Udostępnij:

Dodano:

27.10.2017 16:39

Relacja z wernisażu Manfreda Batora „Geometrie i kolory”

27 października 2017 niewielka Galeria PHOTO ZONA na parterze wrocławskiego Ratusza pękała w szwach. Wszystko za sprawą Manfreda Batora i jego wystawy „Geometria i kolory”. Całą ścianę niedużego pomieszczenia zajęło 15 prac o wymiarach 100×70 cm, tworząc swoisty poliptyk, w którym sąsiadujące ze sobą prace wchodziły w dialog, tworzyły asocjacje i opozycje. Obrazy utrzymane w monochromatycznej tonacji, przedstawiają podwrocławski pejzaż, naturę pozornie pozbawioną ingerencji człowieka, tak jakby ingerencja i nieingerencja kultury w naturę były procesem ciągłym i cyklicznym.

Podobnie jest z fotografiami Batora: najpierw poddane zostały zabiegowi wyeliminowania z nich koloru, zyskując jedynie odcienie czerni i szarości. Następnie kolory zostały nadane ponownie, przedefiniowane, oznaczone graficznymi oznaczeniami skali barwnej CMYK i RGB. A zatem definiowanie kolorów na nowo, stało się procesem ciągłym i cyklicznym, który odbywa się w wyobraźni perceptora obrazów, definiując kolorystykę zgodnie z szablonami, które są mu znane. Drzewo jest zielone, piasek żołty – wiemy o tym i widzimy to patrząc nawet na czarno-białe fotografie. Zabieg dokonany przez Manfreda Batora stał się punktem wyjścia dla Andrzeja Więckowskiego. Pod wpływem obcowania ze zdjęciami Artysty, Więckowski napisał esej „Spuszczanie widzenia ze smyczy”.
Grupa Bliskich Wtajemniczonych Znajomych pojawiła się w gronie osób, które 27 października przyszły na wernisaż wystawy Manfreda Batora. Bliscy Wtajemniczeni Znajomi wtopili się w tłum, który szczelnie wypełnił przestrzeń galerii. Na umówiony znak Andrzej Więckowski, niczym mickiewiczowski Guślarz (wszak byliśmy w przededniu przedednia przedednia Dziadów) zainicjował obrzęd stawania się eseju dziełem już nie tylko literackim, a performatywnym, wręcz parateatralnym. Tak oto widzowie i uczestnicy wydarzenia stali się jednym – przekaz płynął nie tylko od Więckowskiego, poprzez zabieg rozproszenia Bliskich Wtajemniczonych Znajomych, stawał się głosem nas wszystkich. Powtarzający się refren:

„Co jest dla wszystkich jasne” z czasem został przejęty przez wszystkich zgromadzonych. Ostatnim akordem para-spektaklu był krótki koncert na saksofon w wykonaniu zastępcy dyrektora Ośrodka Kultury i Sztuki – Andrzeja Walusa.

Byliśmy na wernisażu.

Byliśmy czynnie na wernisażu.

Byliśmy czynnie, byliśmy razem, byliśmy.

 

 

Manfred BATOR Artysta Plastyk, teoretyk i krytyk sztuki

Urodzony w 1986 we Wrocławiu. W latach 2006-2011 odbył studia na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie uzyskał dyplom w Pracowni Rysunku Profesora Eugeniusza Geta-Stankiewicza oraz w Pracowni Grafiki Warsztatowej Profesora Pawła Frąckiewicza. Dyplom został uznany za najlepszy na kierunku grafika ASP Wrocław 2011. Uczestnik ponad sześćdziesięciu wystaw w kraju i za granicą. Jego działania plastyczne koncentrują się na malarstwie, rysunku, grafice i działaniach w przestrzeni. Doktorant w Instytucie Filozofii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie otworzył przewód doktorski pod kierunkiem prof. dr hab. Ryszarda Różanowskiego i dr Agnieszki Bandury. Publikuje teksty teoretyczne i krytyczne (m.in. w Piśmie Artystycznym Format, Piśmie Naukowo-Artystycznym DYSKURS oraz w Sztuce i Dokumentacji).

 

Zadaniem galerii jest prezentacja dokonań powstałych w fotomedialnym nurcie sztuki. Publiczności zostanie zaprezentowany dorobek artystyczny, który ma swoje źródło w ogólnopolskim środowisku akademickim, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji powstałych w dolnośląskim kręgu artystycznym. Galeria PhotoZona organizuje wystawy o zróżnicowanym charakterze formalnym (fotografia, fotoobiekt, fotoinstalacja itp), które poza miejscem ekspozycji (Dolnośląskie Centrum Informacji Kulturalnej OKiS) będą upublicznione również w mediach elektronicznych i publikacjach.

 

Patronat medialny nad Galerią PhotoZona objęło Pismo Artystyczne Format, made-in-photo.com, Tuwroclaw.com, Kulturaonline.pl, Quart Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, DOKIS.pl Portal Kulturaisztuka.pl.

 

www.photozona.pl

 

Manfred Bator „Geometria i kolory”

Andrzej Więckowski: „Spuszczanie widzenia ze smyczy”

Bliscy Wtajemniczeni Znajomi: Beatrix Baumert, Miłosz Flis, Łukasz Gierlak, Agata Szuba, Janusz Jaroszewski, Iza Jóźwik, Marek Kocot

Saksofonista:  Andrzeja Walus

Kurator wystawy: dr Agata Szuba

Dokumentacja fotograficzna wernisażu: Krzysztof Saj & Katarzyna Sałamacha

AKTUALNOŚCI

Dodano: 11.10.2021 03:00

Spotkanie autorskie z Karolem Krukowskim.
Premiera książki Pręgierz

22 października 2021, godz. 18.00, Cocofli books art cafe, Wrocław pokaż więcej »

Dodano: 04.11.2020 15:12

INFORMACJE NT. ZMIAN W DOSTĘPNOŚCI DZIAŁAŃ OKiS-u DLA PUBLICZNOŚCI

Aktualne informacje na temat ograniczeń działalności Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu w związku z wystąpieniem stanu epidemii COVID-19 pokaż więcej »

Dodano: 11.10.2021 06:00

Podwodne zauroczenie. Wystawa plenerowa autorstwa Bartosza Stróżyńskiego.

30 września - 22 października 2021 ul. Świdnicka, Wrocław pokaż więcej »

Dodano: 11.10.2021 06:00

Gra w czerwone. Wystawa Jana Bortkiewicza

30 września - 22 października, 2021, Kolta Galéria, Budapeszt, Węgry pokaż więcej »

Dodano: 11.10.2021 05:00

Gruzińscy Artyści w ramach XXX Festiwalu Maj z Muzyką Dawną

26 września - 15 października 2021, Wrocław, Dolny Śląsk pokaż więcej »

Dodano: 11.10.2021 05:00

XXX Międzynarodowy Festiwal Maj z Muzyką Dawną – edycja jesienna

22 września - 15 października 2021, Wrocław, Dolny Śląsk pokaż więcej »

Dodano: 11.10.2021 04:00

Międzynarodowe Spotkania Muzykujących Rodzin 2021

15 października 2021, Wołów, 16 października 2021, Głębowice, 17 października 2021, Warzęgowo pokaż więcej »

Dodano: 11.10.2021 04:00

Bass&Beat Festival 2021

15-17 października 2021, Wrocław pokaż więcej »

Zapisz się do naszego newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych (pokaż całość)