Udostępnij:

Dodano:

30.10.2018 12:21

Tomasz Domański. Pomniki Czasu / Książka

Tomasz Domański. Pomniki Czasu
Premiera – grudzień 2018
Wydawca: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Tomasz Domański. Monuments of Time
Release date – December 2018
Publisher: Culture and Art Centre in Wroclaw – Cultural Institution by the Government of the Lower Silesian Region

Redakcja | Editors: Tomasz Domański, Sylwia Świsłocka-Karwot
Współpraca redakcyjna | Co-operation: Agnieszka Chodysz-Foryś, Beata Lubicka

Koordynacja | Coordination: Joanna Makowska
Projekt | Design: Bartosz Konieczny, Tomasz Domański

Teksty | Texts: Jolanta Ciesielska, Eulalia Domanowska, Tomasz Domański, Paweł Gusin, Katarzyna Karaskiewicz, Jerzy Kąkol, Piotr Krajewski, Beata Lubicka, Thomas Neumaier, Sylwia Świsłocka-Karwot, Grzegorz Sztabiński

Fragmenty tekstów | Excerpts from texts: Eulalia Domanowska, Elżbieta Dyda, Marcin Harlender, Dorota Hartwich, Andrzej Kostołowski, Bożena Kowalska, Anna Mituś, Adam Sobota, Jan Stanisław Wojciechowski, Kama Wróbel

Format | Size: 210 x 275 mm | Liczba stron | No. of pages: 376 | Oprawa twarda | Hard cover
Język | Language: polski i angielski | Polish and English
ISBN 978-83-65892-22-5

Patronaty medialne | Media Patrons: „Kwartalnik Rzeźby Orońsko”, „Pismo Artystyczne Format”, miesięcznik „Odra”, Radio Wrocław Kultura, Radio ram, TVP3 Wrocław.

Publikacja dostępna będzie w Ośrodku Kultury i Sztuki we Wrocławiu oraz w wybranych księgarniach. Szczegółowe informacje wkrótce.
The book will be available from the Culture and Art Centre in Wrocław as well as from selected bookshops. Details coming soon.

Strefa Kultury Wrocław jest Partnerem Wydawniczym Książki w ramach Wrocławskiego Programu Wydawniczego.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

Wrocław Culture Zone is the Publishing Partner of the Book within the framework of the Wrocław Publication Programme.
Subsidised by the Ministry of Culture and National Heritage from the Fund for the Promotion of Culture and the Lower Silesian Voivodeship.

 

Monografia Tomasza Domańskiego, artysty działającego w obrębie sztuki akcji, sztuki efemerycznej i dekonstrujących ją procesów.

Publikacja jest retrospektywą działań artystycznych Domańskiego, które rozpoczęły się we Wrocławiu na początku lat dziewięćdziesiątych i są realizowane do dziś. Zawiera unikalny materiał ikonograficzny dokumentujący prace artysty. Obok tekstów autorskich, opisujących osobiste zaangażowanie i motywacje, książka zawiera komentarze, recenzje, teksty krytyczne objaśniające rozumienie Pomników Czasu jako monumentu relatywnego w kategorii współczesnej rzeźby. Znaczną część monografii stanowi „Życiorys ilustrowany” napisany przez Tomasza Domańskiego, ukazujący wiele faktów z jego artystycznej biografii i kulisy powstawania poszczególnych realizacji. Artysta o Pomnikach Czasu pisze, że są „realizacją obiektów tworzonych z zamysłem obserwowania działania czasu w materii”. Nie jest tutaj istotne skończone dzieło sztuki, ważny jest proces jego powstawania, cykl życia dzieła, którego częścią są także destrukcja i dematerializacja. Poczucie tymczasowości i przemijania zostały immanentnie wpisane w tę twórczość. Domański w swoich pracach odwołuje się do skrajnych kategorii, łącząc je w nierozerwalne pary: życie – śmierć, natura – kultura fizyczność – metafizyka, życie – sztuka, a właściwie w tym przypadku należałoby napisać życiosztuka.

Pomniki Czasu potrafią zatrzymać ludzi, zachęcić do partycypacji w niełatwej sztuce koncepcyjnej, a zwłaszcza w jej efemerycznej odsłonie. Wydaje mi się, że ten fenomen karmi się naszym strachem; witkacowskim bólem istnienia i tajemnicą bytu, nostalgią przemijania, «smutkiem szczęścia» Leopolda Staffa, a w końcu atawistycznym lękiem przed śmiercią. Pomniki Czasu w sposób metaforyczny przetransponowały te obawy i zahibernowały je w lodową bryłę tymczasowego przetrwania. W tak zaaranżowanej narracji przemijania odnalazłem swój język do opisania czasu w sztuce, a ponieważ ten wątek mechaniki świata dotyczy nas wszystkich, staje się uniwersalny. We wspólnym odczuwaniu upływu czasu tkwi siła oddziaływania tego cyklu. Używam abstrakcyjnej formuły do przedstawienia swoich przemyśleń i przeczuć, by po chwili poprowadzić odbiorcę do sedna i istoty mojej intencji. Gdy publiczność je odkrywa, staje się odrobinę silniejsza w swojej prywatnej bitwie z czasem.” (T. Domański, Życiorys ilustrowany, w: Tomasz Domański. Pomniki Czasu, Wrocław 2018)

Tomasz Domański

Urodzony w 1962 roku w Giżycku. Artysta multimedialny, zajmuje się sztuką efemeryczną. Pracuje przeważnie z naturalnymi materiałami: wodą, lodem, ogniem, drewnem, słomą, popiołem, metalem, wykorzystując właściwe im procesy. Sięga po nowe media – wideo i techniki cyfrowe – tworząc filmy i animacje jako integralne elementy wielu swoich realizacji. W 1993 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu, a w 2003 uzyskał tytuł doktora. W 1995 przebywał na rocznym stypendium w Indiach na uniwersytecie w Varanasi (Banaras Hindu University). Był pięciokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wielu fundacji, m.in. Pollock-Krasner z Nowego Jorku, Laurenz Foundation z Bazylei, Elizabeth Montag z Bonn, UNESCO-Aschberg z Paryża, Adolpha i Esthery Gottlieb z Nowego Jorku. W 1997 roku reprezentował Polskę na IX Triennale Sztuki Współczesnej w New Delhi. W latach 2000–2004 pełnił funkcję członka Rady Programowej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Był nominowany do Paszportu „Polityki”. Brał udział w pięćdziesięciu wystawach indywidualnych i ponad stu zbiorowych. Od 2002 roku we wsi Komorowice na Dolnym Śląsku realizuje projekt symbiotycznego ogrodu rzeźb – WIEŻOGRÓD / TowerTopia.

A monograph on the work of Tomasz Domański, an artist active in the field of action art, ephemeral art, and processes deconstructing it.

The book is a retrospective of Domański’s artistic actions, initiated in Wrocław in the early 1990s and continued to this day. It contains unique iconographic material documenting the artist’s works. Apart from texts written by the artist, casting light on his personal involvement and motivation, the book also features commentaries, reviews, and critical essays explaining the reading of the Monuments of Time as a relative monument within the category of contemporary sculpture. A substantial part of the monograph is taken up by “Illustrated Autobiography”, revealing numerous facts from Tomasz Domański’s artistic life, as well as some details related to the production of particular pieces. The artist described the Monuments of Time as “creation of objects with the intention to observe how time operates on matter.” A finite work of art is not the point here, but the process of its coming to be, its life cycle, which also includes destruction and dematerialisation. The sense of impermanence and transience is immanent in his creative output. In his works, Domański refers to extreme categories, uniting them in inseparable pairs: life – death, nature – culture, physicality – metaphysics, life – art, though in this case it would be more appropriate to use the term ‘artlife’.

The Monuments of Time are capable of making people pause, and encouraging them to participate in conceptual art, demanding though it is, first of all in its ephemeral manifestations. It seems to me that this phenomenon feeds on our apprehension; Witkacy-esque Weltschmerz and the mystery of being, the nostalgia of passing, Leopold Staff’s «sadness of happiness», and finally the atavist fear of death. The Monuments of Time have metaphorically transported these fears and turned them into an ice block of temporary being. In this narrative of transience I found the vocabulary to depict time in art, and because this problem of the world’s mechanics applies to us all, it becomes universal. The impact of this cycle relies on the shared sense of passing time. I resort to abstract forms to represent my thoughts and premonitions, to take the viewers to the crux and the essence of my intention. When the audience discovers it, its members become a little bit stronger in their private battles against time.” (T. Domański, Illustrated Autobiography, in: Tomasz Domański. Monuments of Time, Wrocław 2018)

Tomasz Domański

Born in 1962 in Giżycko. A multimedia artist creating ephemeral art. He predominantly employs natural materials in his work: water, ice, fire, wood, straw, ash, metal, making use of processes that are characteristic of them. He is active in new media – video and digital techniques – introducing films and animations as integral elements into his works. In 1993, he graduated from the Academy of Fine Arts in Wrocław, and in 2003 he obtained his PhD. In 1995, he spent a year on scholarship in India, at the university in Varanasi (Banaras Hindu University). He received grants from the Ministry of Culture and National Heritage – five times, as well as from numerous foundations, including the Pollock-Krasner Foundation in New York, the Laurenz Foundation in Basel, the Elizabeth Montag Foundation in Bonn, the UNESCO-Aschberg Foundation in Paris, and the Adolph and Esther Gottlieb Foundation in New York. In 1997 he represented Poland at the Ninth Triennial of Contemporary Art in New Delhi. In 2000–2004 he was a member of the Programme Board at the Centre of Polish Sculpture in Orońsko. He was nominated for the Paszport “Polityki” award. His works have been presented at fifty solo exhibitions and more than one hundred group shows. Since 2002, he has been carrying out his project of a symbiotic sculpture garden – WIEŻOGRÓD / TowerTopia, in the village of Komorowice in Lower Silesia.

AKTUALNOŚCI

Dodano: 05.11.2018 14:43

W LISTOPADOWYM NUMERZE „ODRY”

Sto Lat Niepodległości: SULEJA, KAWALEC, URBANEK, hr. KESSLER, RUCHNIEWICZ, MAGALA, SIEKIERSKI • Polacy w Instytucie Hoovera Jak żyć godziwie: T. KOTARBIŃSKI •STERNA-WACHOWIAK: Sceny… Rozmowa z ZELENKĄ w Sokołowsku • Festiwale: Wenecja, Gdynia pokaż więcej »

Dodano: 16.11.2018 14:20

Grudniowe warsztaty dramatopisarskie CREATIVE DRAMA

10.12.2018 (poniedziałek), godz. 16.30-19.30 11.12.2018 (wtorek), godz. 16.30-19.30 (Sala Teatru Laboratorium) Koszt dwudniowych warsztatów wynosi 150 zł Koszt dwudniowych warsztatów dla studentów wynosi 120 zł* pokaż więcej »

Dodano: 16.11.2018 09:20

Fotorelacja: Wacław Szpakowski (1883-1973). Linie rytmiczne w Budapeszcie

8 listopada 2018 w Budapeszcie odbyło się otwarcie wystawy „Wacław Szpakowski (1883-1973). Linie rytmiczne”. pokaż więcej »

Dodano: 15.11.2018 14:14

Jaroslav Rudiš: „Aleja Narodowa” – monodram Dariusza Maja w listopadzie w DCF

24 listopada, godz. 19:00 25 listopada, godz. 19.00 Dolnośląskie Centrum Filmowe (Piano Bar), ul. Piłsudskiego 64a, 50-020 Wrocław pokaż więcej »

Dodano: 15.11.2018 13:49

Koncerty zespołu Batumi na Dolnym Śląsku

6-8 grudnia 2018, Szczawno-Zdrój, Bystrzyca Kłodzka, Kudowa-Zdrój pokaż więcej »

Dodano: 15.11.2018 11:35

Bass & Beat Festival 2018

7-8 grudnia 2018, Impart, ul. Mazowiecka 17, Wrocław Bilety: 30/50 zł : przedsprzedaż 45/65 zł: w dniu koncertu pokaż więcej »

Dodano: 15.11.2018 09:03

Wernisaż wystawy „Biskupi Niepodległej” oraz spotkania z prof. Włodzimierzem Osadczym

Wernisaż wystawy: 15 listopada 2018, godz. 17:00, sala nr 9 Zamku Piastowskiego w Legnicy; Spotkanie z prof. Włodzimierzem Osadczym – 16 listopada 2018, godz. 13:00, Klub Proza Wrocławski Dom Literatury, Przejście Garncarskie 2, Wrocław. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny. pokaż więcej »

Dodano: 13.11.2018 09:12

„Powrót ‘68” Jan Bortkiewicz

13-30 listopada 2018, ulica Oławska, Wrocław pokaż więcej »