„Scenografia teatru Adama Hanuszkiewicza” – wykład prof. Magdaleny Raszewskiej
Otwarty Uniwersytet Poszukiwań
Otwarty Uniwersytet Poszukiwań (OUP) to program regularnych spotkań o charakterze wykładów i warsztatów odbywających się w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, adresowanych do wszystkich zainteresowanych poruszaną w ich trakcie tematyką, a w sposób szczególny do studentów uczelni wyższych Wrocławia i innych polskich ośrodków akademickich.
Więcej informacji na temat Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań na stronie www.grotowski-institute.pl
Tu zaszła zmiana w scenach… Polska scenografia teatralna XX wieku
Kurs wiodący Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań (OUP) w sezonie 2021/2022 poświęcony jest scenografii – jednej z najdynamiczniej i najciekawiej rozwijających się w Polsce sztuk teatralnych, w ewolucji której odbijają się także zmiany zachodzące w rozumieniu miejsca człowieka w świecie, w kulturze, życiu społecznym. W cyklu wykładów i warsztatów zaprezentowane zostaną i przeanalizowane wybrane dokonania polskich artystów teatru, którzy pracując w dziedzinie scenografii, poszerzali jej rozumienie i sposoby praktykowania, odchodząc od „dekoracji” ku sztuce kształtowania przestrzeni i jej dramaturgii. Poprzez namysł nad tymi dokonaniami będziemy dążyć do refleksji nad scenografią jako pojęciem i praktyką, do przemyślenia zmian, jakie zaszły w sposobach kształtowania przestrzeni (nie tylko teatralnej), a przez to też do odsłonięcia ewolucji w postrzeganiu miejsca człowieka w otaczających go mikro- i makroświecie.
Punktem wyjścia dla cyklu jest realizowany w latach 2017–2020 projekt badawczy „Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku”, którego zwieńczenie stanowi trzytomowa publikacja pod tym samym tytułem, opublikowana w roku 2020 pod redakcją Doroty Buchwald i Dariusza Kosińskiego. Jej trzeci tom wypełnia w większości reinscenizacja wystawy „Zmiana ustawienia”, która odbyła się na przełomie 2019–2020 roku w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki, a której kuratorem był Robert Rumas. To właśnie trio badawczo-artystyczne będzie sprawowało opiekę programową nad całością kursu.
Więcej informacji na temat Kursu wiodącego 2021/2022 Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań na stronie www.grotowski-institute.pl
„Scenografia teatru Adama Hanuszkiewicza”
Wykład prof. Magdaleny Raszewskiej
18 marca 2022, godz. 17.00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Teatr Adama Hanuszkiewicza – zjawisko artystyczne, które prowokowało, wzbudzało dyskusje przez blisko dwadzieścia lat. Nie tylko swoją obrazoburczą interpretacją klasyki (rację miał Kreon, nie Antygona, Prezes, a nie Kordian) lecz także, a może – przede wszystkim – kształtem scenicznym. Nie byłoby „teatru Hanuszkiewicza”, gdyby nie twórczy wkład scenografów różnych estetyk, różnych rodowodów. Był etap pracy z Krzysztofem Pankiewiczem, była era Xymeny Zaniewskiej i był, niebywale wyrazisty, Marian Kołodziej. A emblematyczne dla tego teatru stały się prace Adama Kiliana i Marcina Jarnuszkiewicza, choć z każdym z nich Hanuszkiewicz pracował tylko raz. Paradoks zjawiska zwanego teatrem ma taki skutek, że dziś w „teatrze Hanuszkiewicza” (jego kształcie ideowym) każdy może znaleźć to, co chce i interpretować po swojemu, natomiast scenografię – każdy widzi.
Magdalena Raszewska jest historykiem teatru, profesorem nauk humanistycznych. Autorka m.in. monografii „Teatr Narodowy 1949–2004” (Warszawa 2005), „«Dziady» Dejmka” (Warszawa 2008), „30xWST. Warszawskie Spotkania Teatralne 1965–2010” (Warszawa 2010), „Ryszarda Hanin. Historia nieoczywista” (Warszawa 2016), licznych artykułów z historii teatru i zagadnień społecznych współczesnego teatru. Jej najnowsza praca to monografia Kazimierza Dejmka, której wydawcą jest Teatr Narodowy. Interesuje się problemami biografistyki aktorskiej i metodologią analizy gry aktora, zagadnieniami kształtowania współczesnej przestrzeni teatralnej. Wykłada historię teatru i historię konwencji scenicznych na Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Kwalifikowany archiwista teatralny.
Bilety: bezpłatne wejściówki do pobrania tutaj
Pobierz „Oświadczenie dotyczące stanu zdrowia” przed udziałem w wydarzeniu Instytutu Grotowskiego i zapoznaj się z „Regulaminem uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu”.
Więcej informacji na temat wykładu na stronie www.grotowski-institute.pl
Warsztaty Roberta Rumasa z grupą roboczą poświęcone scenografii „Balladyny” Juliusza Słowackiego w reżyserii Adama Hanuszkiewicza i scenografii Marcina Jarnuszkiewicza w Teatrze Narodowym w Warszawie (prem. 8 lutego 1974)
Organizator:
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Współorganizacja:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Partnerzy
Wirtualne Muzeum Inscenizacji
Projekt współfinansowany z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego