GALERIA FOTO-GEN OKiS W PIŚMIE ARTYSTYCZNYM FORMAT
W najnowszym numerze Pisma Artystycznego Format (85), które w tym roku świętuje trzydziestolecie działalności wydawniczej, zostały opublikowane teksty poświęcone wystawom zorganizowanym przez Galerię FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Słowami „Gdy zajrzałam pewnego dnia do Galerii FOTO-GEN, zwróciło moją uwagę jedno z dzieł wiszących na ścianie biura” rozpoczyna swój artykuł („Nieznana religia spojrzenia. O oku Łukasza Gierlaka”), poświęcony twórczości dolnośląskiego młodego artysty, Magdalena Barbaruk. Warto nadmienić, że prace tego oryginalnego twórcy są aktualnie prezentowane na indywidualnej ekspozycji w Jeleniogórskiej Otwartej Papierni oraz na zbiorowej prestiżowej wystawie Imperatyw w Galerii Miejskiej we Wrocławiu. Ekspozycja dokonań 6 artystów (Andrzej P. Bator, Łukasz Berger, Łukasz Gierlak, Wacław Szpakowki, Stach Szumski, Igor Wójcik) została zorganizowana we współpracy z OKiS.
Oczywiście Galeria FOTO-GEN to nie tylko zachwycająca kolekcja na ścianach biura, ale przede wszystkim atrakcyjny program wystawienniczy obejmujący prezentacje dokonań artystów, którzy na trwałe zapisali się na kartach historii polskiej sztuki współczesnej. To właśnie takim postawom twórczym poświęcone zostały teksty w najnowszym Formacie. W tekście „Jan Berdyszak wobec parergonu” Manfred Bator przypomina główne założenia koncepcji artystycznej wybitnego polskiego artysty, którego twórczość była prezentowana w Galerii FOTO-GEN na początku 2020 roku (cieszącej się dużym zainteresowaniem wystawie towarzyszył katalog z dwoma tekstami kuratorskimi: Andrzeja Mazura i Manfreda Batora). Ważnym wydarzeniem mijającego roku była prezentowana w sierpniu i wrześniu wystawa prac legendarnej grupy Łódź Kaliska pt. „Prawdopodobnie najlepszy z możliwych światów”. Nowy kontekst interpretacyjny twórczości łódzkiego ruchu artystycznego rozważa w tekście „Odjazdy” Piotr Jakub Fereński, który (odnosząc się do tekstu kuratorskiego Manfreda Batora i realiów czasów współczesnych) stawia istotne pytania dotyczące „artystycznej suwerenności sztuki”.
Polecamy także lekturę tekstu Izy Jóźwik z Działu Informacji, Promocji i Edukacji OKiS, która odnosi się do najnowszej ekspozycji wybitnej wrocławskiej artystki, Elżbiety Terlikowskiej.