Data i czas:

27 września 2019, godz. 17:30, 28 września 2019, godz. 17:30

Miejsce:

Sala Teatru Laboratorium, Rynek Ratusz 27, Wrocław (Przejście Żelaźnicze)

Udostępnij:

Dodano:

23.09.2019 01:00

WRZEŚNIOWE POKAZY SPEKTAKLU POSTAĆ DNIA

Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu i Teatr Polski – w podziemiu zapraszają na najlepszy wrocławski spektakl 2018 roku.

Spektakl o legendzie wrocławskiego teatru, wybitnym aktorze Igorze Przegrodzkim. Poruszające przedstawienie o bezkompromisowym artyście w sytuacji zagrożenia. Wielki aktor traci dom, którym jest teatr. Miejsce, gdzie dzielił się swoją twórczością, a więc życiem, gdzie powstały najważniejsze dla niego i dla widzów spektakle: Życie snemSprawa Dantonaczy Ślub. Aktorzy Teatru Polskiego – w podziemiu  grają przypowieść o Igorze Przegrodzkim, ale także o sobie samych. O bezdomności. O stracie. O nadziei.

Spektakl POSTAĆ DNIA został nagrodzony EMOCJAMI czyli nagrodą przyznawaną przez RADIO WROCŁAW KULTURA za najlepszy wrocławski spektakl 2018 roku oraz Wrocławską Nagrodą Teatralną, którą za poruszającą i wielowymiarową opowieść o współczesnych zagrożeniach dla artysty odebrał reżyser Sebastian Majewski. W 2019 roku znalazł się w gronie 12 finalistów 25. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fot. Natalia Kabanow

pilgrim/majewski
„Postać dnia / siedem reakcji na jedno zdarzenie czyli opowieść teatralna o aktorze Przegrodzkim”

reżyseria: Seb Majewski
dramaturgia i archiwalia: Tomasz Jękot
scenografia: Karolina Mazur

obsada: Agnieszka Kwietniewska, Igor Kujawski, Tomasz Lulek, Michał Opaliński, Andrzej Wilk

Daty pokazów:
27 września 2019, godz. 17:30 KUP BILET
28 września 2019, godz. 17:30 KUP BILET

Miejsce grania spektaklu:
Sala Teatru Laboratorium,  Rynek Ratusz 27, Wrocław (Przejście Żelaźnicze)

Czas trwania spektaklu: 80 minut

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fot. Natalia Kabanow

 

Bilety do nabycia : 

na ekobilet.pl
– na godzinę przed spektaklem w Instytut Grotowskiego, Rynek Ratusz 27, Wrocław

 

 

Ceny biletów:
25 zł normalny
15 zł ulgowy

Uwaga! bilety/miejsca są nienumerowane

Organizator zastrzega sobie wcześniejsze zakończenie sprzedaży – po wyczerpaniu puli biletów.

 


 

 

 

 

 

 

 

fot. Natalia Kabanow


Bardzo udana jest pierwsza premiera Teatru Polskiego – w podziemiu. Długo i z niepokojem oczekiwana, spełniła swoje zadanie i przyniosła mnóstwo dobrych emocji.

Wyjątkowa „Postać dnia / siedem reakcji na jedno zdarzenie czyli opowieść teatralna o aktorze Przegrodzkim” po prostu i zwyczajnie wzrusza. Zespół Teatru Polskiego – w podziemiu przypomniał legendę Wrocławia, barwną postać, znakomitego aktora, Igora Przegrodzkiego. Przypomniał w opowieści, która nie jest dokumentem, tylko poetycką refleksją. Nad przemijaniem, pamięcią o aktorze i człowieku. Na szczęście, dzięki przytoczonym anegdotom z czasów Przegrodzkiego, spektakl przypomina też o zabawnej stronie życia i pracy aktora. I jest zupełnie pozbawiony egzaltacji, a o tę nie było trudno.

Niezorientowanym czytelnikom wyjaśniam, czym jest Teatr Polski – w podziemiu: to instytucja stworzona przez zespół twórców niegodzących się na dyrekcję Cezarego Morawskiego, w większości zwolnionych z Polskiego. Długo nie mieli gdzie grać, teraz pracują pod opieką OkiS-u, producenta wydarzenia, w partnerstwie z Instytutem Grotowskiego. Tę premierę wystawili w sali Teatru Laboratorium.

Igora Przegrodzkiego zagrał Michał Opaliński, kreując po mistrzowsku postać mistrza w wielkiej roli, jednej z najlepszych w dotychczasowej karierze. W niczym mu nie ustępuje partnerująca Agnieszka Kwietniewska, grająca drzewo – lipę na wrocławskim placu Kościuszki. To na niej zamieszkał mężczyzna – twórca, który znalazł tu swój dom i miejsce spełnienia. Jednak życie bez problemów nie byłoby życiem w ogóle, więc drzewo niesie je ze sobą. Swego czasu zostało poświęcone przyjaźni polsko-wschodnioniemieckiej i powinno zostać wycięte. A Przegrodzki wycięty wraz z nim, bo czym jest aktor bez swojego miejsca do życia? – Jesteś odważnym człowiekiem i aktorem też. Każde drzewo przyjmie cię z otwartymi ramionami – zapewnia swojego lokatora zagrożona lipa. […]

Na wielu poziomach każdy znajdzie w tym pięknym przedstawieniu coś dla siebie ważnego. Już to dyskretne przypomnienie o zespole, który stracił dom. Albo opowieść o tym, że my wszyscy, odchodząc ze sceny życia, zostajemy zapomniani. „Miało być spokojne dobre życie, a stało się smutnym teatrem”, stwierdza Przegrodzki i nie patetycznie, a zwyczajnie dorzuca: „przecież teatr jest tylko na chwilę”.

Jakie to mądre, ładne i pięknie zagrane. Przez wszystkich: wyraźnie wzruszonego Andrzeja Wilka, zabawnego Igora Kujawskiego, trzymającego formę Tomasza Lulka. Michał Opaliński stworzył wybitną kreację, dobrze zaopiekowany przez Agnieszkę Kwietniewską.

Małgorzata Matuszewska,  Recenzja premiery Teatru Polskiego – w podziemiu

Ta pozornie absurdalna opowieść (aktor mieszkający na lipie i broniący jej niczym ekolog Puszczy Białowieskiej kontra bezduszny system z politykiem na czele, który w miejsce argumentów o korniku drukarzu na sztandary wciąga obronę polskich korzeni drzew porastających piastowski Wrocław) kryje w sobie czytelną dla większości widzów poruszającą historię. Lipę zastajemy przy laboratoryjnym stanowisku, bo choć mogłoby się wydawać, że nie robi nic, zwyczajnie sobie rośnie, a tak naprawdę nieustannie dokonuje skomplikowanych procesów oczyszczania atmosfery. Zupełnie jak artyści, których codzienną pracę tak łatwo utożsamiać ze zbijaniem bąków. Zamach na lipę jest i zamachem na teatr, spór o jej korzenie odzwierciedla próby tworzenia nowej narracji historycznej i kulturowej, a wspinaczka Przegrodzkiego po konarach drzewa – pokusę wewnętrznej emigracji i usiłowania zachowania marginesu wolności przez artystę w czasach, kiedy sztuka staje się coraz mocniej podporządkowana politycznym wytycznym. Mimo tych zderzeń skojarzeń to jednak bynajmniej nie polityka jest tu najważniejsza.

Postać dnia jest hołdem złożonym przez artystów wielu pokoleń wielkiemu aktorowi – przez Opalińskiego, który nie zdążył się z nim spotkać, ale który ofiarowuje mu swoją interpretację monologu Zygmunta z Życie snem, w którym wystąpił Przegrodzki w 1968 roku; przez Wilka, Lulka i Kujawskiego, którzy przerzucają się teatralnymi anegdotami; wreszcie – przez Sebastiana Majewskiego, który tę teatralną godzinę spędza pochylony nad stołem, przygotowując pocztówki dla Igora, dla jego przyjaciółki, aktorki Igi Mayr, dla Krystyny Skuszanki i Jerzego Krasowskiego, dla Jerzego Grzegorzewskiego i Jakuba Rotbauma.

Zawierając w sobie ten hołd, przedstawienie Majewskiego jest jednocześnie czymś więcej – rozszerza perspektywę na los artysty i los teatru, na ulotność spektaklu, sławy, talentu, dokonań. 

Magda Piekarska, Przegrodzki wychodzi z Podziemia

Za pomocą wyrazistej, dobrej scenografii i zgranego zespołu aktorów Majewski sprawnie przesuwa akcenty, nawiązując do „dobrej zmiany”, która nastała w Polsce. I nie chodzi tu wcale o zmianę obozu rządzącego na arenie politycznej i wszystkie związane z nią konsekwencje, ale o znacznie bardziej niepokojące przeobrażenia w świadomości społecznej Polaków, którzy jako zbiorowość zdają się coraz częściej zapominać o fakcie nieuchronnego następstwa zdarzeń historii składających się na naszą tożsamość narodową. Tożsamość, której fundament stanowi kontynuacja i która, choć polifoniczna z natury, oparta jest na szacunku dla jednostki”

Iza Jóźwik, Miesięcznik Odra 12/2018

Producent: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Partner: Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Patronaty: „Gazeta Wyborcza”, Miesięcznik ODRA, Radio Wrocław Kultura, Radio RAM, tuWroclaw.com, Café Księgarnia Tajne Komplety, HART Hostel&Art

Projekt jest współfinansowany ze środków Województwa Dolnośląskiego

 

AKTUALNOŚCI

Dodano: 20.05.2020 07:54

Regulamin Konkursu „ZOSTAŃ W DOMU, WYGRAJ KSIĄŻKĘ” NATALIA LL

Prosimy o odpowiedź na pytanie: Jaką nazwę nosiła galeria założona przez Natalię Lach-Lachowicz i jej kolegów artystów w 1970 roku we Wrocławiu? A następnie, idąc tropem jej twórczości, kreatywne opisanie lub sfotografowanie przedmiotów, które mogą symbolizować naszą rzeczywistość. Formę pracy konkursowej pozostawiamy do wyboru. pokaż więcej »

Dodano: 08.05.2020 11:02

Rozstrzygnięcie konkursu filmowego „PUSTY DOLNY ŚLĄSK”

1. miejsce Daria Mostowa za film COVID 19 2. miejsce Łukasz Owsiany za film "Pusty Dolny Śląsk' 3. miejsce Artur Walczewski za film "Pusto z drona" pokaż więcej »

Dodano: 07.05.2020 12:47

W MAJOWYM NUMERZE ODRY

W czasach zarazy: CHMIELEWSKI, SURDYKOWSKI, FIEDOR Rozmowa z prof. M. GERSDORF • GAJDZIŃSKI: Ucieczka do dyktatury Borszczewskyj, Pestka o ŁOBODOWSKIM • Świat Kornela Filipowicza HEN • Pan Nikt, czyli: CELAN-HEIDEGGER • GARREL, DYBLIK Wiersze: CHOJNACKI, MIKOŁAJEWSKI • WANIEK • 70. Berlinale pokaż więcej »

Dodano: 06.05.2020 07:12

Regulamin konkursu „Zostań w domu i podróżuj z naszymi książkami…”

Regulamin konkursu „Zostań w domu i podróżuj z naszymi książkami. Prosimy o odpowiedź na pytanie, kto jest autorem prezentowanego albumu fotografii, a potem dokończenie zdania: „Lubię spacerować po ulicach…, bo…” pokaż więcej »

Dodano: 05.05.2020 10:44

GALERIA FOTO-GEN OKiS PONOWNIE OTWARTA DLA ZWIEDZAJĄCYCH!

Zgodnie z zeszłotygodniową zapowiedzią informujemy, że po uzyskaniu z Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej pozytywnej opinii o zastosowanych przez nas środkach ostrożności, otwieramy Galerię FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Dołożyliśmy wszelkich starań, byście mogli czuć się u nas bezpiecznie, a ekspozycje dostarczyły estetycznych satysfakcji. pokaż więcej »

Dodano: 30.04.2020 08:28

Regulamin konkursu „Pusty Dolny Śląsk. Konkurs filmowy.”

Regulamin konkursu „Pusty Dolny Śląsk. Konkurs filmowy" pokaż więcej »

Dodano: 28.04.2020 08:36

MONOGRAFIA Wacław Szpakowski 1883–1973. Linie rytmiczne

Wydana w 2015 roku publikacja pod redakcją Elżbiety Łubowicz zawiera reprodukcje prac artysty, dwa jego autorskie teksty (w tym jeden dotychczas nieznany) oraz analizy jego twórczości przeprowadzone przez siedmiu badaczy sztuki współczesnej – polskich i zagranicznych. Ujmują one jego dzieła z różnych perspektyw, dopełniając się wzajemnie. Rysunki Szpakowskiego wymagają interdyscyplinarnego podejścia, gdyż ich niezwykle oryginalna estetyka sytuuje je na styku sztuk wizualnych, muzyki i nauki (matematyki). pokaż więcej »

Dodano: 28.04.2020 08:26

#MISTRZOWIE Wacław Szpakowski vol. 1 (edycja polska)

Wacław Szpakowski to niewątpliwie jeden z najwybitniejszych polskich artystów sztuki abstrakcyjnej. OKiS postarał się, by spopularyzować twórczość Szpakowskiego i na przestrzeni lat 2015-2018 wydał publikacje i zorganizował liczne wydarzenia poświęcone temu artyście. Projekty przygotowane przez OKiS miały w założeniu przynieść poszerzony obraz twórczości Wacława Szpakowskiego, uprawianej na styku sztuki i nauki oraz sztuk wizualnych i muzyki. pokaż więcej »

Zapisz się do naszego newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych (pokaż całość)