Termin i miejsce / Date and location:

13.2-27.4.2025
Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy
ul. Gdańska 20

Kuratorka / Curator:

Dorota Monkiewicz

Organizatorzy / Organisers:

Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Rynek-Ratusz 24, 50-101 Wrocław

Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy
ul. Gdańska 20, Bydgoszcz

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Marszałek Województwa Dolnośląskiego

The Marshal of the Lower Silesia Region took the honorary patronage of the event

Wystawie towarzyszyć będzie książka pod redakcją Doroty Monkiewicz z tekstami Leszka Koczanowicza, Luizy Nader, Piotra Lisowskiego i Doroty Monkiewicz.
Wydawca: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Projekt: Łukasz Paluch

The exhibition will be accompanied by a book edited by Dorota Monkiewicz with texts by Leszek Koczanowicz, Luiza Nader, Piotr Lisowski and Dorota Monkiewicz.
Publisher: Culture and Art Center in Wroclaw
Design: Łukasz Paluch

Udostępnij:

Dodano:

31.01.2025 12:31

Zapraszamy na kolejną odsłonę wystawy Karoliny Jaklewicz „Geometria w stanie napięcia”, która będzie miała miejsce w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy w terminie 13.2-27.4.2025.

Tytuł wystawy pochodzi z manifestu Ryszarda Winiarskiego, który jako uznany artysta sztuki geometrycznej dokonał w latach osiemdziesiątych rewizji swojej postawy artystycznej w reakcji na wydarzenia stanu wojennego w Polsce. Pod pewnymi względami podobną ewolucję twórczości przeszła Karolina Jaklewicz, która pod presją wydarzeń z lat 2015 – 2023 oraz wobec treści dominujących w debacie publicznej w czasach rządów obozu zjednoczonej prawicy, zaczęła podejmować językiem geometrii bieżąca problematykę polityczną i społeczną.
Jaklewicz ukończyła studia na Wydziale Malarstwa wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom 2007). Pierwszym etapem jej sztuki były architektoniczne przestrzenie, definiowane przez geometryczne bryły i przecinające się płaszczyzny o ograniczonej gamie barwnej. Ale już w 2010 roku pojawił się cykl „Bolesna geometria”, a potem kolejne obrazy odnoszące się do feministycznej problematyki macierzyństwa, „gender equality”, społeczności LGBTQ, ekologii, a w końcu także bieżącej debaty dotyczącej stanu polskiej demokracji oraz jej zagrożeń populizmem i nacjonalizmem. Jaklewicz poświęcała kolejne swoje projekty faszyzacji polskiego życia społecznego, homofobii, antykobiecym ustawom oraz problematyce uchodźczej i migranckiej.
Artystka nigdy jednak nie schodzi w swojej twórczości na poziom anegdoty czy zwykłej dosłowności. Posługuje się za to wyrafinowanym kodem malarskich symboli, które łącznie z tytułami obrazów tworzą czytelną wypowiedź w sprawach, o których chce mówić w swojej sztuce. Artystka wykształciła swój osobisty, rozpoznawalny język w tak uniwersalnej dziedzinie, jaką jest modus geometryczny. O jej strategii wizualnej Luiza Nader napisała w monografii twórczości artystki, że „Jaklewicz w swej odmowie posługiwania się figuracją i literalnością przedstawienia przeciwstawia się przemocy i brutalności obrazów (medialnych i nie tylko) wydarzeń ekstremalnych, które codziennie zalewają odbiorców”.
Karolina Jaklewicz jest świadomą artystką, która wypowiada się nie tylko przez sztukę, ale także jako publicystka i pisarka. Opublikowała trzy powieści: „Jaśminę Berezy” (2020), „Czarne łabędzie, biały puch” (2022) oraz „Lunę” (2024). Bywa także kuratorką wystaw (m.in. „Polska gościnność” w Muzeum Współczesnym Wrocław, 2019/2020).
Wystawa jest pokazem retrospektywnym obrazów z lat 2010-2023. Towarzyszy jej, wydana z okazji wystawy przez Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu w pełni ilustrowana, dwujęzyczna monografia, pod redakcją Doroty Monkiewicz z tekstami Leszka Koczanowicza, Luizy Nader, Piotra Lisowskiego i Doroty Monkiewicz.

 

Karolina Jaklewicz – artystka, pisarka, kuratorka. W 2007 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Stanisława Kortyki na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Doktora habilitowana, wykładowczyni i kierowniczka Katedry Architektury i Sztuk Wizualnych na Wydziale Politechniki Wrocławskiej. Od 2020 roku była pełnomocniczką rektora Politechniki Wrocławskiej ds. przeciwdziałania dyskryminacji. W latach 2008-18 kuratorka programowa Galerii Socato we Wrocławiu, pomysłodawczyni i kuratorka Przeglądu Młodej Sztuki „Świeża krew”. Od 2012 roku brała udział w organizowanych przez dr Bożenę Kowalską Międzynarodowych Plenerach dla Artystów Posługujących się Językiem Geometrii. Karolina Jaklewicz zajmuje się także literaturą i publicystyką. Opublikowała trzy powieści: Jasmina Berezy (2020), Czarne łabędzie, biały puch (2022) oraz „Luna” (2024). Za twórczość plastyczną była nagradzana – m.in. otrzymała wyróżnienie ZPAP we Wrocławiu za najlepszą wystawę roku 2017 oraz srebrny Medal Sztuki, Nauki i Literatury Société Académique Arts-Sciences-Letters w Paryżu (2022). W malarstwie geometryczny rygor służy do jej wyrażania zaangażowania w palące problemy współczesności. Jej prace znajdują się w krajowych i zagranicznych kolekcjach prywatnych i publicznych.

Kuratorka: Dorota Monkiewicz

Odsłuchaj treść artykułu
Array ( [post_type] => post [posts_per_page] => 8 [post_status] => publish [orderby] => Array ( [meta_value_num] => DESC [date] => DESC ) [meta_key] => sticky_post [ignore_sticky_posts] => 1 [tax_query] => Array ( [0] => Array ( [taxonomy] => category [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 470 ) [operator] => NOT IN ) ) [category__in] => Array ( [0] => 15 ) [category__not_in] => Array ( [0] => 470 ) )

AKTUALNOŚCI

Dodano: 31.01.2025 12:31

Zapraszamy na kolejną odsłonę wystawy Karoliny Jaklewicz „Geometria w stanie napięcia”, która będzie miała miejsce w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy w terminie 13.2-27.4.2025. Tytuł wystawy pochodzi z manifestu Ryszarda Winiarskiego, który jako uznany artysta sztuki geometrycznej dokonał w latach osiemdziesiątych rewizji swojej postawy artystycznej w reakcji na wydarzenia stanu wojennego w Polsce. Pod pewnymi […] pokaż więcej »

Dodano: 29.01.2025 12:42

42. Ogólnopolski Turniej Małych Form Satyrycznych w Bogatyni

Zapraszamy do składania zgłoszeń do konkursu na tekst satyryczny o nagrodę „Złotego Kosy” oraz konkursu na sceniczną prezentację własnych utworów satyrycznych. Gala finałowa odbędzie się 24 maja na scenie Bogatyńskiego Ośrodka Kultury w Bogatyni. pokaż więcej »

Dodano: 24.01.2025 02:00

NOWOROCZNY KONCERT KOLĘD

Podczas „Noworocznego Koncertu Kolęd” zaprezentowane zostaną najpiękniejsze kolędy oddające atmosferę i głęboki sens tego ważnego wydarzenia. Muzycy wykonają głównie nasze polskie kolędy, ale także angielskie, niemieckie, hiszpańskie, ukraińskie i białoruskie. pokaż więcej »

Dodano: 24.01.2025 01:00

„Jesień” – lutowe pokazy spektaklu Teatru Polskiego w Podziemiu

W lutym zapraszamy na kolejne pokazy najnowszego spektaklu Teatru Polskiego w Podziemiu, scenicznej adaptacja powieści Ali Smith „Jesień" w reżyserii Katarzyny Minkowskiej. pokaż więcej »

Dodano: 24.01.2025 00:30

Scena ukraińska. Sezon II 2024/2025

Tegoroczna odsłona Sceny Ukraińskiej spektakl Oleny Hrabiny i Daryny Yurchenko The Room | Кімната 12 lutego w Sali Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego. Po spektaklu o 19.30 odbędzie się spotkanie z twórczyniami. pokaż więcej »

Dodano: 23.01.2025 11:13

Wystawa poplenerowa III. Impresje Kłodzkie – BWA Wałbrzych

Serdecznie zapraszamy na wystawę poplenerową III. Impresje Kłodzkie do Wałbrzyskiej Galerii Sztuki BWA. Wystawa czynna jest do 9 lutego 2025. pokaż więcej »

Dodano: 07.01.2025 13:36

MIESIĘCZNIK „ODRA” 1/2025

Ile koalicji w koalicji? • Czy Polacy się zmieniają? • Świat z Trumpem na czele Rozmowa z prof. GOŁATĄ: O przyszłości ludzkości • Rosja donosząca • SZPET Nad „Notesami” Wajdy • JASTRUN: Opowiadania • TURANT: Z podróży Było nie było GRZYWACZA • HARLENDER • Biennale Musica w Wenecji Wiersze: SENDECKI, WILDEN • Literatura w „niebycie” […] pokaż więcej »

Dodano: 03.01.2025 01:00

WARSTWY Sinta Werner

Narracja wystawy „Warstwy“ niemieckiej artystki Sinty Werner zbudowana została wokół wrocławskiego modernizmu jako kulturowej spuścizny Wrocławia i istotny element tożsamości tego miasta. Zachęcamy do obejrzenia nowej wystawy w Galerii FOTO-GEN. pokaż więcej »

Skip to content

Zapisz się do naszego newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych (pokaż całość)