Udostępnij:

Dodano:

27.10.2017 16:39

Relacja z wernisażu Manfreda Batora „Geometrie i kolory”

27 października 2017 niewielka Galeria PHOTO ZONA na parterze wrocławskiego Ratusza pękała w szwach. Wszystko za sprawą Manfreda Batora i jego wystawy „Geometria i kolory”. Całą ścianę niedużego pomieszczenia zajęło 15 prac o wymiarach 100×70 cm, tworząc swoisty poliptyk, w którym sąsiadujące ze sobą prace wchodziły w dialog, tworzyły asocjacje i opozycje. Obrazy utrzymane w monochromatycznej tonacji, przedstawiają podwrocławski pejzaż, naturę pozornie pozbawioną ingerencji człowieka, tak jakby ingerencja i nieingerencja kultury w naturę były procesem ciągłym i cyklicznym.

Podobnie jest z fotografiami Batora: najpierw poddane zostały zabiegowi wyeliminowania z nich koloru, zyskując jedynie odcienie czerni i szarości. Następnie kolory zostały nadane ponownie, przedefiniowane, oznaczone graficznymi oznaczeniami skali barwnej CMYK i RGB. A zatem definiowanie kolorów na nowo, stało się procesem ciągłym i cyklicznym, który odbywa się w wyobraźni perceptora obrazów, definiując kolorystykę zgodnie z szablonami, które są mu znane. Drzewo jest zielone, piasek żołty – wiemy o tym i widzimy to patrząc nawet na czarno-białe fotografie. Zabieg dokonany przez Manfreda Batora stał się punktem wyjścia dla Andrzeja Więckowskiego. Pod wpływem obcowania ze zdjęciami Artysty, Więckowski napisał esej „Spuszczanie widzenia ze smyczy”.
Grupa Bliskich Wtajemniczonych Znajomych pojawiła się w gronie osób, które 27 października przyszły na wernisaż wystawy Manfreda Batora. Bliscy Wtajemniczeni Znajomi wtopili się w tłum, który szczelnie wypełnił przestrzeń galerii. Na umówiony znak Andrzej Więckowski, niczym mickiewiczowski Guślarz (wszak byliśmy w przededniu przedednia przedednia Dziadów) zainicjował obrzęd stawania się eseju dziełem już nie tylko literackim, a performatywnym, wręcz parateatralnym. Tak oto widzowie i uczestnicy wydarzenia stali się jednym – przekaz płynął nie tylko od Więckowskiego, poprzez zabieg rozproszenia Bliskich Wtajemniczonych Znajomych, stawał się głosem nas wszystkich. Powtarzający się refren:

„Co jest dla wszystkich jasne” z czasem został przejęty przez wszystkich zgromadzonych. Ostatnim akordem para-spektaklu był krótki koncert na saksofon w wykonaniu zastępcy dyrektora Ośrodka Kultury i Sztuki – Andrzeja Walusa.

Byliśmy na wernisażu.

Byliśmy czynnie na wernisażu.

Byliśmy czynnie, byliśmy razem, byliśmy.

 

 

Manfred BATOR Artysta Plastyk, teoretyk i krytyk sztuki

Urodzony w 1986 we Wrocławiu. W latach 2006-2011 odbył studia na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie uzyskał dyplom w Pracowni Rysunku Profesora Eugeniusza Geta-Stankiewicza oraz w Pracowni Grafiki Warsztatowej Profesora Pawła Frąckiewicza. Dyplom został uznany za najlepszy na kierunku grafika ASP Wrocław 2011. Uczestnik ponad sześćdziesięciu wystaw w kraju i za granicą. Jego działania plastyczne koncentrują się na malarstwie, rysunku, grafice i działaniach w przestrzeni. Doktorant w Instytucie Filozofii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie otworzył przewód doktorski pod kierunkiem prof. dr hab. Ryszarda Różanowskiego i dr Agnieszki Bandury. Publikuje teksty teoretyczne i krytyczne (m.in. w Piśmie Artystycznym Format, Piśmie Naukowo-Artystycznym DYSKURS oraz w Sztuce i Dokumentacji).

 

Zadaniem galerii jest prezentacja dokonań powstałych w fotomedialnym nurcie sztuki. Publiczności zostanie zaprezentowany dorobek artystyczny, który ma swoje źródło w ogólnopolskim środowisku akademickim, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji powstałych w dolnośląskim kręgu artystycznym. Galeria PhotoZona organizuje wystawy o zróżnicowanym charakterze formalnym (fotografia, fotoobiekt, fotoinstalacja itp), które poza miejscem ekspozycji (Dolnośląskie Centrum Informacji Kulturalnej OKiS) będą upublicznione również w mediach elektronicznych i publikacjach.

 

Patronat medialny nad Galerią PhotoZona objęło Pismo Artystyczne Format, made-in-photo.com, Tuwroclaw.com, Kulturaonline.pl, Quart Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, DOKIS.pl Portal Kulturaisztuka.pl.

 

www.photozona.pl

 

Manfred Bator „Geometria i kolory”

Andrzej Więckowski: „Spuszczanie widzenia ze smyczy”

Bliscy Wtajemniczeni Znajomi: Beatrix Baumert, Miłosz Flis, Łukasz Gierlak, Agata Szuba, Janusz Jaroszewski, Iza Jóźwik, Marek Kocot

Saksofonista:  Andrzeja Walus

Kurator wystawy: dr Agata Szuba

Dokumentacja fotograficzna wernisażu: Krzysztof Saj & Katarzyna Sałamacha

AKTUALNOŚCI

Dodano: 04.11.2020 15:12

Czasowe zamknięcie dla publiczności instytucji kultury

W związku z drugą falą pandemii i podjęciem zdecydowanych kroków mających na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19, Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego zdecydował o czasowym zamknięciu dla publiczności instytucji kultury. pokaż więcej »

Dodano: 16.03.2020 08:12

Ograniczenie bezpośredniego dostępu oraz kontaktu z biurem OKiS w związku z istniejącym zagrożeniem zakażenia koronawirusem SARS-COV-2

Szanowni Państwo, w związku z istniejącym zagrożeniem zakażenia koronawirusem SARS-COV-2., w trosce o Państwa zdrowie i bezpieczeństwo: ograniczamy bezpośredni dostęp do biur OKiS i wprowadzamy wyłącznie zdalną obsługę naszych współpracowników oraz partnerów w całym Ośrodku Kultury i Sztuki we Wrocławiu. pokaż więcej »

Dodano: 16.03.2020 08:00

Zasady dotyczące funkcjonowania OKIS w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce

Zasady dotyczące funkcjonowania OKIS w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce mające na celu zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom i współpracownikom pokaż więcej »

Dodano: 19.01.2021 14:40

Pomiędzy [w dobie Covid 19]/Between [in the era of Covid 19]

Zapraszamy do obejrzenia filmu o wystawie Pomiędzy [w dobie Covid 19]/Between [in the era of Covid 19], w którym został zarejestrowany dialog kuratora wystawy prof. Andrzeja P. Batora z Witoldem Liszkowskim. pokaż więcej »

Dodano: 19.01.2021 12:39

Regulamin konkursu „Kiedy Maszyna Czasu Tomasza Domańskiego osiągnie stan przeciwwagi”

Regulamin konkursu „Kiedy Maszyna Czasu Tomasza Domańskiego osiągnie stan przeciwwagi”. Prosimy o oszacowanie poprzez podanie dokładnej daty tj. dnia, miesiąca i roku, kiedy instalacja artystyczna Maszyna Czasu  o przesłaniu ekologicznym, stojąca przy Muzeum Współczesnym we Wrocławiu od dnia 14 stycznia 2021, osiągnie stan przeciwwagi. pokaż więcej »

Dodano: 11.01.2021 11:31

W STYCZNIU W ODRZE

GAJDZIŃSKI: Właściciele Rzeczypospolitej • Na pożegnanie Donalda • THER: Inny koniec historii • SURDYKOWSKI o tajemnicotwórstwie • UGNIEWSKA, SKORUPSKI, FLORCZYK – o krajobrazach pandemii • OLSCHOWSKY: Bóg muzyki u Herberta •  pokaż więcej »

Dodano: 01.01.2021 07:30

TOMASZ DOMAŃSKI. MASZYNA CZASU

Polecamy Państwa uwadze wyjątkową instalację artystyczną, która powstała w ramach cyklu Pomniki Czasu kontynuowanego przez Tomasza Domańskiego konsekwentnie od ponad 20 lat. Maszyna Czasu stanie na placu przy Muzeum Współczesnym Wrocław już 14 stycznia 2021 pokaż więcej »

Dodano: 31.12.2020 12:09

Wroclife nr 1/2021 (42)

W pierwszym numerze z 2021 roku magazynu Wroclife redaktorzy pisma pod lupę biorą tegoroczny budżet Wrocławia. Wiele miejsca poświęcono także pomaganiu innym. Sebastian Adamczyk w rozmowie z Izą Jóźwik opowiada o wsparciu osób bezdomnych żyjących we Wrocławiu. pokaż więcej »

Zapisz się do naszego newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych (pokaż całość)