Miejsce i data

Mala galerija Banke Slovenije
Slovenska cesta 35, Ljubljana, Słowenia
3–30 października 2025

Osoby kuratorskie

Kuratorka wystawy: Marika Kuźmicz
Kuratorka programu performatywnego z Polski: Agnieszka Chodysz-Foryś
Kuratorzy programu performatywnego ze Słowenii: Ana Grobler i Sebastian Krawczyk
Współpraca programowa: Iva Kovač, Hana Čeferin, Adam Parol
Koordynatorka: Marharyta Rubanenko

Patronat honorowy

Marta Cienkowska – Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Łukasz Paprotny – Chargé d'affaires a.i. Rzeczypospolitej Polskiej w Ljubljanie
Paweł Gancarz – Marszałek Województwa Dolnośląskiego

Organizator

Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocłąwiu – Instytucja Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego
www.okis.pl

Współorganizatorzy

Mala galerija Banke Slovenije (MGBS)
www.mgbs.si

Mesto žensk
www.cityofwomen.org

Kulturno umetniško društvo
Mreža (KUD Mreža)
www.kudmreza.org

Fundacja Arton
www.fundacjaarton.pl

Partner

Ambasada Republiki Polskiej w Ljubljanie

Projekt współfinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej ze środków Funduszu Promocji Kultury oraz z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Wystawa jest częścią Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej – Miasto Kobiet w Ljubljanie

Wystawie towarzyszył będzie program performatywny

04.10.2025
godzina 11.00 – oprowadzania kuratorskie po wystawie
godzina 12.00 – performance Anny Kalwajtys “Line”

16.10.2025
godzina 17.00 – oprowadzanie po wystawie Ivy Kovač
godzina 17.30 – performance Lučka Centa “ved'ma”

23.10.2025
godzina 17.00 – oprowadzanie po wystawie Hany Ceferin
godzina 17.30 – performance Iva Suhadolnik “The tape”

30.10.2025
godzina 17.00 – oprowadzanie po wystawie Agnieszki Chodysz-Foryś
godzina 17.30 – performance Anity Wach performance “68 Toasts to a Flawed Heart”

Udostępnij:

Dodano:

15.09.2025 04:00

Places for Deliberation. Barbara Kozłowska

Urodziłam się w Polsce. Wystawiałam wiele razy, ale zawsze tam, gdzie nie chciałam. chciałam wystawiać się tam, gdzie chciałam wystawiać się, nigdy nie wystawiała się, podróżowałam, występowałam, podróżowałam tam, gdzie chciałam jechać z ważnych powodów artystycznych, podróżowałam wszystkimi dostępnymi środkami transportu tak daleko, jak to możliwe, występowałam na plażach, w galeriach i na wideo, budowałam, przenosiłam, powtarzałam coś tam, budowałam teoretyczne modele pewnych koncepcji, przesuwałam granicę na księżyc i gdzieś powtarzałam zawsze te same banalne zdania o sztuce i rzeczywistości lub zawsze tę samą banalną prawdę o sztuce, pisałam oczywiste rzeczy o czymś tam brałam udział w wystawach w Polsce, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Jugosławii podróżowałam na Syberię, do Wielkiej Brytanii, na Maltę, do Włoch, Jugosławii, Francji.

To głos Barbary Kozłowskiej (1940–2008) o sobie samej. W tej formie, jako rodzaj tekstu-obiektu, jej autobiografia często towarzyszyła jej wystawom. Mówi ona o kwestiach najbardziej istotnych dla jej praktyki: ruchu, podróży, przestrzeni i swobodnym przemieszczaniu się.

Barbara Kozłowska była jedną z prekursorek sztuki performance w Polsce i uczestniczką wrocławskiej sceny awangardowej – jednego z najbardziej tętniących życiem i postępowych miejsc na mapie regionu w tamtym czasie. Chociaż ukończyła Wydział Ceramiki (z dyplomem z malarstwa architektonicznego), szybko porzuciła tradycyjne media na rzecz działań efemerycznych.

Kozłowska urodziła się w Tarnobrzegu (Polska), gdzie jej rodzina została przesiedlona po wybuchu II wojny światowej. Wojna brutalnie naznaczyła życie Kozłowskiej – w 1940 roku jej ojciec został zamordowany w obozie koncentracyjnym Dachau, a jeden z jej braci, zaangażowany w działalność opozycyjną, również trafił do tego obozu. Artystka zawsze miała w pamięci trudne początki swojego życia i późniejsze lata powojenne, a także była świadoma wpływu wielkiej, okrutnej polityki na życie jednostki. Buntowała się przeciwko życiu w totalitarnym kraju, który ograniczał jej możliwość swobodnego podróżowania i samodzielnego podejmowania decyzji. Podróże, które Kozłowska utożsamiała z wolnością, stały się osią jej twórczości i konceptualną aktywnością, która przełożyła się na dzieło Border Line (1967-1990), realizowane przez dziesięciolecia. Od 1967 roku Kozłowska zaznaczała punkty na globusie, rysując wyobrażoną linię, która miała przebiegać przez cały glob aż do Księżyca.

Zrobiła to, pokonując trudności formalne i polityczne oraz odwiedzając różne miejsca (w tym byłą Jugosławię, gdzie tworzyła stożki z piasku, oraz wiele plaż na całym świecie, gdzie układała kamienie lub po prostu dokumentowała swoją obecność). Wykorzystywała bogaty materiał zebrany podczas tych podróży – zdjęcia, mapy, ale także np. bilety kolejowe lub lotnicze, czy notatki sporządzone na serwetkach restauracyjnych – jako integralną, pełnoprawną część swojej pracy. Podejście to znajduje odzwierciedlenie w jej obszernym archiwum, które zawiera również liczne wersje jej biografii – praktyka ta może być również uznana za gest emancypacyjny i rodzaj działalności artystycznej. Takie gesty powtarzają się w twórczości Kozłowskiej – artystki, która poprzez działania performatywne zdefiniowała swoje miejsce i zaznaczyła swoją wyjątkowość. Tak było w przypadku pracy Arrhythmia (1980), w której wskazując na części swojego ciała, artystka wyraziła swoją tożsamość płciową, czy też w Point of View (1978) – performansie zarejestrowanym na wideo, w którym zaznaczyła swoją obecność w przestrzeni. Gest ten można odczytać symbolicznie jako metaforę odnajdywania własnego miejsca w polskim świecie sztuki, zdominowanym przez artystów płci męskiej.

Chociaż Kozłowska wyraźnie dystansowała się od feminizmu, jej prace należą do najbardziej kobiecych, a jednocześnie uniwersalnych dzieł w polskiej sztuce, oferując dziś nowe możliwości interpretacji.

Wystawa „Miejsca refleksji” jest pierwszą prezentacją twórczości Barbary Kozłowskiej w Słowenii. Zawiera wybór jej najważniejszych prac pochodzących z prywatnego archiwum, które nadal znajduje się we Wrocławiu.

Odsłuchaj treść artykułu
Array ( [post_type] => post [posts_per_page] => 8 [post_status] => publish [orderby] => Array ( [meta_value_num] => DESC [date] => DESC ) [meta_key] => sticky_post [ignore_sticky_posts] => 1 [tax_query] => Array ( [0] => Array ( [taxonomy] => category [field] => term_id [terms] => Array ( [0] => 470 ) [operator] => NOT IN ) ) [category__in] => Array ( [0] => 15 ) [category__not_in] => Array ( [0] => 470 ) )

AKTUALNOŚCI

Dodano: 15.09.2025 01:00

Sztuka współpracy | Forum edukacji kulturalnej Wrocławia i Dolnego Śląska

Trwa rejestracja na Wrocławsko-Dolnośląskie Forum Edukacji Kulturalnej, które odbędzie się 17 października w klubokawiarni Barbara.  Dokładnie rok po Kongresie Kultury Wrocławia i Dolnego Śląska ponownie łączymy siły, by kontynuować ważną rozmowę o edukacji kulturalnej, sztuce i kulturze. pokaż więcej »

Dodano: 14.09.2025 07:00

Festiwal małych Prapremier 2025 w Wałbrzychu

Festiwal małych Prapremier to jedyny festiwal w Polsce prezentujący wyłącznie spektakle prapremierowe teatrów lalkowych, skierowane do publiczności dziecięco-młodzieżowej. Jest to wydarzenie ogólnopolskie o charakterze biennale. pokaż więcej »

Dodano: 15.09.2025 10:00

KINOMURAL 2025: ZŁANOCKA
projekcje z autorskimi narracjami X Festiwal Korelacje

Kiedy kończy się DOBRANOCKA, zaczyna się… ZŁANOCKA. 19–20 września na jednej ze ścian Nadodrza zobaczysz animacje, które odkrywają swoje mroczniejsze, dziwniejsze i bardziej niepokorne oblicze. Towarzyszyć im będą narracje mistrzyń i mistrzów słowa. pokaż więcej »

Dodano: 15.09.2025 10:00

„Genialna epoka” w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki

Spektakl performatywny/czytanie w ciemności „Genialna epoka” oparty na opowiadaniu Brunona Schulza o tym samym tytule powróci w połowie września do Sali Teatru Laboratorium w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki. Trwają zapisy na spektakle. pokaż więcej »

Dodano: 15.09.2025 09:00

Osiedla Kultury i Sztuki 2025

Co ciekawego wydarzy się w najbliższym czasie na wrocławskich osiedlach? Zachęcamy do zapoznania się z letnim harmonogramem wydarzeń. Informujemy również, że środki finansowe na projekty zostały wyczerpane. pokaż więcej »

Dodano: 15.09.2025 09:00

CHOPIN PRZEZ DOLNY ŚLĄSK

Zapraszamy na koncerty chopinowskie w wykonaniu znakomitego pianisty - Gracjana Szymczaka oraz Orkiestry Karkonoskiej Filharmonii Kameralnej, które odbędą się 4 czerwca w Kowarach,  7 września w Janowicach Wielkich oraz 20 września w Jaworze. Wstęp wolny. pokaż więcej »

Dodano: 15.09.2025 09:00

Cykl koncertów pt. „Dźwięki Baśni”

Nowy cykl koncertów kameralnych na Dolnym Śląsku, podczas których zaprezentują się wokalistki, Gabriela Stolińska i Magdalena Wachowska oraz pianista, Jerzy Owczarz. Zapraszamy 20 września do Gozdnicy i 21 września do Zawidowa. pokaż więcej »

Dodano: 15.09.2025 08:00

„Z jazzem przez Polskę”| Aga Zaryan z zespołem

Zapraszamy na kolejne wyjątkowe koncerty z cyklu „Z jazzem przez Polskę”. Tym razem na Dolnym Śląsku wystąpi pierwsza dama polskiej sceny jazzowej, Aga Zaryan. pokaż więcej »

Przejdź do treści