Data i miejsce:

7 listopada 2024, godz. 18.00
Sala Teatru Laboratorium
Przejście Żelaźnicze, Rynek Ratusz 27, Wrocław

Bilety:

Wstęp wolny

Udostępnij:

Dodano:

07.11.2024 18:00

„Karma Kamana. Oddech” rozmowa z Krzysztofem „Kamanem” Kłosowiczem

7 listopada w Sali Teatru Laboratorium odbędzie się rozmowa z Krzysztofem „Kamanem” Kłosowiczem na temat książki „Karma Kamana. Oddech” Spotkanie poprowadzi Dariusz Sas

Książka Karma Kamana. Oddech poświęcona jest działaniom artystycznym Krzysztofa „Kamana” Kłosowicza, założyciela legendarnych grup Miki Mousoleum i The Big-Bit. Po czterdziestu latach aktywności artystycznej Kaman jawi się jako człowiek współodczuwający problemy niedoli ludzkiej, który podąża konsekwentnie wybraną drogą. Książkę uświetniają wypowiedzi przyjaciół i artystów oraz  fotografie, m.in.: Andrzeja i Pawła Jarodzkich, Piotra Kłosowicza, Mirosława Kocha oraz Jerzego Kosałki.

Miki Mousoleum i Misty in Roots. Dwa wrocławskie koncerty z początku lat 80. ubiegłego wieku, które zryły mi czachę. W tym samym czasie za sprawą Sławka Gołaszewskiego albo Włodka Kleszcza usłyszałem w radiu „Sonny’s Lettah (Anti-Sus Poem)” Lintona Kwesi Johnsona. To list uwięzionego syna do matki, wyjaśniający okoliczności jego aresztowania, a nade wszystko utwór traktujący o brutalności gliniarzy wobec Czarnych Brytyjczyków. Na naszym gruncie było podobnie. Z tą różnicą, że tu byliśmy klepani przez psiarnię i zomowców. Jedni kończyli na Łąkowej. Inni wracali na kwadrat i rozkręcali punky reggae party. Z kaseciaka leciał „Ruski keczap”, a nasz chóralny skowyt niósł się po pustych ulicach. Chociaż lała się krew i płonęła benzyna, trwaliśmy w przekonaniu, że coś się musi zmienić. Bo jak zapewniał Kaman: Jest czas rodzenia i umierania. Jest czas zyskiwania i czas tracenia. Jest czas budowania i czas burzenia. Innych wariantów brak. [Krzysztof Śliwka]

Hyr szedł na temat Kamana, szeroko, ale z tego nie było żadnych owoców dla niego. W polskiej kulturze jest wielu ludzi, których się mainstream boi jak wściekłego psa. Takich, którzy są niezależni intelektualnie i którzy mogą powiedzieć coś „niemiłego” czy zaskakującego. [Wojciech Konikiewicz]

Kaman ciągle był liderem. Miał taką moc – dużo nie musiał mówić, grał. [Grażyna Wrońska]

Studiował ceramikę i zajmował się japońską ceramiką raku, wykonywaną w rytualny sposób i wyglądającą z punktu widzenia naszej estetyki jak jakiś odpad, śmieć. Wszystko jest jakieś krzywe, pamiętam, jak budował taki piec. W filmie Jasińskiego o Kamanie jest to pokazane. Wtedy zachowywał się jak jakiś wariat. Ktoś podszedł i pyta się go, ale jak to się robi, żeby wyszedł jakiś kolor? Kaman na to: normalnie. Wziął czarkę, natarł ziemią, wsadził do pieca, po czym wyszedł błękit. [Paweł Jarodzki]

Maleńczuk pomieszkiwał u Kamana w domu. Mama Kamana prowadziła galerię przy ulicy Kiełbaśniczej. Okolice tego miejsca były, można powiedzieć, w takim stanie permanentnego remontu czy wręcz rozkładu. Muzycy świadomie wykorzystywali takie miejsca, grając na tych gruzach, hałdach cegieł. Wszystko wyglądało tak, jakby to był 1946 rok, a nie lata 80. [Mirosław Emil Koch]

Dzisiaj wyjmuje się „perły kultury”, które od 60 lat leżą w zbiorach muzeów i są istotne dla kraju, dla polskiej kultury, ale ponieważ nie były wystawiane, to ludzie ich nie znają. Kamana przypominał i niósł jego sławę Maleńczuk, który zrobił dużą robotę. Przez pryzmat jego coverów Kaman się przypominał, ale to i tak niedużo. [Piotr Segeth]

Grali reggae, ale najważniejsze były teksty Kamana. Były tak bardzo osadzone społecznie, w aktualnych i bieżących sprawach, w polityce, która się tam wokół działa, a działo się dużo. Najpierw rewolucja Solidarności, a później stan wojenny. Praktycznie wtedy MM zaczęło swoją działalność. [Marek Świerk]

 

 

Organizator:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Logo Ośrodka Kultury i Sztuki we Wocławiu

Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Odsłuchaj treść artykułu
Array ( [post_type] => post [posts_per_page] => 8 [post_status] => publish [orderby] => Array ( [meta_value_num] => DESC [date] => DESC ) [meta_key] => sticky_post [ignore_sticky_posts] => 1 [tax_query] => Array ( [0] => Array ( [taxonomy] => category [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 470 ) [operator] => NOT IN ) ) [category__in] => Array ( [0] => 15 ) [category__not_in] => Array ( [0] => 470 ) )

AKTUALNOŚCI

Dodano: 17.12.2024 16:00

Legnicki Jarmark Świąteczny 2024

W dniach 20-22 grudnia odbędzie się Legnicki Jarmark Świąteczny. Zapraszamy na legnicki rynek, gdzie oprócz świątecznych straganów, organizowane będą pokazy artystyczne, warsztaty kreatywne i koncerty. pokaż więcej »

Dodano: 17.12.2024 02:30

ŚWIĄTECZNE ZAWODY JEŹDZIECKIE I SPOTKANIE WIGILIJNE

21 grudnia zapraszamy na ostatnie w tym roku zajęcia kreatywne z rzemiosła artystycznego połączone z zawodami sportowymi na Wrocławskich Partynicach. pokaż więcej »

Dodano: 17.12.2024 02:00

Scena ukraińska. Sezon II 2024/2025

Pokazy spektaklu niezależnego teatru GAS, pt. "Wiosna, lato, jesień, zima i znowu wiosna", zamkną tegoroczny cykl "Sceny ukraińskiej" w dniach 20 i 21 grudnia. pokaż więcej »

Dodano: 17.12.2024 01:00

Dadaelektro x Visuals | Kusak x Fedoryak 

W najbliższą sobotę Yana Fedoryak (wizualizacje) i Daniel Kusak (muzyka) zaprezentują wyjątkowy set audio-wideo, będący przestrzenią eksperymentu, zabawy i opowieści. Zapraszamy na pokaz w którym dźwięk i obraz stworzą twórczy dialog. pokaż więcej »

Dodano: 16.12.2024 08:56

Wystawa: Glass without Borders

W Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze trwa wystawa dzieł szkła artystycznego powstałych w ramach tegorocznej edycji projektu "Glass without Borders. Dolnośląskie Warsztaty i Sympozjum Szkła Artystycznego i Designu". pokaż więcej »

Dodano: 06.12.2024 06:00

WARSTWY Sinta Werner

Narracja wystawy „Warstwy“ niemieckiej artystki Sinty Werner zbudowana została wokół wrocławskiego modernizmu jako kulturowej spuścizny Wrocławia i istotny element tożsamości tego miasta. Zachęcamy do obejrzenia nowej wystawy w Galerii FOTO-GEN. pokaż więcej »

Dodano: 06.12.2024 00:00

Demidowski/ Zugaj: Technologia nie znosi ambicji vol. 2

W grudniu w lublińskiej Galerii Pomost rozpoczęła się druga odsłona wystawy Lucjana Demidowskiego i Piotra Zugaja „Technologia nie znosi ambicji”, która debiutowała na przełomie lat 2022/2023. pokaż więcej »

Dodano: 02.12.2024 11:27

MIESIĘCZNIK „ODRA” 12/2024

W najnowszym numerze miesięcznika ODRA m.in.: SURDYKOWSKI: Pytania pod choinkę 2024, GAJDZIŃSKI: Polski rokosz, SZULC o wygranej TRUMPA, ORZECHOWSKI o instytucji azylu w Europie pokaż więcej »

Skip to content

Zapisz się do naszego newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych (pokaż całość)