Udostępnij:

Dodano:

02.06.2017 14:31

Lidia Danylczuk. Droga ku sobie

autor: Irena Wołyćka-Zubko
rok wydania: 2015

Autorka – akademicki badacz teatru, a zarazem reżyser –praktyk, ponadto prywatnie przyjaciółka Lidii Danylczuk, w pogłębionym merytorycznie i ciepłym eseju przybliża czytelnikowi osobę i dzieje kariery teatralnej tej nietuzinkowej aktorki. Jej tekst nie stroni nie tylko od szczegółowych anegdot, ale również i wtrąceń trafnie objaśniających skomplikowane pozateatralne konteksty drogi artystycznej bohaterki. Jest on także źródłem wiedzy na temat przemian teatru ukraińskiego  i wtajemnicza w intymności zmagań z materią teatru na poziomie filozofii, aksjologii i technologii, jakie stały się udziałem twórczych i konsekwentnych przyjaciółek (Wołyćkiej-Zubko i Danylczuk) zakochanych w scenie. Scenie, w której dostrzegają swego rodzaju instrumentarium, za pomocą którego artysta wypełnia misję humanistycznej samorealizacji i staje się pośrednikiem w wymianie dóbr wyższego rzędu między ludźmi.

Dr Iryna Wołyćka-Zubko – historyk teatru, krytyk teatralny, etnograf i reżyser. Zasłużony Artysta Ukrainy, członek Narodowego Związku Teatralnego Ukrainy. Lwowianka. Ukończyła Wydział Teatrologii Leningradzkiego Instytutu Teatru, Muzyki  i Kinematografii, (obecnie – Akademia Sztuki Teatralnej w Sankt Petersburgu). Studia podyplomowe w tym samym Instytucie zakończyła obroną pracy dyplomowej na temat „Problem kształtowania osobowości Lesia Kurbasa” (St. Petersburg, 1992). Pracuje jako adiunkt w Katedrze Historii Sztuki Instytutu Ludoznawstwa Narodowej Akademii Nauk Ukrainy (Lwów), współpracuje z Narodowym Centrum Sztuk Scenicznych Ł. Kurbasa (Kijów). Autorka monografii naukowych: „Elementy teatralne w tradycyjnej obrzędowości Karpat ukraińskich końca XIX – początku XX wieku” (Kijów, 1993), „Teatralna młodość Lesia Kurbasa” (Lwów, 1995). Publikowała artykuły na łamach czasopism „Kijów”, „Dom Ukraiński” i innych, a także w periodykach specjalistycznych: „Zapiski Towarzystwa Naukowego im. Szewczenki (prace sekcji teatroznawczej)”, „Zeszyty Etnologiczne”, „Lektury Kurbasowskie”. W 1997 roku, wraz z aktorką Lidią Danylczuk, utworzyła eksperymentalne warsztaty twórcze „Teatr w koszyku”, w którym jako reżyser zrealizowała dwanaście spektakli, w tym pięć monodramów (Białe motyle, plecione łańcuchy, wg prozy W. Stefanyka: Skradzione szczęście I. Franko; Ryszard po Ryszardzie wg kronik historycznych W. Szekspira Ryszard III). Aktywnie uczestniczy w polsko-ukraińskich projektach teatralnych. Po raz pierwszy przetłumaczyła na język ukraiński publikowane w 1992 roku we Wrocławiu przez prof. Ireneusza Guszpita teksty Juliusza Osterwy „Z zapisków” (aktualnie czekają na druk). Laureatka Nagrody Państwowej, regionalnej nagrody Kurbasa, Nagrody Teatralnej im. B. Romanickiego, artystycznej premii Bronek, nagrody niezależnego magazynu kulturoznawczego „Ji”, „Za dobrą sprawę”, dama orderu św. Barbary Męczennicy, nagradzana również w Polsce podczas Festiwali Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu i Toruniu.

 

Czarna książeczka z Hamletem – seria wydawnicza poświęcona ruchowi teatrów jednego aktora i sylwetkom wybitnych aktorów polskich i zagranicznych. Wydawana od 2007 roku w ramach Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora przez Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru i Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Do 2016 roku tej w serii ukazało się 16 publikacji.

AKTUALNOŚCI

Dodano: 04.11.2020 15:12

Czasowe zamknięcie dla publiczności instytucji kultury

W związku z drugą falą pandemii i podjęciem zdecydowanych kroków mających na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19, Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego zdecydował o czasowym zamknięciu dla publiczności instytucji kultury. pokaż więcej »

Dodano: 16.03.2020 08:12

Ograniczenie bezpośredniego dostępu oraz kontaktu z biurem OKiS w związku z istniejącym zagrożeniem zakażenia koronawirusem SARS-COV-2

Szanowni Państwo, w związku z istniejącym zagrożeniem zakażenia koronawirusem SARS-COV-2., w trosce o Państwa zdrowie i bezpieczeństwo: ograniczamy bezpośredni dostęp do biur OKiS i wprowadzamy wyłącznie zdalną obsługę naszych współpracowników oraz partnerów w całym Ośrodku Kultury i Sztuki we Wrocławiu. pokaż więcej »

Dodano: 16.03.2020 08:00

Zasady dotyczące funkcjonowania OKIS w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce

Zasady dotyczące funkcjonowania OKIS w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce mające na celu zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom i współpracownikom pokaż więcej »

Dodano: 26.01.2021 10:15

29. FINAŁ WIELKIEJ ORKIESTRY ŚWIĄTECZNEJ POMOCY WE WROCŁAWIU ON LINE

Niezwykłe okoliczności, niezwykły termin, niezwykły upór organizatorów, niezwykłe koncerty i rozmowy! 30-31 stycznia 2021, transmisja online. pokaż więcej »

Dodano: 22.01.2021 15:15

Film o procesie powstawania Maszyny Czasu Tomasza Domańskiego

Zapraszamy do obejrzenia filmu o procesie powstawania Maszyny Czasu. W filmie twórca maszyny, Tomasz Domański, podaje między innymi przewidywany przez niego termin zatrzymania się wynalazku. pokaż więcej »

Dodano: 22.01.2021 13:09

XVIII Ogólnopolski Koncert Charytatywny na Rzecz Pomocy Rodakom na Wschodzie

31 stycznia 2021, godz. 16.00, transmisja online pokaż więcej »

Dodano: 19.01.2021 14:40

Pomiędzy [w dobie Covid 19]/Between [in the era of Covid 19]

Zapraszamy do obejrzenia filmu o wystawie Pomiędzy [w dobie Covid 19]/Between [in the era of Covid 19], w którym został zarejestrowany dialog kuratora wystawy prof. Andrzeja P. Batora z Witoldem Liszkowskim. pokaż więcej »

Dodano: 19.01.2021 12:39

Regulamin konkursu „Kiedy Maszyna Czasu Tomasza Domańskiego osiągnie stan przeciwwagi”

Regulamin konkursu „Kiedy Maszyna Czasu Tomasza Domańskiego osiągnie stan przeciwwagi”. Prosimy o oszacowanie poprzez podanie dokładnej daty tj. dnia, miesiąca i roku, kiedy instalacja artystyczna Maszyna Czasu  o przesłaniu ekologicznym, stojąca przy Muzeum Współczesnym we Wrocławiu od dnia 14 stycznia 2021, osiągnie stan przeciwwagi. pokaż więcej »

Zapisz się do naszego newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych (pokaż całość)