Otwarty Uniwersytet Poszukiwań. Sokrates-performer. Rozważania nietzscheańsko-platońskie z Dionizosem, Apollem i teatrem w tle. Wykład i seminarium.
UWAGA!
Wykład został odwołany.
Wkrótce poinformujemy o nowym terminie.
Otwarty Uniwersytet Poszukiwań
Otwarty Uniwersytet Poszukiwań (OUP) to program regularnych spotkań o charakterze wykładów i warsztatów odbywających się w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, adresowanych do wszystkich zainteresowanych poruszaną w ich trakcie tematyką, a w sposób szczególny do studentów uczelni wyższych Wrocławia i innych polskich ośrodków akademickich.
Teatr dla filozofii – filozofia dla teatru – Kurs wiodący 2019/2020
W 2019/2020 roku kurs wiodący Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań, jak wskazuje tytuł, nie tyle będzie krążył wokół konkretnego, wyznaczonego z góry tematu, co skupi się na kierunkach możliwej wymiany między dwiema wspomnianymi praktykami dyskursywnymi. Związków filozofii i teatru szukać będziemy zarówno w budzie jarmarcznej na przedrewolucyjnej rosyjskiej prowincji, jak i na przemierzających średniowieczny Paryż mansjonach. W renesansowym Teatro Olimpico w Vicenzy i w piwnicach małych grup laboratoryjnych. Działając w duchu interdyscyplinarności, w przeświadczeniu, że mamy sobie nawzajem niejedno do powiedzenia i przekazania, zamierzamy przejść od dyskusji zaocznej do bezpośredniego dialogu i żywej wymiany zdań.
11 września 2020, godz. 17:00
Sokrates-performer. Rozważania nietzscheańsko-platońskie z Dionizosem, Apollem i teatrem w tle.
Wykład prof. Piotra Augustyniaka
Bezprecedensowy atak, jaki przypuścił na Sokratesa Friedrich Nietzsche, można interpretować jako sprzeciw wobec filozofii, która okazała się aktywnością ducha pozbawioną performatywnego zacięcia. Tymczasem ambicją Nietzschego było przywrócenie filozofii tego rysu, co chyba najpełniej udało mu się w „Tako rzecze Zaratustra”. Ponowne odkrycie performatywnego wymiaru filozoficznej aktywności związane jest u Nietzschego z powrotem do dionizyjskich, przedsokratejskich źródeł greckości. Czy jednak Nietzsche ma rację, uważając Sokratesa za ich zdrajcę i niszczyciela? Czy w dialogach Platona nie staje przed nami obraz myśliciela, który – zatopiony w dionizyjsko-apollińskim transie – uskutecznia nieprzerwanie filozoficzny performans nie tylko na ulicach Aten, nie tylko w czasie uczt i podmiejskich eskapad, lecz także na sali sądowej i w więzieniu w dniu własnej egzekucji? A jeśli tak, to czy Sokrates – uważany za filozofa par excellence – nie jest zarazem jednym z najradykalniejszych performerów w dziejach? I czy nie jest to jednocześnie radykalizacja tego, co w życiu w starożytnych Atenach starał się uskuteczniać teatr?
Wstęp wolny, obowiązuje rezerwacja miejsc.
Wykład będzie rejestrowany. Nagranie w ciągu kilku dni zostanie udostępnione na kanale YouTube Instytutu im. Jerzego Grotowskiego
12 września 2020
Sokrates-performer. Rozważania nietzscheańsko-platońskie z Dionizosem, Apollem i teatrem w tle
Seminarium prof. Piotra Augustyniaka dla grupy roboczej w ramach OUP
Piotr Augustyniak jest doktorem habilitowanym filozofii, tłumaczem, eseistą. Profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. W latach 2011–2012 stypendysta Republiki Austriackiej na Uniwersytecie Wiedeńskim. Wydał m.in. „Wyspiański. Burzenie polskiego kościoła” (Kraków 2019), „Trans. Filozofia Cezarego Wodzińskiego” (Gdańsk 2017), „Aporetyczna nieśmiertelność. Esej o Fedonie, śmierci i nowoczesnym podmiocie” (Kraków 2016), „Homo polacus. Eseje o polskiej duszy” (Kraków 2015), „Istnienie jest Bogiem, ja jest grzechem. Rozprawa o Teologii niemieckiej, Mistrzu Eckharcie, Lutrze, wolnych duchach i boskiej woli” (Warszawa 2013). Członek redakcji „Przeglądu Politycznego” oraz zespołu redakcyjnego „Liberte!”. Publikował również w „Gazecie Wyborczej”, „Znaku”, „Res Publice”, „Kronosie”. W Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie prowadzi cykl spotkań teatralno-filozoficznych „Sztuka myślenia”.
Organizator:
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Współorganizacja:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Projekt współfinansowany z Budżetu Województwa Dolnośląskiego