Gruzińscy Artyści w ramach XXX Festiwalu Maj z Muzyką Dawną
Polsko-Gruziński Festiwal Kultury, który rozpoczął się w 2017, jest przestrzenią współpracy kulturalnej i artystycznej między regionem Dolnego Śląska a gruzińską Autonomiczną Republiką Adżarii. Festiwal ma charakter interdyscyplinarny i realizuje projekty z różnych dziedzin artystycznych, które często są realizowane wspólnie przez artystów z Dolnego Śląska oraz z Adżarii. Podczas tegorocznej jubileuszowej edycji Festiwalu Maj z Muzyką Dawną odbędą się występy gruzińskich artystów, którzy podczas Polsko-Gruzińskiego Festiwalu Kultury odwiedzili zarówno Wrocław jak i Dolny Śląsk. Występy Adżarskiego Narodowego Chóru BATUMI cieszyły się wówczas ogromną popularnością.
NARODOWY CHÓR ADŻARII (GRUZJA) BATUMI
GRUZIŃSKIE PIEŚNI
NARODOWY CHÓR ADŻARII (GRUZJA) BATUMI
W 1991 roku, z inicjatywy znanego gruzińskiego mistrza i animatora życia kulturalnego N. Surmanidze, władze miasta Batumi powołały do życia zespół wokalny i taneczny. Nowy zespół wokalny otrzymał nazwę BATUMI, gdyż został powołany do istnienia przez burmistrza tego miasta. Dyrektorem artystycznym został wspaniały mistrz gruzińskiej pieśni – T. Dolidze. Współcześnie zespół BATUMI jest najlepszym w Gruzji wykonawcą tradycyjnych gruzińskich pieśni ludowych (i nie tylko). Artystyczna praca zespołu została doceniona przez takich wielkich mistrzów jak A. Erkomaishvili i R. Gogiashvili. Zespół otrzymał pierwszą nagrodę oraz Grand-Prix na v Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie J. Kakhidze „Tbilisi Jesienią”, jednocześnie odnosząc sukcesy za granicą, występując na licznych festiwalach w Szwecji, Grecji, Portugalii, Hiszpanii, Iranie, Turcji, Rosji, Francji, Finlandii, Szwajcarii. Repertuar zespołu obejmuje ponad 100 pieśni ze wszystkich regionów Gruzji. Wykonywane są one na perfekcyjnym poziomie, jaki prezentują zarówno poszczególni soliści oraz cały zespół. Pieśni te zawsze dzieliły radości i smutki Gruzinów. Były one błogosławieniem i balsamem na gruzińskie rany, niezmieszaną ekspresją myśli gruzińskiej, uczuć i marzeń. Pieśni takie jak Chakrulo, Shen kharvenkhani, Mravaljamier, Odoia, Hasanbegura oraz wiele innych pereł gruzińskiej polifonicznej harmonii, powołał do istnienia gruziński talent; nie powstały one jako pieśni rozrywkowe.
PROGRAM KONCERTU:
- Mravaljamier (Mnogije leta)
- Alleluja (kościelna)
- „Spokojna” (Trio)
- Oda do winorośli (kościelna)
- Oczekiwanie (ludowa)
- Modlitwa (kościelna)
- Swanska
- Taneczna Kachetska
- Orida (mengrelijska pieśń ludowa)
- Jezioro śpi (Heinrich Pfeil)
- Darujani
- Magnolia
- Zimowa (kachetska)
- Taneczna Adjarska
- Liryczna (górska)
- Żartobliwa
- W cichym ogrodzie (liryczna)
- Piosenka do dziewczyny (z filmu)
- Doluri
- Popuri pieśni gruzińskich
- Pieśń polska
- Ech Batumi (po polsku)
- Książęca za zdrowie
- Gruzińska pieśń miejska
- Requiem (Anton Bruckner)
- Chorał (Niko Sulkhanishvili)
NARODOWY CHÓR ADŻARII (GRUZJA) BATUMI Gruzińskie pieśni
3 października niedziela, godz. 18.00
Kościół Pokoju, Świdnica
NARODOWY CHÓR ADŻARII (GRUZJA) BATUMI Gruzińskie pieśni
4 października, poniedziałek, godz. 19.00
Kościół św. Michała, Wrocław
Koncert w 5. rocznicę partnerstwa Dolnego Śląska i Adżarii
NARODOWY CHÓR ADŻARII (GRUZJA) BATUMI Gruzińskie pieśni
7 października, czwartek, godz. 19.00
Bolesławiecki Ośrodek Kultury, Bolesławiec
NARODOWY CHÓR ADŻARII (GRUZJA) BATUMI Gruzińskie pieśni
8 października, piątek, 19.00
Miejski Ośrodek Kultury, Nowa Ruda
NARODOWY CHÓR ADŻARII (GRUZJA) BATUMI Gruzińskie pieśni
9 października, sobota 19.00
Ornamental Farm, Bukowiec
NARODOWY CHÓR ADŻARII (GRUZJA) BATUMI Gruzińskie pieśni
Finisaż wystawy gruzińskiego artysty Levana Mantidze, pt. „Levan Mantidze – artysta gruziński na Dolnym Śląsku”
10 października, niedziela 20.00
Zamek na Skale, Trzebieszowice
NARODOWY CHÓR ADŻARII (GRUZJA) BATUMI Gruzińskie pieśni
11 października, poniedziałek 19.00
Stary Ratusz, Wrocław
Wieczór gruziński z Fundacją Kaukaską
NARODOWY CHÓR ADŻARII (GRUZJA) BATUMI Gruzińskie pieśni
Drodzy Państwo, w związku z dużym zainteresowaniem wrocławskim koncertem Zespołu Wokalnego BATUMI z Gruzji 11 października 2021 w Starym Ratuszu i ograniczoną liczbę miejsc w tej przestrzeni, również z powodu obostrzeń covidowych, warunkiem uczestnictwa jest rezerwacja wejściówki.
14 października, czwartek 19.00
Teatr Zdrojowy, Kudowa – Zdrój
NARODOWY CHÓR ADŻARII (GRUZJA) BATUMI Gruzińskie pieśni
15 października, piątek 19.00
Teatr Zdrojowy, Szczawno – Zdrój
NARODOWY CHÓR ADŻARII (GRUZJA) BATUMI Gruzińskie pieśni
“Średniowieczna muzyka gruzińska” – wykład muzykologiczny doktor Khatuny Managadze
Celem prezentacji jest przedstawienie przydatnych informacji o gruzińskiej kulturze muzycznej na tle rozwoju historii Gruzji. W ramach rozwoju europejskiej kultury muzycznej opisana zostanie także muzyka Kościoła gruzińskiego. Omówione zostaną wspólne i różne cechy, priorytety, które te dwie kultury przyjęły na różne sposoby. Powstanie i rozwój gruzińskiej muzyki profesjonalnej wiąże się z szerzeniem się i ustanowieniem chrześcijaństwa. W Gruzji chrześcijaństwo wraz z paralelą Imperium Rzymskiego zostało ogłoszone religią państwową w IV wieku. Proces formowania się gruzińskiej muzyki kościelnej odbywał się w gruzińskich szkołach klasztornych w kraju i za granicą.
Gruzja przeżywała okres renesansu od XI do XIII wieku. Istniały wówczas dwie Akademie Teologiczne, w których pracowali teolodzy gruzińscy i zagraniczni. Prezentacja będzie zawierała ważne informacje o gruzińskiej muzyce ludowej – dialekty, gatunki, formy wykonania. Podstawową zasadą gruzińskiego myślenia muzycznego jest polifonia. Gruziński śpiew polifoniczny został uznany przez UNESCO za arcydzieło ustnego i niematerialnego dziedzictwa UNESCO w 2001 roku. Po przystąpieniu Gruzji do Konwencji o ochronie niematerialnego dziedzictwa, gruziński śpiew polifoniczny został wpisany na jej Listę Reprezentatywną w 2008 roku. Będziemy mogli posłuchać ciekawych przykładów gruzińskiej muzyki ludowej i kościelnej.
Khatuna Managadze
Doktor sztuki, profesor Batumi Art University, kierownik Wydziału Muzycznego, a także kierownik programu telewizyjnego Art-Expert. Absolwentka Wydziału Muzykologii Państwowego Konserwatorium w Tbilisi (1990), Seminarium Teologicznego (2000). Obroniła pracę doktorską pod kierunkiem prof. R. Tsurtsumia (2006). Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na gruzińskiej muzyce hymnograficznej. Uczestniczyła w różnych krajowych na międzynarodowych konferencjach naukowych (Wielka Brytania, Grecja, Ukraina, Belgia, Czechy, Irlandia, Rumunia, Cypr itp.). Jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu i Konferencji Muzyki Ludowej i Kościelnej w Batumi.levan MantidzeUrodził się 1 sierpnia 1948 roku w Tbilisi, w Gruzji. Zajmuje się malarstwem, rzeźbą, grafiką i scenografią teatralną. Po ukończeniu szkoły podstawowej, w latach 1965–1969, uczęszczał do liceum plastycznego im. Jakkowa Nikoladze w Tbilisi. W roku 1970 został studentem tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych, Gruzja przeżywała okres renesansu od XI do XIII wieku. Istniały wówczas dwie Akademie Teologiczne, w których pracowali teolodzy gruzińscy i zagraniczni. Prezentacja będzie zawierała ważne informacje o gruzińskiej muzyce ludowej – dialekty, gatunki, formy wykonania. Podstawową zasadą gruzińskiego myślenia muzycznego jest polifonia. Gruziński śpiew polifoniczny został uznany przez UNESCO za arcydzieło ustnego i niematerialnego dziedzictwa UNESCO w 2001 roku. Po przystąpieniu Gruzji do Konwencji o ochronie niematerialnego dziedzictwa, gruziński śpiew polifoniczny został wpisany na jej Listę Reprezentatywną w 2008 roku. Będziemy mogli posłuchać ciekawych przykładów gruzińskiej muzyki ludowej i kościelnej
LEVAN MANTIDZE
wystawa „Artysta gruziński na Dolnym Śląsku”
LEVAN MANTIDZE
Urodził się 1 sierpnia 1948 roku w Tbilisi, w Gruzji. Zajmuje się malarstwem, rzeźbą, grafiką i scenografią teatralną. Po ukończeniu szkoły podstawowej, w latach 1965–1969, uczęszczał do liceum plastycznego im. Jakkowa Nikoladze w Tbilisi. W roku 1970 został studentem tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych, na wydziale malarstwa. Studia ukończył w 1979 roku pracą dyplomową, na którą składały się projekty scenografii i kostiumów do Snu nocy letniej wg Szekspira, dzięki czemu został kwalifikowanym malarzem i scenografem teatralnym. W tym samym roku zrealizował również projekty dyplomowe w Teatrze im. A. Gribojedowa w Tbilisi. Współpracę z teatrami rozpoczął już jako student Państwowej Akademii Sztuk Pięknych stolicy Gruzji. We wrześniu 1979 roku podjął pracę jako etatowy scenograf Państwowej Telewizji Gruzińskiej; realizował teatralne projekty w Gruzji i Rosji; uczestnik wielu wystaw zbiorowych.W 1993 roku wyjechał wraz z rodziną do Polski i osiedlił się w Jeleniej Górze, gdzie mieszka do dziś. Na polskiej scenie zadebiutował w 1996 roku w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu realizacją Balladyny Słowackiego oraz Wariata i zakonnicy Witkacego. W Teatrze im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze odbyła się głośna realizacja Ożenku Gogola oraz Braci Karamazow Dostojewskiego, które zostały wyróżnio ne Srebrnym Kluczykiem. Od 1998 roku jest pracownikiem Zdrojowego Teatru Animacji w Jeleniej Górze, gdzie zrealizował między innymi: Szałaputki, Wielki teatr legend karkonoskich, Konikę Garbuska, Zaślubiny Rzepióra i Emmy czy Ali Babę i 40 rozbójników. Poza teatrem tworzy w dziedzinie malarstwa sztalugowego, grafiki i rzeźb.Swoje prace prezentował nie tylko w Gruzji czy w Rosji, ale także w polskich miastach m.in.: w Łodzi, Ostrowie Wielkopolskim, Dzierżoniowie, a także w Jeleniej Górze. Levan Mantidze jest naczelnym scenografem w teatrach miasta Orzeł i Machaczkala w Rosji, a także w gruzińskim mieście Senaki, gdzie został uhonorowany nagrodą za najlepszą scenografię sezonu teatralnego. W Jeleniej Górze można spotkać dwie rzeźby wykonane jego ręką: jedną z nich jest Jelonek znajdujący się przy ul. 1. Maja, a drugą Krzesełko, które stoi w Parku Zdrojowym przed gmachem Zdrojowego Teatru Animacji.
MURTAZ BASHELEISHVILI kontratenor
NINO NISHNIADZE fortepian
Pieśni europejskie w interpretacji gruzińskich artystów
MURTAZ BASHELEISHVILI
Urodził się i wychował w gruzińskiej rodzinie w Partskanakanevi, Tskaltubo w Gruzji. Od dzieciństwa zawsze interesował się muzyką. To był główny powód, dla którego uczęszczał do liceum w Centralnej Szkole Muzycznej im. M. Balanchivadze w Kutaisi. W tym czasie zaczął rozwijać zainteresowanie gatunkiem muzyki pop, co skłoniło go do ubiegania się o udział w programie Pop Singing w Akademii Sztuki i Nauki w Tbilisi. Po ukończeniu studiów, w latach 2012–2016 studiował na Wydziale Akademickiego Śpiewu Solowego w znanej Kutaisi Musical College. Dzięki Ministerstwu Edukacji i Nauki Gruzji otrzymał pełne stypendium państwowe. Dzięki silnej woli podnoszenia kwalifikacji i pogłębionej pasji do edukacji muzycznej kontynuował studia magisterskie w zakresie solowego śpiewu akademickiego na Batumi Art Teaching University, gdzie uzyskał kolejne stypendium za wysokie osiągnięcia w nauce. W latach 2010–2016 był artystą chóralnym w Chórze Centralnej Szkoły Muzycznej im. M. Balanchivadze w Kutaisi oraz artystą chóralnym Państwowej Opery w Kutaisi. Ponadto w 2017 roku występował jako solista zespołu muzycznego Life Band. Biorąc pod uwagę jego dorobek muzyczny i projekty, w które był zaangażowany, osiągnął już kilka swoich celów muzycznych. W 2009 roku był głównym tenorem Broadway Show – projektu prowadzonego przez Ambasadę USA oraz aktorów teatru na Broadwayu. Ponadto w 2015 roku brał udział w słynnym programie telewizyjnym The Voice of Georgia, a następnie zaprezentował się jako główny kontratenor w projekcie Od baroku do XXI wieku (2017). Ponadto zajął 2. miejsce w międzynarodowym konkursie „Renesans” w Gyumri (Armenia). W kwietniu 2019 roku Murtaz wystąpił jako solista z orkiestrą na słynnej premierze spektaklu Plaster Judas w Batumi Musical Centre w Batumi w Gruzji. Uwagę kontratenora przykuły również międzynarodowe konkursy. Brał udział w międzynarodowym konkursie zamku Otto Eldman-Shonburne w Wiedniu oraz w Academia Belcanto, trzecim międzynarodowym konkursie śpiewaków operowych w Grazu (Austria, 2017–2018). Biorąc pod uwagę dotychczasowe koncerty solowe, niewątpliwą atrakcją był jego solowy koncert performatywny na Uniwersytecie w Bukareszcie (2018), na którym wykonywał dzieła artystów epoki baroku. Ponadto w 2019 roku miał okazję wykonać solowy koncert w Genui.
NINO NISHNIADZE
Pianistka urodziła się i wychowała w Batumi (Gruzja). Ukończyła studia licencjackie na Państwowym Konserwatorium im. v. Sarajishvili w Tbilisi. W 2013 roku uzyskała tytuł magistra na Wydziale Muzycznym Batumi Art University. Zawodowo związana z Wydziałem Muzycznym Batumi Art University oraz Batumi State Musical Center. Brała udział w licznych projektach muzycznych w Gruzji i za granicą (Francja, USA, Austria, Rumunia, Cypr), w ostatnich latach m.in.: G. Puccini – pera La Boheme (Batumi, 2019), Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Genui (Włochy, 2019), Rossiniane – 150 (Gruzja – Włochy, 2017), Bel Canto Development Stages of Countertenor (2017), Konkurs Otto Edelmanna (Austria), Batumi International Art-House Film Festival, Gustav Mah-ler, osobowość, kompozytor, Międzynarodowe Dni Sztuki (Trabzon, Turcja), Od baroku do XXI wieku (2017), Puccini – Tosca (2016), I i II Festiwal Muzyki Współczesnej (Batumi, 2013-2014), Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Bolzano (Włochy, 1995), Concours International du Shateau de Courcillion (Francja), Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny – II nagroda (1993), Kijowski Sezon Filharmonii Dziecięcej (Kijów, 1990).
PROGRAM KONCERTU:
- F. Handel – Lashia Chio Painga
- F. Handel – Ombra Mai Fu
- F. handel – Verdi Prati, Selve Amene
- A. Mozart – Mitridate, Re di Ponto. Farnace’s Aria – Va, Leror Mio Paleca
- Shtrauss – Die Fredermaus – Ich Lade Gern Mir Caste Ein
- W. Gluch – Orfeo. Orfeo’s Aria
- S. Bach – Erbarme dich, mein Gott (Matthaus Passion)
- Sisatura – folk song (Mingrelia)
- Karashvili – Isev Shen da Isev Shen (Again you)
- Azarashvili – Ra Kargi Khar
- F. Handel Minuet g moll
- Friedman/Grazioli – Adagio
26 września, niedziela, godz. 18:00
Ornamental Farm, Bukowiec
1.“Średniowieczna muzyka gruzińska” – wykład muzykologiczny doktor Khatuny Managadze
2. Wystawa gruzińskiego artysty Levana Mantidze, pt. „Levan Mantidze – artysta gruziński na Dolnym Śląsku”, wernisaż
3. Pieśni europejskie w interpretacji gruzińskich artystów
Gruziński duet:
Murtaz Basheleishvili – kontratenor
Nino Nishniadze – fortepian
28 września, wtorek, godz. 18:00
Klub Muzyki i Literatury, Wrocław
1.“Średniowieczna muzyka gruzińska” – wykład muzykologiczny doktor Khatuny Managadze;
2. Pieśni europejskie w interpretacji gruzińskich artystów
Gruziński duet:
Murtaz Basheleishvili – kontratenor
Nino Nishniadze – fortepian
PROGRAM CAŁEGO FESTIWALU MAJ Z MUZYKĄ DAWNĄ 2021
KSIĄŻKA PROGRAMOWA DO POBRANIA
Organizatorzy:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Akademickie Stowarzyszenie Kultury „Wagant”
Patronat honorowy nad festiwalem objęli:
Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wanda Zwinogrodzka
Senator Rzeczpospolitej Polskiej Aleksander Szwed
Poseł na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej Michał Dworczyk
Marszałek Województwa Dolnośląskiego Cezary Przybylski
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Projekt jest współfinansowany z Budżetu Województwa Dolnośląskiego
Festiwal współfinansowany ze środków Gminy Wrocław
Wydarzenie realizowane w ramach Polsko-Gruzińskiego Festiwalu Kultury
Więcej o XXX Festiwalu Maj z Muzyką Dawną na Facebooku na stronie www.okis.pl