Udostępnij:

GENIALNA EPOKA. Czytanie w ciemnościach

WYSTĘPUJĄ: PIOTR DOWNAR-ZAPOLSKI, RYFKA GORZKOWSKA, DOMINIK SMARUJ, JAKUB STEFANIAK
MUZYKA:
MATEUSZ STUCZYŃSKI
WIZUALIZACJE I FOTOSY:
TOMASZ MNIAMOS
SCENARIUSZ I REŻYSERIA:
CZERVO01

 

Premiera: 26 lutego 2020,
D.K. Luksus, ul. Wita Stwosza 16, Wrocław

 

„Istnieją takie boczne odnogi czasu, trochę nielegalne co prawda i problematyczne, ale gdy się wiezie taką kontrabandę jak my, takie nadliczbowe zdarzenie nie do zaszeregowania – nie można być zanadto wybrednym. Spróbujmy tedy odgałęzić w którymś punkcie historii taką boczną odnogę, ślepy tor, ażeby zepchnąć nań te nielegalne dzieje”.
(Bruno Schulz, „Genialna epoka”)

„Genialna epoka” czytana w ciemności wykracza poza świat fikcji, dotykając biografii genialnego autora z Drohobycza. Impresja i fantasmagoria przeplata się tu z codziennością i zdarzeniami realnymi. To kameralny spektakl o epizodzie z życia nastoletniego Józefa i dojrzałego Bruna. Wyobraźnia staje się schronieniem, kiedy nadciąga mrok.

 

Piotr Downar-Zapolski – ur. 1990 w Lubinie (woj. dolnośląskie). Aktor, animator, radiowiec. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu, na wydziale aktorskim ze specjalizacją taneczno-ruchową. Gościnnie występuje w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz we Wrocławskim Teatrze Młodych. Od roku 2016 działa również jako animator podczas eventów organizowanych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Od roku 2019 jest redaktorem działu kultura w Akademickim Radiu LUZ.

Ryfka Gorzkowska – absolwentka PWST we Wrocławiu, aktorka Opolskiego Teatru Lalki i Aktora. Współpracuje także z Teatrem Dormana w Będzinie („Pamięć Rutki”, reż. Justyna Łagowska), Teatrem EkoStudio w Opolu oraz Krakowskim Teatrem Komedia. We wcześniejszych latach występowała również na deskach Teatru Pinokio w Łodzi („Balladyny i romanse”, „Bruno Schulz – historia występnej wyobraźni”, reż. Konrad Dworakowski) i Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu („Brzydkie kaczątko”, reż. Przemysław Jaszczak). Na macierzystej scenie grała m.in. w spektaklach w reżyserii Agaty Dudy-Gracz, Piotra Cieplaka, Bogusława Kierca, Mariana Pečko, Pawła Aignera i Pawła Passiniego. Wystąpiła w ponad dwudziestu czytaniach performatywnych zrealizowanych przede wszystkim w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora, jak również w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach czy Wrocławskim Teatrze Lalek. Współtworzy performatywną grupę Bufetowe oraz zasila szeregi Perfoteki. Stale współpracuje z telewizją w Opolu. Za rolę Rutki Laskier w spektaklu „Pamięć Rutki” i rolę Ninja Szuko w spektaklu „Zagubiony chłopiec” została wyróżniona w 26. Subiektywnym Spisie Aktorów Teatralnych Jacka Sieradzkiego.

Tomasz Mniamos – fotograf, operator filmowy, muzyk, street artysta, założyciel formacji SAD (Stowarzyszenie Antydebilne Disco) i Acid TV. Mniamos od lat 80. jest częścią wrocławskiej sceny muzycznej. Jest nie tylko DJ-em, ale także grafikiem, VJ-em, artystą i fotografem. Od dziesiątek lat jest związany z wrocławską sceną Acid Techno i Goa Trance, a przez kilka lat działał także w japońskich klubach muzycznych. Mniamos to artysta poszukujący i stale poszerzający swój warsztat, twórca penetrujący aktualną rzeczywistość. Nie boi się eksperymentować z nowymi mediami, takimi jak grafika 3D, która doskonale uzupełnia i wypełnia fotograficzne kadry, tworząc zupełnie nową jakość.

Dominik Smaruj – ur. 1992; student aktorstwa na Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Absolwent Akademii Teatru Alternatywnego. Przez wiele lat działał w offie i występował w nagradzanych autorskich spektaklach (Teatr NOWEGO), do których współtworzył scenariusze. Marzy o teatrze łączącym to co najlepsze z nurtu offowego z nurtem mainstreamowym, by uzyskać atrakcyjny dla szerszego grona widzów, profesjonalny produkt komentujący istotne zagadnienia. Niepoprawny optymista w świecie gwałtownych przemian.

Jakub Stefaniak – ur. 1993; student Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Związany wcześniej z amatorskimi teatrami wrocławskimi. Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Od najmłodszych lat zafascynowany grą na pianinie, gitarze, miłośnik tańców ludowych i malarstwa. W swojej teatralnej przygodzie pragnie odkrywać coraz to nowe formy metafizyki i surrealizmu scenicznego.

Mateusz Stuczyński – autor muzyki i ścieżki dźwiękowej słuchowisk: „Orfeusz i Eurydyka/ OE”, „Jim intime” i „Genialna epoka”. Zajmuje się tworzeniem muzyki, prezentacji multimedialnych oraz szeroko pojętą sztuką cyfrową na potrzeby wydarzeń kulturalnych, zarówno tych prezentowanych „na żywo”, jak i w sieci. Autor muzyki do wierszy m.in. Andrzeja Sosnowskiego, Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, Macieja Malickiego. Dj rezydent wrocławskiej kawiarni artystycznej Pod Kalamburem.

czervo_01 (Marcin Czerwiński) – ur. 1971, założyciel i przez dwie dekady redaktor naczelny czasopisma literacko-artystycznego „Rita Baum” oraz jego biblioteki. Pomysłodawca i realizator projektu teatralnego „Czytanie w ciemnościach” (reżyserował m.in. „Wąwóz snów”, „Kościuszko – wieszanie”, „Ludobójstwo”). Nauczyciel akademicki, literaturoznawca, autor książek o literaturze: „Smutek labiryntu” (2013), „Maszyna przecząca” (2014). Kurator na festiwalach sztuki w Kłodzku i Słubicach. Performer, eseista, autor wierszy, opowiadań, tekstów krytycznych. Publikował w szeregu czasopism literackich, artystycznych i naukowych. Mieszka we Wrocławiu.

 

 

 

Produkcja: plazaciemnia.pl
Koprodukcja: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

 

Spektakl współfinansowany z Budżetu Województwa Dolnośląskiego

Znalezione obrazy dla zapytania urząd marszałkowski dolnoślaski

TEKSTY:

W programie TVP3 Wrocław WROCŁAW SIĘ! (20.02.2020) o projekcie, opowiadają reżyser i autor scenariusza Marcin Czerwiński i odpowiedzialny za wizualizację Tomasz Mniamos (materiał o naszym spektaklu od 10’23).

[w:]   www.wroclaw.tvp.pl

Odsłuchaj treść artykułu
Skip to content

Zapisz się do naszego newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych (pokaż całość)