Data:

13.12.2024-16.03.2025

Miejsce:

Galeria FOTO-GEN OKiS
pl. bpa Nankiera 8, Wrocław

Program towarzyszący:

14 grudnia 2024, godz. 13.00
Oprowadzanie kuratorsko-autorskie

18 stycznia 2025, godz. 19.00
UKRYTY WYMIAR | Pruski live act

Bilety:

normalny – 10 zł
ulgowy* – 5 zł
grupowy – 7 zł od osoby (grupa od 8 osób)
grupowy ulgowy* – 3,50 zł od osoby (grupa od 8 osób)
rodzinny – 15 zł ( 1 osoba dorosła +do pięciu dzieci)
oprowadzania grup (od 8 osób) z kuratorem galerii*:
— j. polski: 20 zł
— j. angielski: 30 zł

*Bilet ulgowy przysługuje: emerytom, rencistom, uczniom, studentom

Wstęp bezpłatny przysługuje: dzieciom do lat 7, studentom kierunków artystycznych i pokrewnych, dziennikarzom, osobom powyżej 70. roku życia, Zasłużonym Działaczom Kultury, Zasłużonym Kulturze Gloria Artis lub adekwatnie odznaczonym, pracownikom galerii i muzeów na podstawie legitymacji pracowniczych, przewodnikom miejskim w trakcie oprowadzania.

*Oprowadzania grup (od 8 osób) z kuratorem galerii odbywają się po uprzednim umówieniu telefonicznym.

We wtorki wstęp bezpłatny.

Udostępnij:

Dodano:

03.01.2025 01:00

WARSTWY Sinta Werner

W swojej sztuce Sinta Werner odnosi się do relacji pomiędzy dwu- i trójwymiarowością, między rzeczywistością a jej reprodukcją, fizyczną obecnością a projekcją, jak również wzajemnym połączeniem przestrzeni abstrakcyjnej i rzeczywistej.

 

 

Punktem wyjścia narracji wystawy Sinty Werner stała się przestrzeń Galerii FOTO-GEN, w której jak w soczewce skupia się historia miasta Wrocławia. Najstarsze fragmenty Galerii pochodzą z XIII wieku. Budynek następnie przeszedł szereg przebudów, a należą do nich: część średniowieczna, modernistyczny pawilon z lat 70. XX wieku, jak również zmiany architektoniczne dokonane na przełomie lat 90. XX wieku.

Charakter Galerii FOTO-GEN, w której różne warstwy historii i architektury się przenikają, współistnieją z sobą, a także wchodzą z sobą w dialog, jest idealnym tłem dla praktyki artystycznej Sinty Werner. W swoich kolażach, instalacjach czy rzeźbach artystka wykorzystuje fotografię, aby za jej pomocą uzyskać zwielokrotnienie fizycznej rzeczywistości. Tym samym prace Werner tworzą iluzoryczne przestrzenie, które wywołują dezorientację i oszukują oko osoby oglądającej. Artystka celowo sięga po geometryczny i racjonalny funkcjonalizm, stanowiący podstawę założeń architektury modernizmu. Modułowość i powtarzalność form pozwala jej na wprowadzanie wizualnych zaburzeń i grę z percepcją widza.

Narracja wystawy „Warstwy“ zbudowana została wokół głównych źródeł inspiracji Sinty Werner. Artystka skupia się na wrocławskim modernizmie, widząc w nim kulturową spuściznę miasta i istotny element jego tożsamości. Kierunek ten traktuje jako łącznik dwóch, zdawałoby się różnych, obliczy miasta. Werner odnosi się do uniwersalnego charakteru modernizmu, który urbanistycznie ukształtował przedwojenny Wrocław, czyniąc z niego nowoczesną niemiecką metropolię. Powojenna przebudowa Wrocławia sięgała do tych samych założeń nurtu, w tym wypadku jako sposobu budowania nowej, polskiej tożsamości. Sinta Werner przygląda się architekturze miasta z ponadczasowej perspektywy. Pozwala jej to na odejście od kontekstu historycznego i politycznego oraz skupienie się na samej esencji budynku, widzianego po prostu jako forma, na którą składają się linie, podziały czy rytm. Tym samym realne obiekty tracą swoją fizyczność, a stają się abstrakcyjnymi obrazami, wyjętymi z utylitarnego kontekstu, dla którego powstały i w którym funkcjonują.

Myśląc o kontekście Wrocławia, Sinta Werner wykorzystała jedną z ikon miasta – tzw. „Sedesowce“projektu Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak, powstałe w latach 70. XX wieku. Wykonane przez siebie zdjęcia budynków artystka przemieniła w wielowymiarowe kolaże, opierając się na rytmie układu balkonów. Sięgnęła także po najnowsze realizacje architektoniczne miasta  i przetworzyła je w nieoczywisty sposób. W wystawę włączone zostaną już istniejące prace bazujące na architekturze modernistycznej z różnych części świata. Zestawienie najnowszych i wcześniejszych realizacji artystycznych sprawia, że osoby odwiedzające będą widziały znajome formy i układy architektoniczne, które jednak trudno będzie przyporządkować do konkretnej przestrzeni urbanistycznej miasta.

 

Sinta Werner (* 1977) mieszka i pracuje w Berlinie. Studiowała na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Berlinie, a w 2007 roku uzyskała tytuł magistra sztuk pięknych w Goldsmiths College w Londynie. Jej sztuka bawi się związkami między dwu- i trójwymiarowością, rzeczywistością i reprodukcją, fizyczną obecnością i projekcją oraz łączenie przestrzeni wirtualnej i rzeczywistej. W swoich fotokolażach, instalacjach i rzeźbach wykorzystuje podwojenie rzeczywistości fizycznej, wynikające z iluzorycznych przestrzeni lub luster, aby wywołać zamieszanie i zwieść oko. W swojej twórczości zajmuje się racjonalizmem geometrycznym funkcjonalnie charakteryzowanej architektury modernizmu. W jej pracach szkło wykorzystywane jest zarówno jako element fizyczny, jak i symbol medialnego zapośredniczenia świata w epoce cyfrowej. Szkło przenosi przestrzeń obrazową w trzeci wymiar i nawiązuje do okien i elementów fasad w architekturze. Jednocześnie obraz wydaje się wirtualny i zdematerializowany, co wynika z załamań optycznych i zmienności obrazu z punktu widzenia widza.

 

Kuratorka:
Paulina Olszewska

Koordynacja i produkcja:
Paweł Bąkowski, Olga Krzywiecka

Korekta tekstów:
Monika Wójtowicz

Identyfikacja wizualna:
Olga Krzywiecka

Program towarzyszący:
Aleksandra Tews

Realizacja wystawy:
Michał Perucki

 

 

PROGRAM TOWARZYSZĄCY:

14 grudnia 2024, godz. 13.00 – Oprowadzanie kuratorsko-autorskie
18 stycznia 2025, godz. 19.00 – UKRYTY WYMIAR | Pruski live act koncert ambientowy

Organizator:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Logo Ośrodka Kultury i Sztuki we Wocławiu

Projekt został dofinansowany z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej

Odsłuchaj treść artykułu
Array ( [post_type] => post [posts_per_page] => 8 [post_status] => publish [orderby] => Array ( [meta_value_num] => DESC [date] => DESC ) [meta_key] => sticky_post [ignore_sticky_posts] => 1 [tax_query] => Array ( [0] => Array ( [taxonomy] => category [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 470 ) [operator] => NOT IN ) ) [category__in] => Array ( [0] => 15 ) [category__not_in] => Array ( [0] => 470 ) )

AKTUALNOŚCI

Dodano: 08.01.2025 10:57

Koncert wokalny „Droga do Betlejem”

19 stycznia w Żórawinie odbędzie się koncert "Droga do Betlejem - z kolędą przez świat" w wykonaniu Kwartetu Głosów z wrocławskim basem-baytonem, prof. Bogdanem Makalem, na czele. pokaż więcej »

Dodano: 07.01.2025 13:36

MIESIĘCZNIK „ODRA” 1/2025

Ile koalicji w koalicji? • Czy Polacy się zmieniają? • Świat z Trumpem na czele Rozmowa z prof. GOŁATĄ: O przyszłości ludzkości • Rosja donosząca • SZPET Nad „Notesami” Wajdy • JASTRUN: Opowiadania • TURANT: Z podróży Było nie było GRZYWACZA • HARLENDER • Biennale Musica w Wenecji Wiersze: SENDECKI, WILDEN • Literatura w „niebycie” […] pokaż więcej »

Dodano: 03.01.2025 01:00

WARSTWY Sinta Werner

Narracja wystawy „Warstwy“ niemieckiej artystki Sinty Werner zbudowana została wokół wrocławskiego modernizmu jako kulturowej spuścizny Wrocławia i istotny element tożsamości tego miasta. Zachęcamy do obejrzenia nowej wystawy w Galerii FOTO-GEN. 18 stycznia o godz. 19.00 zapraszamy na UKRYTY WYMIAR | Pruski live act - koncert ambientowy, który w dialogu z wystawą Sinty Werner, przeniesie ideę przenikających się warstw na grunt muzyczny. pokaż więcej »

Dodano: 16.12.2024 08:56

Wystawa: Glass without Borders

W Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze trwa wystawa dzieł szkła artystycznego powstałych w ramach tegorocznej edycji projektu "Glass without Borders. Dolnośląskie Warsztaty i Sympozjum Szkła Artystycznego i Designu". pokaż więcej »

Dodano: 30.11.2024 00:00

Karolina Jaklewicz. Geometria w stanie napięcia

Wystawa będzie pokazem retrospektywnym obrazów, wybranych ze wszystkich cykli artystki namalowanych pomiędzy 2002 i 2022 rokiem. Towarzyszy jej w pełni ilustrowany, dwujęzyczny katalog, wydany przez OKiS pod redakcją Doroty Monkiewicz z tekstami Leszka Koczanowicza, Luizy Nader, Piotra Lisowskiego i Doroty Monkiewicz. pokaż więcej »

Dodano: 26.11.2024 00:00

4th Jeju Biennale 2024 w Korei Południowej

26 listopada rozpoczęło się 4th Jeju Biennale 2024 w Korei Południowej. Do udziału w tegorocznej edycji zaproszeni zostali Anna Pilawska-Sita oraz Michał Sita, którzy odbyli podróż badawczą w głąb południowo-koreańskiej wyspy śladami bunkrów, jakie pozostawiła cesarska armia japońska podczas kontrolowania Jeju w latach 1910-1945. Mieliśmy ogromną przyjemność wspierać ten projekt i uczestniczyć w wystawie Biennale w Jeju Museum of Art. pokaż więcej »

Dodano: 25.10.2024 13:00

Maria Michałowska. Na końcu tej drogi być może znajdę lustro

W Muzeum Architektury we Wrocławiu trwa wystawa „Na końcu tej drogi być może znajdę lustro", która prezentuje najważniejsze prace ze wszystkich okresów twórczości wrocławskiej artystki Marii Michałowskiej - obrazy, rysunki, fotografie oraz liczne autoportrety. pokaż więcej »

Skip to content

Zapisz się do naszego newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych (pokaż całość)