról teatralnych i filmowych, współpracował z czołowymi polskimi reżyserami (K. Garbaczewski, M. Zadara, J. Głomb, J. Klata, P. Wojcieszek, M. Strzępka, M. Kleczewska, L. Raczak, K. Zanussi, F. Falk, W. Krzystek). Obecnie gra role Blockbauma oraz Człowieka w kancelarii w głośnym Procesie wg F. Kafki w reżyserii Krystiana Lupy.
Katarzyna Dudzic-Grabińska
Studentka IV roku reżyserii teatru lalek AST, Filia we Wrocławiu. Absolwentka filologii słowiańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, tłumaczka literatury czeskiej i słowackiej, wiolonczelistka. Debiutowała jako reżyser i dramatopisarz w słowackim Instytucie Teatralnym w Bratysławie sztuką „Mnemojohann” (2014). Członek Platformy Krytyków podczas festiwalu słowackiego teatru Dotyky a Spojenia w Martinie (2017, 2018). Wiosną 2017 r. wyreżyserowała sztukę Jana Wilkowskiego „Tymoteusz wśród ptaków” w słupskim Państwowym Teatrze Lalek „Tęcza”. Jako asystentka reżysera współpracowała m.in. z Agatą Dudą-Gracz (Śmierć przyjeżdża w środę, Opole 2016; Dziubanina, Makbet – oba Teatr Capitol, Wrocław 2017) oraz Michałem Zadarą (Dziadów części III Ustęp i Objaśnienia, Teatr Polski, Wrocław 2016).
Magdalena Stępień
Studentka V roku scenografii na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, zajmuje się przygotowywaniem przestrzeni, kostiumów, lalek i masek do działań teatralnych i filmowych. Przygotowywała projekty scenograficzne we współpracy ze studentami reżyserii we Wrocławiu i Warszawie, realizowała lalki do spektakli Teatru Arka we Wrocławiu oraz projektu Lalkomat. Zajmuje się również modniarstwem, metaloplastyką, grafiką i rzeźbą (uczestniczyła w międzynarodowym plenerze rzeźbiarskim w Łabiszynie w 2015 i 2016 r.).
Koproducenci:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Samorządu Województwa Dolnośląskiego
oraz Fundacja Teatr Polski – TP Dla Sztuki
Teatr Polski – w Podziemiu
Partner:
DCF – Dolnośląskie Centrum Filmowe
Wydawnictwo Książkowe Klimaty
Produkcja spektaklu współfinansowana z Budżetu Województwa Dolnośląskiego